femicid i nasilje nad ženama

'Dok nas smrt ne rastavi'

11.11.2025 u 11:11

Bionic
Reading

Kada simbol ljubavi postane simbol borbe

U foajeu Kazališta Gavella jučer je predstavljena regionalna kampanja pod sloganom 'Dok nas smrt ne rastavi', posvećena borbi protiv femicida i nasilja nad ženama, koju u Hrvatskoj provodi Autonomna ženska kuća Zagreb (AŽKZ).

Kampanja se istodobno provodi u osam zemalja regije – Hrvatskoj, Sloveniji, Srbiji, Bosni i Hercegovini, Crnoj Gori, Albaniji, Sjevernoj Makedoniji i Bugarskoj – s ciljem podizanja svijesti o femicidu te poziva institucijama i društvu na odgovornost i sustavnu prevenciju nasilja nad ženama.

'Regionalna kampanja pod sloganom ‘Dok nas smrt ne rastavi’ nastala je iz potrebe da se o femicidu govori otvoreno, politički i bez ublažavanja stvarnosti. Femicid nije privatna tragedija, nego društveni i politički problem. To je ubojstvo žene zato što je žena, najčešće krajnji ishod dugotrajnog nasilja koje institucije nisu spriječile, i društva koje nasilje još uvijek opravdava ili prikriva. Ovom kampanjom želimo razbiti šutnju i preokrenuti narativ. Jer svaka žena ubijena od strane partnera ili bivšeg partnera u mjesecima prije smrti tražila je pomoć, nekad od obitelji i prijatelja, nekad od sustava koji ju je trebao štititi, a nije. Sloganom ‘Dok nas smrt ne rastavi’ želimo ukazati kako se ideja ‘vječne ljubavi’ i bračne odanosti u patrijarhalnom društvu često koristi za normalizaciju kontrole, posesivnosti i nasilja. U središtu kampanje nalazi se crna vjenčanica, simbol nasilja koje se skriva iza slike ‘savršenog odnosa’. Ona je poziv da prepoznamo znakove opasnosti, da prekinemo tišinu i da svaka žena zna da ima pravo na život bez nasilja', izjavila je Valentina Andrašek iz Autonomne ženske kuće Zagreb.

Samo od početka 2025. godine zabilježeno je 11 novih slučajeva femicida. U posljednjih deset godina u Hrvatskoj je ubijeno 165 žena, od kojih su 43,6 % ubili njihovi partneri ili bivši partneri. 215 djece ostalo je bez majki, a procjenjuje se da je u 80 % slučajeva nasilje prije toga bilo neprijavljeno.

U svom izlaganju, Dubravka Šimonović, bivša specijalna izvjestiteljica Ujedinjenih naroda o nasilju nad ženama, istaknula je da je nužno uspostaviti nacionalni mehanizam za praćenje i analizu slučajeva femicida u Hrvatskoj, kao i osigurati punu provedbu međunarodnih standarda – Istanbulske konvencije, CEDAW preporuka i UN okvira o eliminaciji nasilja nad ženama.

'Prikupljeni podaci pokazuju da su oko 90% žrtava ubijenih u kontekstu intimno partnerskih odnosa (suprug /supruga) – žene. To znači da femicid nije privatni problem, nego strukturalni problem rodne neravnopravnosti i odgovornost države. Femicid nije iznenadan čin. On je predvidljiv i sprječiv ako institucije rade svoj posao. Svaki femicid mora biti analiziran – tko je znao, tko nije reagirao i zašto. Država mora preuzeti odgovornost, a ne prebacivati krivnju s jedne institucije na drugu,' poručila je Šimonović.

Autonomna ženska kuća Zagreb istaknula je da borba protiv femicida ne počinje tek u trenutku nasilja, nego puno ranije, u svakodnevnim obrascima nejednakosti, seksizma i društvenog omalovažavanja žena. Bez ravnopravnosti spolova nema ni sigurnosti za žene. Femicid se može spriječiti samo ako svaka karika sustava preuzme odgovornost, ako institucije procjenjuju rizik, ako policija i sudovi reagiraju pravovremeno, ako društvo prestane sumnjati u žene i počne vjerovati njihovim riječima.

Kampanja će se u Hrvatskoj nastaviti kroz analize slučajeva femicida, zagovaranje provedbe međunarodnih mehanizama i preporuka, te edukativne aktivnosti usmjerene na prepoznavanje i prevenciju nasilja nad ženama.

U realizaciji kampanje volonterski su sudjelovali agencija McCann Zagreb, Universal Media, dizajner branda M10 M12 i crne vjenčanice Miomir Jelčić, te Karla Zelić, koja je nosila vjenčanicu i svojim nastupom dala lice ovoj snažnoj poruci. Autonomna ženska kuća Zagreb zahvalila je i Kazalištu Gavella na podršci i gostoprimstvu.

Kampanja je poziv svima – institucijama, organizacijama, zajednici i pojedincima – da prekinu šutnju i reagiraju na vrijeme. Autonomna ženska kuća Zagreb zahvaljuje svima koji su sudjelovali na današnjem predstavljanju kampanje i svojim doprinosom ojačali poruku borbe protiv femicida – posebno izaslanicama predsjednika Republike Hrvatske Meliti Mulić, predsjednika Vlade Republike Hrvatske Vedrani Šimundži Nikolić, gradonačelnika Grada Zagreba Lori Vidović, također veleposlanici Irske Wendy Dorman Smith, veleposlanici Švedske Anna Boda, potpredsjednici Hrvatskoga sabora Sabini Glasovac, pučkoj pravobraniteljici, pravobraniteljici za osobe s invaliditetom i izaslanici pravobraniteljice za ravnopravnost spolova, saborskoj zastupnici Mariji Lugarić, te državnoj tajnici Ministarstva unutarnjih poslova Ireni Petrijevčanin.

Zahvaljujemo i svim predstavnicama i predstavnicima institucija, ženskih organizacija, akademske zajednice, međunarodnih partnera i medija koji su prisustvovali događaju i podržali kampanju.

Događaj je održan 10. studenoga 2025. godine u kazalištu Gavella u Zagrebu. Besplatni broj Savjetovališta Autonomne ženske kuće Zagreb: 116 016

www.azkz.hr