U GALERIJI NOVA

Ravno u vatru: Tko su partizanke današnjeg vremena?

06.12.2019 u 12:53

Bionic
Reading

S fokusom na pitanje 'Tko su partizanke danas?' u zagrebačkoj Galeriji Nova u srijedu, 11. prosinca, otvara se grupna izložba 19 umjetnika i umjetničkih kolektiva, 'Otvorit ću vrata ravno, ravno u vatru', kustosica Što, kako i za koga/WHW.

Nazvana po stihu pjesme '25. svibanj' (1978.) pjesnikinje, glumice i anarhistice Katerine Gogou, izložba polazi od figure partizanke u isprepletenim povijestima antifašističkih borbi u Jugoslaviji i Grčkoj i poslijeratnim konstelacijama Hladnog rata.

Kako ističu iz kustoskog kolektiva WHW, izložba nastaje na pozadini društvenog krajolika složenih jugoslavensko-grčkih odnosa smještenih u slične, ali povijesno različite, političke pozicije na europskoj polu-periferiji, čije su povijesti antifašističkog otpora vođene i inspirirane komunističkim idejama otišle u neočekivanim smjerovima.

Po njihovim riječima, u obje zemlje recentna repatrijarhalizacija društva tek je jedna od mnogih nuspojava političkih kriza povezanih s vazalskom pozicijom unutar Europske unije koja za posljedicu ima ukidanje radničkih prava, pauperizaciju, porast rasizma i fašizma.

'U nastojanju da združi različite glasove i pristupe koji se opiru trenutnim uvjetima retradicionalizacije, nametanja patrijarhata i devastirajućeg kapitalističkog rasta, izložba se dotiče ključnog pitanja: tko su partizanke danas?', dodaje se.

Uoči samog otvorenja održat će se predavanja, prezentacije i projekcije u Galeriji Nova.

Za utorak je najavljeno predavanje Davora Konjikušića 'Crveno svjetlo: Jugoslavenska partizanska fotografija i društveni pokret', koje se temelji na istoimenoj autorovoj knjizi i daje uvid u ulogu fotografije, važnost i načine na koje se koristila u sklopu Narodno oslobodilačkog pokreta u Drugom svjetskom ratu.

Marwa Arsanios uvest će posjetitelje u projekciju video rada 'Tko se boji ideologije? 2. dio' o političkim pitanjima koja proizlaze iz eko-feminističkih eksperimenata koje provode žene u ratom razorenim mjestima. Umjetnica je dokumentirala gerilu u planinama Kurdistana, žene u rožavskom selu Jinwar i zadrugu u dolini Bekka pored sirijske granice.

U srijedu će Adela Jušić predstaviti projekt 'Nepoznata partizanka', (2016-17) o akciji postavljanja nadgrobne ploče Nepoznatoj partizanki u Sarajevu. Autorica će objasniti kako ploča problematizira temu sudjelovanja žena u NOB-u i politike sjećanja.

Marta Popivoda i Ana Vujanović imat će izvedbeno predavanje 'Pejzaži revolucije u tri poteza četkom', umjetničko-političko putovanje kroz jugoslavenske pejzaže antifašističkih i komunističkih sjećanja koje konceptualno elaborira problem brisanja tih sjećanja iz povijesti današnjeg europskog društva.

Na izložbi sudjeluju Marwa Arsanios, Barbara Blasin i Ana Lovreković, Lela Čermak, Alinta Dimitriou, Dora Economou, Vlatka Horvat, Yota Ioannidou, Sanja Iveković, Adela Jušić, Rajkamal Kahlon, Gülsün Karamustafa, Davor Konjikušić, MAZ DISTRO, Mujeres Públicas, Marta Popivoda i Ana Vujanović, Theo Prodromidis i Želimir Žilnik.

Izložba je realizirana u suradnji s kustosicom iLianom Fokianaki i atenskom galerijom State of Concept Athens, gdje je bila postavljena u proljeće ove godine.

'Nastojeći iz suvremene perspektive promisliti nasljeđe antifašističkog i drugih oblika emancipatorskih otpora, zagrebačka verzija izložbe proširena je sudjelovanjem nekoliko lokalnih umjetničkih i aktivističkih pozicija koje te teme angažirano istražuju', najavljeno je.

Izložba će biti otvorena do 25. siječnja.