Nestrpljvi Klepetan i stidljiva Malena donijeli su dirljivu priču koja slavi ljubav i prijateljstvo

27.04.2018 u 13:27

U Dječjem kazalištu Žar ptica u četvrtak je praizvedena priča Mirjane Pičuljan Štriga 'Malena i Klepetan - Ljubav na prvi klepet',' o ljubavi dviju najpoznatijih roda na svijetu u režiji Želimira Mesarića, koji je uz pomoć multimedijalnih elemenata i lutki podsjetio male, ali i velike gledatelje na važnost ljubavi, prijateljstva, vjernost i odanosti

Na obali močvare vidimo mladu rodu, čuje se pucanj i ona pada. Dolazi čovjek, podiže ranjenu rodu u naručje i donosi je kući. Daje joj vodu i priprema joj gnijezdo u garaži. Ona više ne može letjeti i jako se boji za svoju budućnost. Ali uskoro prihvaća svog spasioca kao prijatelja i između njih se razvija prijateljstvo. Istodobno, na stropu kazališta, na videu, pratimo let roda koje odlaze prema Africi. Među njima je i Klepetan, koji se zabrinuto pita hoće li njegova Malena preživjeti zimu. Tu su i žabe i skakavac.

Tako počinje najnovija predstava Žar ptice 'Malena i Klepetan - Ljubav na prvi klepet', koju je prema najpoznatijoj priči o ljubavi između rode i rodana iz sela nadomak Slavonskog Broda napisala dramska umjetnica i spisateljica Mirjana Pičuljan Štriga, poznata široj publici po ulozi u serijalu 'Kapelski kresovi'. Autorica u toj priči na jednostavan i djeci razumljiv način oživljuje vanserijsku i neočekivanu ljubav između Malene i Klepetana, koja usprkos svemu traje već punih 17 godina i odavno je prešla granice Hrvatske i postala svjetski fenomen.

Predstavu je režirao Želimir Mesarić, koji je priču postavio kao basnu, te u svom konceptu objedinio glumce, lutke i video projekcije, stvorivši dirljivu i edukativnu, a prije svega emocionalno toplu predstavu. To je osjetila i publika, koja je snažnim apaluzom pozdravila izvođače, pokazavši da je poruka predstave o važnosti ljubavi i prijateljstva, o suživotu ljudi i ptica, odnosno životnja, te o odanosti i vjernosti, došla do njihovih srca. Može se zaključiti da predstava ima što reći i puno starijoj 'djeci'.

Naime, Mesarić se u oživljavanju mikro svijeta Malene, Klepetana i Stipana oslonio na najemotivnije i najsudbonosnije trenutke njihove priče, od tragičnog ranjavanja Malene i njenog sklapanja prijateljstva sa Stipanom, preko ljubavne čežnje dviju roda i tuge izazvane njihovim razdvajanjem tijekom zime, dramatičnog povratka roda iz Afrike i konačnog ostvarenja ljubavi, do ponovne seobe roda, pa tako i Klepetana, što se ponavlja već gotovo dva desetljeća.

U stvaranju tog začudnog svijeta svesrdno su mu pomogli glumci - Zoran Pribičević kao zaljubljeni i nestrpljvi Klepetan, Amanda Prenkaj kao zdvojna i stidljiva Malena, i Berislav Tomičić kao dobrohotni pozitivac velikog srca Stipan, te Ante Krstulović i Matino Antunović kao prijatelji rodani, Ana Marija Vrdoljak kao mudra Sova i Lastavica, Sanja Crljen kao Mali žabac i Mladen Vujčić kao Veliki žabac, Dupin i Mali rodan.

Scenograf Davor Antolić samo je naznačio kuću s gnijezdom te humak sa žabama, dok je svijet roda i ljudi, dakle, močvare, hrvatskog naselja i seobu u Afriku, vizualizirao Tomislav Krajcer svojim video projekcijama. Premda je na platnu prikazan čak i itinerer dugog i opasnog putovanja preko afričkog kontinenta, kao za vrijeme leta avionom, prizori su mogli biti još raznovrsniji i maštovitiji. Kostimografkinja Danica Dedijer dojmljivo je dizajnirala kostime roda, simpatične bebe rode i žapce osmislila je Ana Sekulić, dok su skladatelj Damir Šimunović i koreograf Pravdan Devlahović zvukom i osobito pokretom zaokružili predstavu.

• +5
Malena i Klepetan - Ljubav na prvi klepet Izvor: Licencirane fotografije / Autor: Žar ptica

Može se reći da predstava 'Malena i Klepetan' slavi ljubav, prijateljstvo i odanost, čak da oživljuje vjernost Penelope koja čeka Odiseja. Mogu se prepoznati i shakespearijanski motivi iz priče o Romeu u Juliji, s razlikom što u slučaju Malene i Klepetana ljubav prebrođuje sve prepreke, pa tako i slomljeno krilo i zakon biologije, i završava happy endom. Također pokazuje dirljiv odnos između Stipana i Malene (on joj daje svježu ribu i prikazuje joj omiljeni video), pokazujući time da čovjek može zadovoljiti svoju univerzalnu potrebu da se o nekome brine tako što će spasiti jednu rodu i zatim s njom uspostaviti odnos povjerenja i razumijevanja.

Posebno je zanimljivo i značajno što komad senzibilizira javnost prema problemima na koje nailaze ptice selice tijekom svojih selidbi prema jugu što je pokazano iz perspektive samih roda, koje govore, kao u svakoj pravoj basni, istim jezikom kao i ljudi. Zato možemo reći da predstava 'Malena i Klepetan' uči djecu, osim važnosti ljubavi, i povezansti ljudi i ptica, odnosno jedinstvenosti cijelog eko sustava, te važnosti pomaganja svim živim bićima.

Treba naglasiti da je edukativna predstava 'Malena i Klepetan' zapravo ekološki projekt: nastala je u suradnji s Javnom ustanovom Zeleni prsten Zagrebačke županije, s kojima će Dječje kazalište Žar ptica sudjelovati u zajedničkim projektima vezanima za zaštitu bijelih roda u Hrvatskoj. Naime, u skladu sa svojom didaktičkom i suvremenom orijentacijom Žar ptica ovom predstavom progovara o opasnostima i zaštiti ptica selica koje su na svom migracijskom putu izložene velikoj pogibelji. Unatoč formalnoj zabrani lova, kako se navodi u programskoj knjižici, samo u dijelu migracijskog puta preko Libanona, u dužini od svega 200 kilometara, godišnje se ubije oko 2,6 milijuna ptica selica što je alarmantan podatak i upućuje na opasno narušavanje eko sustava. Također, posjetitelji predstave moći će od jeseni kupiti u kazalištu edukativnu igru 'Putovanje bijele rode', koju su osmislili i napravili u Zelenom prstenu. Prikupljena sredstva namijenjena su Udruzi za rehabilitaciju divljih životinja AWAP, koji skrbe i o ranjenim rodama.