Philippe Aghion nedavno je primio Nobelovu nagradu za ekonomiju, dijeleći je s Peterom Howittom i Joelom Mokyrom, a istovremeno je profesor na Harvardu i na Collège de France te blizak suradnik predsjednika Emmanuela Macrona. Međutim, ime Aghion također je povezano s modnim svijetom kroz njegovu majku Gaby
Gabrielle 'Gaby' Aghion, majka dobitnika Nobelove nagrade za ekonomiju Philippea Aghiona, bila je istaknuta kreatorica modne kuće Chloé i snažna figura u povijesti mode.
Gaby Aghion rođena je 1921. godine u Aleksandriji i od malena je odrastala uz majku koja je bila strastvena prema modi te je često dovodila krojačice u kuću kako bi reproducirale siluete viđene u francuskim modnim časopisima. Iz tog svijeta tkanina i krojeva Gaby je razvila oštro oko, izuzetni ukus i intuiciju da će jednoga dana i sama postati dio tog svijeta. Nakon preseljenja u Pariz 1945. zajedno sa suprugom Raymondom Aghionom, zaljubila se u Saint-Germain-des-Prés i njegovu živost te je redovito susretala umjetnike i intelektualce, no pravi fokus usmjerila je na izloge trgovina. Primijetila je da žene nemaju što obući ili da su ponuđene stvari previše formalne, rigidne i nepristupačne.
Imenovala modni brend po bliskoj prijateljici
Bez ikakvog formalnog znanja krojenja ili dizajniranja, Gaby je osmislila šest laganih, modernih haljina od lijepih tkanina koje je dala sašiti bivšoj prvoj radnici radionice Luciena Lelonga. Zatim je kucala na vrata velikih modnih kuća kao što su Carven, Fath, Dior i Schiaparelli, koje su bile otvorene prema ideji prêt-à-porter mode. Uspjeh je bio trenutan, no Gaby je željela samostalnost. Osnovala je vlastiti brend i odabrala jednostavno ime: Chloé, u čast bliskoj prijateljici Chloe Huysmans i zbog njegove mekoće i bezazlenosti.
Godine 1952. kada je visoka moda još uvijek dominirala, Gaby je osmislila luksuzni prêt-à-porter kao pametnu, poželjnu i senzualnu alternativu. Zaboravila je na korsete i umjesto njih napravila haljine od muslina, prozračne bluze i krojeve koji prate tijelo u pokretu. Stil Chloé bio je obilježen nenametljivim, ali točnim i elegantnim izričajem – ženskim, opuštenim i gotovo hedonističkim, odjeća koju se jednostavno želi nositi i koja oblikuje stav.
Godine 1957. održala je svoju prvu modnu reviju, a zlatno doba njezine modne kuće došlo je dolaskom Karla Lagerfelda 1966. koji je postao kreativni direktor. Zajedno su ponovno izumili garderobu za slobodnu, svjetovnu i obrazovanu ženu. Ikone poput Brigitte Bardot, Grace Kelly, Marije Callas i Jackie Onassis bile su oduševljene modom koja nije nastojala nametnuti se, već je pričala priču o svojoj osobnosti.
Modna kuća Chloé postala je svojevrsna škola slobode i nježnog feminizma. Gaby je 1985. prodala Chloé grupi Alfred Dunhill (današnjem Richemontu), ali je nastavila pratiti kuću iz daljine i prisustvovati revijama. Svaka nova kreativna direktorica – Stella McCartney, Phoebe Philo, Clare Waight Keller – unosila je svoj pogled na nježan feminizam i suvremeni romantizam.
Gaby Aghion preminula je 2014. godine. Nikada nije željela biti samo lice svog brenda, niti je težila stvaranju modnog carstva pod svojim imenom. Ipak, njezin pečat ostaje posvuda.
Njezin sin, francuski dobitnik Nobelove nagrade za ekonomiju Philippe Aghion razmišljao je o kreativnim korijenima koji su oblikovali njegove nagrađene ideje o inovacijama i rastu.
Odao počast slavnoj majci
Aghion je odao počast svom obiteljskom naslijeđu, osobito svojoj majci Gaby Aghion, koja je osnovala modnu kuću Chloé, nakon što je u ponedjeljak primio Nobelovu spomen-nagradu za ekonomiju.
'Odrastao sam među inovatorima. Mislim, ona (moja majka) je izumila luksuzni prêt-à-porter', rekao je Aghion u ekskluzivnom intervjuu za Associated Press iz svog stana u Latinskoj četvrti Pariza. Ovogodišnju nagradu podijelio je s Joelom Mokyrom sa Sveučilišta Northwestern i Peterom Howittom sa Sveučilišta Brown za istraživanja koja su redefinirala način na koji tehnološke promjene potiču blagostanje.
U blizini, stol pretrpan knjigama o umjetnosti i slobodi odražavao je svijet koji i dalje nadahnjuje njegovu potragu za gospodarskom slobodom.
'Prije je postojala samo visoka moda, ali luksuzni prêt-à-porter nije postojao', rekao je Aghion. 'Dakle, zapravo, s Chloé, ona je to stvorila. Imala je viziju kako žene trebaju biti slobodne i da ne bi trebale mijenjati odjeću četiri puta dnevno. Imala je viziju slobodne, emancipirane žene.'
Aghion se prisjetio djetinjstva okruženog umjetnicima – uključujući dizajnera Karla Lagerfelda, koji mu je 'obično pisao domaće zadaće iz njemačkog'.