RETROSPEKTIVA U LONDONU

Senzualni aktovi glavna su atrakcija velike Tateove izložbe posvećene Modiglianiju

  • Autor: Tina Barbarić
  • Zadnja izmjena 23.11.2017 08:15
  • Objavljeno 23.11.2017 u 08:15
Reclining Nude from the Back, 1917., Amedeo Modigliani

Reclining Nude from the Back, 1917., Amedeo Modigliani

Izvor: Profimedia / Autor: Dennis Hallinan / Alamy

Britanski muzej Tate 23. studenoga otvara retrospektivnu izložbu 'Modigliani' posvećenu čuvenom talijanskom slikaru Amedeu Modiglianiju, a glavna su joj atrakcija 12 aktova koji su prije stotinu godina izazvali sveopći skandal na prvoj i jedinoj samostalnoj izložbi koju je doživio ovaj slikar

Kad je Amedeo Modigliani u prosincu 1917. na pariškoj izložbi pokazao svoje aktove, prizor pubičnih dlaka pojedince je toliko zgrozio da je došlo i do policijske intervencije.

Sada, stotinu godina kasnije, na velikoj retrospektivi 'Modigliani', posvećenoj talijanskom slikaru prepoznatljivom po posebnoj lirskoj verziji ekspresionizma, upravo su senzualni ženski aktovi stilizirani u duguljaste forme glavna atrakcija. Jednoga od njih, 'Ležeći akt' (Nu Couché) iz 1917./18., 2015. kineski milijarder Liu Yiqian kupio je za 170,4 milijuna dolara.

Na izložbi u Tateu pokazat će se ukupno 12 ženskih aktova s potpisom Amedea Modiglianija.

  • +4
  • +1

Modiglianovi aktovi

Izvor: Profimedia / Autor: Peter Horree / Alamy

'Jako smo uzbuđeni jer je ovo prvi put da se u Velikoj Britaniji zajednički izlaže toliko njegovih aktova', rekla je kustosica Nancy Ireson, dodajući da je Modigliani modernizirao slikanje nagih modela. Ipak, u njegovo je vrijeme mnogima to bilo previše. Izložba 1917. u galeriji Berthe Weill, koja mu je inače bila prva i jedina samostalna koju je doživio, izazvala je velik skandal, a policija ju je privremeno i zatvorila za javnost.

'Nadamo se da će posjetitelji u 2017. vidjeti više od tek golog tijela. Ovo su zaista izvanredna djela. Nevjerojatno senzualna, a u isto vrijeme govore nam o posebnom trenutku u vremenu za žene. Povijest se za njih tada mijenjala', rekla je Ireson.

Radovi su nastali za vrijeme Prvog svjetskog rata, kad su mnogi muškarci bili na ratištu, što je ženama dalo više mogućnosti da rade i budu neovisnije.

'Neke su se odlučivale ne udati. Neke su odabrale živjeti same. Neke nisu nužno htjele imati djecu. Iako to nije feminizam kakav danas poznajemo, mislim da je jako zanimljivo promatrati ove modele kao žene koje su same birale', zaključuje kustosica Nancy Ireson, dodajući da je poziranje tada bilo jako unosno. Žene su mogle zaraditi dva puta više nego u tvornicama.

Neke od njih prilikom poziranja izgledaju nervozno, neke jako samopouzdano.

'Osjetite da te žene utjelovljuju neke vlastite likove. Da, prije svega poziraju, ali često biraju frizure i šminku koje su prilično hrabre za to vrijeme', objašnjava Ireson.

Amedeo Modigliani rođen je u talijanskom Livornu 1884. u obitelji sefardskih Židova. Od djetinjstva je bio boležljiv, a razdoblja kad se morao odmarati koristio je za čitanje. S 18 je odlučio da će se baviti umjetnošću, a 1906. bio je u središtu svih umjetničkih zbivanja, Parizu. Tamo se sprijateljio s Pablom Picassom, Juanom Grisom i Diegom Riverom, s kojim je dijelio i studio.

Retrospektiva 'Modigliani' u Tateu okupit će ukupno stotinu njegovih djela i najveća mu je dosad posvećena u Britaniji. Cilj joj je pokazati da se iza njegova opusa krije puno više od portreta izduženih lica s melankoličnim izrazima. Posjetitelji će tako, uz pomoć posebne opreme, moći doživjeti osjećaj da su u posljednjem ateljeu umjetnika.

Izložba će trajati do 2. travnja 2018.

Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!