KULTNA CHANEL 2.55

Nijedna druga nije je uspjela nadmašiti: Ovo je najtraženija torba koja je pokrenula revoluciju

06.09.2025 u 20:26

Bionic
Reading

Prije sedamdeset godina Gabrielle Coco Chanel predstavila je ono što će postati jedan od ključnih proizvoda njezina brenda: torbu 2.55. Nazvana po mjesecu i godini nastanka, veljači 1955. godine, smatra se prekretnicom u povijesti mode zbog inovativnog dizajna. Danas, i nakon punih sedamdeset godina, to je torba o kojoj sanjaju žene diljem svijeta, bezvremenski dizajn koji se nosi uvijek i svugdje

Veljača 1955. godine bila je važan mjesec za modu. Upravo je tada Gabrielle Coco Chanel predstavila vrlo posebnu torbu koja će postati trajna ikona brenda i svojevrstan fenomen u svijetu mode. Sedamdeset godina kasnije model 2.55 – nazvan prema mjesecu i godini nastanka – i dalje osvaja srca i privlači kupce unatoč eksponencijalno rastućoj cijeni. Zbog toga je ujedno jedan od onih modnih komada koji predstavljaju 'investiciju'.

Danas torba 2.55 ne djeluje radikalno, ali 1929. godine, kada je predstavljena njezina prva inačica, bila je potpuno drugačija od svega viđenoga do tada. Ženske su se torbe tradicionalno nosile za gornju dršku ili kao clutch, pa je dodatak naramenice bio istovremeno i prkosan i praktičan. Nositeljici ove torbe dizajn je omogućio slobodne ruke i pokretljivost bez ograničenja – ili jednostavno mogućnost stavljanja ruku u džepove, kako je sama dizajnerica voljela činiti.

Chanel je toliko strastveno vjerovala u nju da ju je ponovno predstavila 1955. godine, dvadeset i šest godina nakon što ju osmislila i godinu dana nakon što je opet pokrenula svoju istoimenu modnu kuću. Torba je bila pravokutnog oblika i načinjena od meke janjeće kože, materijala koji se dotad koristio isključivo za izradu rukavica. Zatvarala se diskretnim okretnim zatvaračem nazvanim Mademoiselle Lock u čast njezina statusa, tj. toga što se nije udala.

Zapravo, gotovo svaki element predstavljao je neki aspekt života Coco Chanel. Bio je tu dijamantni (a kasnije chevron) uzorak šava, kao i dojmljiva podstava u nijansi burgundca.

Kultna torba koja je puno toga promijenila

Model 2.55 smatrao se pionirskim modnim komadom jer je uključivao remen za nošenje preko ramena, praktičnu značajku nadahnutu vojničkim torbama, a ona je omogućila ženama da je nose na ramenima te tako oslobode ruke za druge djelatnosti. Ova značajka, koja se danas smatra uobičajenom, tada je bila neviđena u ženskoj modi jer su se torbe uglavnom oblikovane za nošenje u ruci ili kao clutch modeli.

Umorna od nošenja torbica u rukama i njihova gubljenja, Chanel joj je stavila remen i prebacila je preko ramena, a pripisuje joj se i zasluga za dodavanje ženstvenih detalja, uključujući odjeljke za ruž i puder te unutarnji džep sa zatvaračem, savršenim za ljubavna pisma, kako je smatrala.

Tijekom desetljeća dizajn joj je revidiran te je izrađivana od svile, brušene kože i trapera, a slavne dame, poput Jacqueline Kennedy, princeze Diane, Jane Fonde, Kate Moss i Penelope Cruz, održavale su njezinu popularnost.

Prije nego što je svijet upoznao Chanel No. 5, malu crnu haljinu ili prošivene torbe, Coco Chanel bila je odlučna djevojka odgojena u francuskom sirotištu.

Djetinjstvo u sirotištu

Rođena je 1883. godine u Saumuru u Francuskoj. Nakon što je izgubila majku u dvanaestoj godini života, poslana je u samostansko sirotište pod vodstvom časnih sestara. Ondje je naučila šivati, što će oblikovati njezinu sudbinu. U ranim dvadesetima počela je raditi kao švelja, a navečer je pjevala u kafićima. Njezin nadimak Coco potječe od pjesme koju je izvodila na pozornici, premda to nikada nije potvrdila.

Karijeru je započela ne visokom modom, već šeširima. Godine 1910. otvorila je mali salon šešira u Parizu pod nazivom Chanel Modes i minimalističkim dizajnima brzo privukla pozornost glumica i žena iz visokog društva. A ono što ju je izdvajalo bila je jednostavnost u eri koja je slavila pretjeranost. Prvi svjetski rat preoblikovao je europsko društvo, a Coco je uvela novu vrstu mode. Dizajnirala je tako odjeću koja je omogućavala ženama slobodno kretanje: zamijenila je korzet opuštenim siluetama i koristila žersej, tkaninu koja je dotad bila rezervirana za muško donje rublje. Od početka je bilo vrlo jasno: njezini dizajni nisu samo odjeća – to su iskazi slobode i moći.

Chanel No. 5 i poslovna vizija

Godine 1921. lansirala je ono što će postati jedan od najslavnijih parfema u svijetu: Chanel No. 5. Miris je moderan, apstraktan i potpuno drugačiji od svega što je postojalo u to vrijeme. Nazvala ga je jednostavno, birajući broj pet jer je smatrala da joj donosi sreću. Lansiranje tog parfema bilo joj je ključni poslovni potez. Coco se udružila s braćom Wertheimer za njegovo međunarodno lansiranje, a ta odluka u konačnici je pomogla pretvaranju Chanela u globalni brend.

Unatoč zatvaranju modne kuće tijekom Drugog svjetskog rata, vratila se pariškoj modi 1954. godine, u 71. godini života. Tu su kolekciju isprva kritizirali u Francuskoj, ali prihvatili su je u Sjedinjenim Državama, gdje su žene obožavale njezinu eleganciju, praktičnost i bezvremenu privlačnost.

Danas se brend Chanel procjenjuje na milijarde dolara. Njegovi klasični elementi – od logotipa, dvostrukog slova C, do prošivenih torbi i odijela od tvida – nastavljaju utjecati na dizajnere, slavne osobe i modne kupce diljem svijeta. Međutim istinsko naslijeđe Coco Chanel daleko je dublje: redefinirala je značenje žene u poslovnom svijetu i dizajnirala za slobodu dok su drugi dizajnirali za ukras, a ženama je dala način da se osjećaju moćno, ugodno i elegantno bez ijednog kompromisa.

Coco nije samo promijenila modu, promijenila je način na koji žene gledaju na sebe, dokazavši da luksuz može biti jednostavan i da stil može biti vrsta pobune.

Ključne stilske inovacije Coco Chanel

Ženske hlače. Coco Chanel nije izmislila ženske hlače, ali ih je neosporno popularizirala kao modni odjevni predmet. Već 1918. počela je nositi lagane hlače nalik pidžami na Francuskoj rivijeri, inspirirajući se ravnim i širokim krojevima mornarskih modela. Do sredine 1920-ih postale su neizbježan komad među bogatim damama.

Pruge. Bretonske prugaste džempere, koje su nosili francuski mornari, Chanel je napravila od žerseja, dodala im patch džepove i ukrasila debelim pasicama. Taj je izgled bio  ležeran i daleko manje krut od tadašnje mode, brzo postajući hit i na plaži i u gradu.

Nakit. Miješanje lažnog i pravog nakita smatralo se radikalnim. 'Svrha nakita nije učiniti ženu bogatom, već je ukrasiti', izjavila je Chanel. Stvarala je tako ogrlice s privjescima, lažnim perlama i svjetlucavim kamenjem, a taj trend traje i danas.

Mala crna haljina. Godine 1926. Vogue je objavio crtež jednostavne crne haljine, opisavši je kao 'Ford Coco Chanel', odjevni predmet dostupan svim ženama. Tijekom Velike depresije ona je postala neizbježan dodatak u garderobi.

Chanelovo odijelo. Dvodijelni komplet s uskom suknjom i sakoom od tvida bez ovratnika bio je idealan za žene koje su u poslijeratnom razdoblju ulazile u poslovni svijet. Nosile su ga najutjecajnije dame, od Audrey Hepburn do princeze Diane.

Chanel No. 5. Lansiran 1921., ovaj parfem trebao je učiniti da žena 'miriše kao žena, a ne kao ruža'. Mješavina 80 prirodnih i sintetskih sastojaka postala je jedna od najuspješnijih brendiranih vježbi u povijesti mode.

Haljine od žerseja. Chanel ga je prva popularizirala u ženskoj modi, koristeći tkaninu koja se dotad koristila za muško donje rublje. Bila je praktična, udobna i relativno jeftina.

Torba 2.55. Lansirana 1955., prva je luksuzna ženska torba za nošenje na ramenu. Bila je revolucionarna jer je ženama omogućila slobodu pokreta, a praktičnost joj je donijela ogromnu popularnost.

Nastanak kultne torbe

Dvadesetih godina 20. stoljeća Pariz je bio epicentar modnih inovacija, ali i društvenih promjena. Žene su sve više ulazile na tržište rada, izborile su nova prava i tražila praktičnija rješenja za svakodnevni život. Tradicionalni modeli bili su dizajnirani tako da se nose u ruci ili kao clutch torbice, što ih je ograničavalo.

Coco Chanel prepoznala je ovaj problem i odlučila ga riješiti. 'Umorila sam se od držanja torbi u rukama i gubila sam ih, pa sam dodala lanac i nosila ih preko ramena', objasnila je svoju motivaciju. Njezina torba nije bila samo praktičko rješenje – bila je i društveni statement. U to vrijeme nošenje torbe preko ramena smatralo se nepriličnim za dame iz visokog društva te su ih trebale nositi u rukama kao znak njihove pozicije.

Prva inačica nastala je još 1929. godine, inspirirana torbama vojnika koje je Chanel vidjela tijekom Prvog svjetskog rata. Tek 1955. godine, nakon što se vratila u modni svijet, predstavila je dotjeranu verziju koja je postala legendarna.

Detalji dizajna: Svaki element priča priču

Najrevolucionarniji element torbe 2.55 bio je njezin dvostruki lanac jer je omogućavao nošenje preko ramena. Ovaj dizajnerski potez bio je radikalan za to vrijeme, ali Chanel je bila uvjerena u svoju viziju. 'Prepoznala sam da moderne žene trebaju imati slobodne ruke dok prisustvuju društvenim funkcijama', objasnila je svoju filozofiju. Lanac nije bio samo funkcionalan – bio je i elegantno dizajnersko rješenje. Napravljen od metala koji je oponašao zlato, ali bio je lakši i praktičniji, postao je jedan od najprepoznatljivijih elemenata Chanelove estetike. Njegova duljina bila je pažljivo izračunata da omogući udobno nošenje bez obzira na visinu vlasnice.

Originalna torba 2.55 imala je poseban tip zatvarača, nazvan Mademoiselle Lock – što je bila direktna referenca na njezin status žene koja se nije udala, a tada je to bilo neobično za damu na toj poziciji te njezina tiha pobuna protiv društvenih konvencija. Zatvarač je bio dizajniran tako da bude diskretan, ali funkcionalan, omogućavajući lak pristup sadržaju torbe bez kompromitiranja sigurnosti. Njegova forma bila je nadahnuta bravama na vratima u samostanu u kojem je Chanel odrastala, što je još jedan način na koji je svoja osobna iskustva utkala u dizajn.

Jedan od najšarmantnijih detalja originalne torbe 2.55 bio je skriveni džep. Prema legendi, Chanel ga je dizajnirala za čuvanje svojih ljubavnih pisama. S obzirom na to da je imala brojne ljubavne afere – od kompozitora Igora Stravinskog do slavnog Boya Capela – ovaj džep imao je praktičnu svrhu. 'Coco nikada nije manjkalo ljubavnika (i, pretpostavljamo, ljubavnih pisama)', navodi se u jednoj od njezinih biografija, 'a priča se da je uživala u romansama s kompozitorom Igorom Stravinskim, umjetnikom Salvadorom Dalíjem, velikim vojvodom Dmitrijem Pavlovičem iz Rusije (s kojim je stvorila Chanel No. 5) i Arthurom Capelom'.

Karakterističan dijamantni prošiv torbe 2.55 nastao je kao spoj praktičnosti i estetike. Ovaj uzorak, koji je postao sinonimom za Chanel, inspiriran je različitim izvorima iz njezina života. Neki vjeruju da potječe od jahačkih kaputa koje je vidjela na hipodromu (bila je velika ljubiteljica jahanja), a drugi tvrde da je inspiriran vitražnim prozorima opatije Aubazine. 'Koristeći pokretni šav, kvilt uzorak daje torbi oblik i volumen', objašnjava se u jednoj analizi dizajna. Ova tehnika nije samo estetska, već jača materijal i čini torbu izdržljivijom, što je bilo u skladu s njezinim vjerovanjem da luksuz mora i može biti i funkcionalan.

Evolucija klasičnog dizajna

Kada je Karl Lagerfeld preuzeo kreativno vodstvo Chanela 1983. godine, susreo se s izazovom poštovanja bogatog nasljeđa te istovremene modernizacije brenda. Njegova interpretacija torbe 2.55 rezultirala je nastankom modela Classic Flap, a on je zadržao ključne elemente originala te donio nove detalje.

Najznačajnija promjena bilo je uvođenje zatvarača s logotipom CC umjesto originalnog Mademoiselle Locka te je on postao jedan od najprepoznatljivijih u svijetu mode. Lagerfeld je također uveo kožu u lanac, stvarajući kombinaciju s metalom koja je dodala novu razinu sofisticiranosti. 'Lagerfeldov pristup obilježila je igra tradicije i inovacije, osiguravajući da Flap Bag ostane relevantna i poželjna novoj generaciji luksuznih potrošača', navodi Harper's Bazaar.

Godine 2005., povodom 50. godišnjice nastanka originalne torbe 2.55, Lagerfeld je predstavio 2.55 Reissue - vjernu repliku originala iz 1955. godine. Ova kolekcija bila je oda legendarnoj Coco i njezinoj viziji koja je promijenila modnu industriju. Verzija Reissue vratila je Mademoiselle Lock, metalni lanac i druge originalne detalje koje je Lagerfeld prethodno modificirao te je postala posebno cijenjena među kolekcionarima koji su željeli držati dio modne povijesti u rukama.

Tijekom sedam desetljeća postojanja, Chanel 2.55 postala je omiljena torba brojnih ikona stila. Jackie Kennedy, poznata po besprijekornom ukusu, često je viđena s njome, princeza Diana također je bila velika obožavateljica, a njezine fotografije s Chanelovom torbom postale su kultne. Kate Moss, Penelope Cruz, Janelle Monae, Katie Holmes, Apple Martin i Alessandra Ambrosio samo su neke od slavnih dama koje su fotografirane s jednim od ovih kultnih modela, bilo da je riječ o dnevnom stajlingu ili izgledu za crveni tepih, što je ujedno dokazalo da ovaj dizan nadilazi trendove i dress code.

Chanel 2.55 postala je i omiljeni rekvizit u filmu i na televiziji, često služeći kao vizualna kratica za sofisticiranost i dobar ukus. Od 'Doručka kod Tiffanyja' do suvremenih filmova, pojavila se u bezbroj njih, često karakterizirajući snažne i neovisne žene koje su je nosile.

Od 2019. godine, nakon Lagerfeldove smrti, kreativno vodstvo Chanela preuzela je Virginie Viard – prva žena koja je vodila tu kuću nakon Coco sve do prošle godine, kada je odstupila s tog mjesta, a novim kreativnim direktorom proglašen je Matthieu Blazy. Viard je donijela svoj poseban i upečatljiv pogled na nasljeđe, stvarajući izrazito ženstven moderni pristup spajanjem bubble gum ružičastih inačica s tradicionalnim tvidom te stiliziranjem trapera uz klasičnije modele. Pod njezinim vodstvom, torba 2.55 nastavila je evoluirati, ali uvijek je ostala vjerna osnovnim principima koje je postavila Coco Chanel – eleganciji, funkcionalnosti i bezvremenskom stilu.

Verzije torbe 2.55

Tijekom sedam desetljeća nastale su brojne varijacije torbe 2.55. Neki od najznačajnijih uključuju:

Classic Double Flap (11.12): Lagerfeldova interpretacija sa zatvaračem CC i kožno-metalnim lancem, predstavljena 1983. godine

Mini Flap: uvedena 2010., ova kompaktna verzija odgovorila je na trend malih torbi zadržavajući funkcionalnost

Chanel 19: najnovija interpretacija, predstavljena 2019., s opuštenom konstrukcijom i velikim uzorkom dijamanta.

Svaka od ovih verzija zadržala je osnovne elemente koji čine model 2.55 prepoznatljivim, no dodala je moderne elemente koji odgovaraju potrebama suvremenih žena.

Umjetnost u svakom šavu: 180 koraka do savršenstva

Stvaranje Chanelove torbe 2.55 zahtijeva više od 15 sati rada i 180 preciznih koraka. Svaku ručno izrađuju u Chanelovim radionicama Métiers d'art zanatlije koji su prošli najmanje četiri godine obuke.

Svaka je stoga pažljivo izrađeno umjetničko djelo te je svaki detalj, od šava do postavljanja loga, savršen. Takva predanost kvaliteti učinila je ovu Chanelovu torbu ne samo modnim dodatkom, već i simbolom luksuza i investicijskim komadom koji zadržava vrijednost.

Pravi se tradicionalno od najfinije janjeće kože, meke i fleksibilne, koja ne samo da daje elegantan izgled, već i praktičnost koja joj omogućava da zadrži oblik tijekom godina. Alternativno, kavijar koža – gruba i zrnasta – pruža veću otpornost na habanje i manje je osjetljiva na ogrebotine. Oba materijala prolaze kroz rigorozne kontrole kvalitete prije nego što budu odobreni za korištenje.

Modna investicija

Možda najimpresivniji aspekt Chanelove torbe 2.55 njezin je kontinuiran rast vrijednosti. Cijene od 1955. do 1990. godine općenito su objašnjene inflacijom, ali došlo je do brzog porasta vrijednosti od 1990., a posebno od 2010. godine. Konkretni brojevi govore o nevjerojatnom rastu: 2010. godine koštala je 2850 dolara, 5600 dolara 2019. godine te 10.000 dolara 2022. godine. Ovaj porast daleko nadmašuje inflaciju i čini je ne samo modnim izborom, već i pametnom investicijom.

Prema Sotheby'su, 2.55 je prvi put prodana za oko 228 dolara 1955., a danas košta više od 15.000 dolara, što je porast od 200 posto od 2016. godine. Današnji Chanel nudi različite dizajne torbi, od kojih su neki inspirirani modelom 2.55, kao što je Chanel Classic Flap Bag. Ova se torba razlikuje od sedamdeset godina starog dizajna isprepletanim lancima i kožnim remenima umjesto onih potpuno lančanih te zatvaračem s logotipom CC umjesto Mademoiselle Locka. Trenutačna cijena modela 2.55 na Chanelovim stranicama kreće se od 5200 do 11.700 dolara, ovisno o veličini.

U GRAND PALAISU

Retro siluete u modernom ruhu: Chanel predstavio novu kolekciju visoke mode

Pogledaj galeriju

Uspjeh modela 2.55 leži ne samo u njegovu dizajnu, već i u filozofiji koja stoji iza njega. Coco Chanel stvorila je više od dodatka – stvorila je statement komad o tome što znači biti moderna žena. Njezina vizija neovisne, samouvjerene i praktične žene, ali koja pritom nikada ne žrtvuje eleganciju, i danas privlači dame diljem svijeta.

Kako se modna industrija nastavlja razvijati, torba 2.55 ostaje konstanta – svjetionik bezvremenskog stila u svijetu koji se brzo mijenja. Njezina sposobnost da se prilagodi novim trendovima, zadržavajući svoj karakter, govori o geniju žene koja ju je stvorila i o principima koji će zauvijek biti relevantni.

U doba u kojem održivost postaje sve važnija, torba 2.55 također predstavlja model odgovornog luksuza. Njezina trajnost i sposobnost da zadrži vrijednost tijekom desetljeća čine je ne samo lijepim predmetom, već i mudrom investicijom u budućnost našeg planeta. Možda je najbolji dokaz snage Chanelova modela 2.55 činjenica da nakon sedamdeset godina žene širom svijeta i dalje sanjaju o tome da ga posjeduju. U svijetu u kojem trendovi brzo dolaze i odlaze postojanje proizvoda koji ostaje relevantan sedam desetljeća predstavlja izvanredan uspjeh.

Gledajući u budućnost, jasno je da će Chanel 2.55 nastaviti očaravati nove generacije žena. Njezina priča nije završena – nastavlja evoluirati, inspirirati i dokazivati da je velik dizajn uistinu vječan. U tom smislu Coco Chanel postigla je ono što većina dizajnera može samo sanjati: stvorila je predmet koji je postao dio kulturnog DNK svijeta, simbol elegancije koji nadilazi vrijeme i trendove.

Koje je najbolje vrijeme za kupnju torbe 2.55 ili modela Classic Flap? Da je moguće putovanje kroz vrijeme, onda 1990. godine ili ranije – tada je počelo povećanje cijena koje je nadmašilo inflaciju. Drugo najbolje vrijeme za kupnju? Upravo sada. Ako nam proteklih 78 godina išta govori, onda je to da će joj se vrijednost povećavati.

A ako se uspijete dokopati ove kultne torbe, svojevrsnog svetog grala u svijetu mode, možete biti sigurni da su je pažljivo izradili u Chanelovim radionicama ljudi koji su svladali svaku tehniku potrebnu za njezino stvaranje. Ljubavna pisma nisu uključena u kupnju, ali određeni je ne sais quoi svakako jest.