Zagrebački HNK ulazi u novo poglavlje: u kompleksu na Trešnjevci završen je projekt HNK2, nova polivalentna scena koja će omogućiti istodobno odvijanje proba i predstava te proširiti repertoar Drame, Opere i Baleta. Otvorenje je najavljeno za početak studenoga posebnim događajem 'Slava umjetnosti 2.0'.
U godini kada Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu obilježava 130. obljetnicu svoje povijesne zgrade na Trgu Republike Hrvatske, nacionalna kuća dobiva i novu scenu. Primopredajom građevinskih radova, održanom 17. rujna u Adžijinoj ulici, započeo je život HNK2 – suvremenog izvedbenog prostora koji donosi bogatiji repertoar, veću produkcijsku slobodu i novu dimenziju kazališnog života u glavnom gradu.
Dokumentaciju na adresi Božidara Adžije 7a potpisali su ministrica kulture i medija Nina Obuljen Koržinek, osnivač tvrtke Kamgrad Dragutin Kamenski i intendantica HNK-a Iva Hraste Sočo. Tim činom završen je višegodišnji projekt koji je spajao obnovu prostora stradalih u potresu i izgradnju potpuno nove scene. Slijede završne faze tehničkog opremanja, a svečano otvorenje predviđeno je početkom studenoga, uz umjetnički događaj Slava umjetnosti 2.0, u kojem će zajednički nastupiti ansambli Drame, Opere i Baleta.
Nova scena HNK2 smatra se jednim od ključnih infrastrukturnih i umjetničkih projekata hrvatske kulture posljednjih desetljeća. Ideja o dodatnoj sceni Hrvatskoga narodnog kazališta u Zagrebu prisutna je još od sedamdesetih godina prošlog stoljeća, kada je bilo jasno da postojeća zgrada na Trgu Republike Hrvatske, sa svim svojim umjetničkim i tehničkim opterećenjima, ne može zadovoljiti rastuće potrebe Drame, Opere i Baleta. Tek sada, u 2025. godini, ta je dugogodišnja ambicija napokon ostvarena.
Projekt ukupne vrijednosti veće od 45 milijuna eura realiziran je kombinacijom nacionalnih i europskih sredstava. Vlada Republike Hrvatske putem Ministarstva kulture i medija osigurala je 25 milijuna eura za izgradnju i opremanje nove scene, dok je za obnovu postojećih radionica i skladišta, teško oštećenih u potresu, izdvojeno dodatnih gotovo 20 milijuna eura iz Fonda solidarnosti EU i državnog proračuna. Tako je obnova nakon katastrofe iskorištena kao prilika da se kulturna infrastruktura ne samo sanira, nego i modernizira te pripremi za budućnost.
Smješten u prostoru nekadašnjih tehničkih službi, skladišta i radionica HNK-a, kompleks HNK2 osmišljen je kao polivalentna izvedbena dvorana kapaciteta do 350 gledatelja. Zahvaljujući teleskopskim tribinama, prostor se može u potpunosti prilagoditi različitim izvedbenim žanrovima i scenografskim konceptima – od dramskih predstava i baletnih večeri do opernih i multimedijalnih projekata. Opremljen je najsuvremenijom rasvjetnom, zvučnom i scenskom tehnologijom, a uključuje i orkestralnu rupu, što omogućuje izvođenje i komornih glazbeno-scenskih djela.
Za intendanticu Ivu Hraste Sočo, ovo je iskorak koji će bitno promijeniti način na koji HNK funkcionira: nova dvorana donosi mogućnost istovremenog odvijanja proba i predstava, veću fleksibilnost repertoara i prostor za komornije formate, ali i gostovanja domaćih i stranih kazališta. Publika će, kako je istaknula na primopredaji radova, imati priliku vidjeti više raznovrsnih naslova i suvremenijih umjetničkih izraza, dok će matična zgrada na Trgu Republike Hrvatske biti rasterećenija i bolje fokusirana na velike produkcije.
Nova paradigma kulturnog razvoja
Obnova kompleksa na Trešnjevci tako postaje više od same sanacije – ona je znak otpornosti i kulturnog kontinuiteta, ali i simbol vizije koja spaja naslijeđe i suvremenost. U trenutku kada Zagreb još uvijek zbraja posljedice potresa i traži načine da obnovi svoju kulturnu infrastrukturu, HNK2 stoji kao dokaz da se ulaganje u umjetnost može pretvoriti u dugoročni društveni kapital.
Svečanim otvorenjem u studenome, događajem Slava umjetnosti 2.0, kojim će zajednički nastupiti ansambli Drame, Opere i Baleta, nacionalno kazalište ulazi u novu fazu svoga postojanja. HNK2 nije samo nova scena, nego i nova paradigma kulturnog razvoja Zagreba – prostor otvoren suvremenosti, međunarodnoj suradnji i publici koja traži više od tradicionalnog kazališnog iskustva.