PRIBLIŽIO SE NAJVEĆIMA

Kako je Kickstarter postao ozbiljan igrač na izdavačkoj sceni

15.09.2016 u 13:44

Bionic
Reading

Britanski Guardian objavio je članak o tome kako je online platforma za crowdfunding Kickstarter postala važan igrač u svijetu izdavaštva. Preko Kickstartera se u međuvremenu objavljuje toliko naslova da su se po broju lansiranih knjiga približili najvećim izdavačkim kućama

Milijun dolara - nakon četiri mjeseca od lansiranja na Kickstarteru - sakupio je izdavački projekt ‘Good Night Stories for Rebel Girls’, ilustrirana knjiga koja bi trebala predstaviti sto uzora za djevojke iz svjetske povijesti, od spisateljica, sestara Bronte do tenisačice Serene Williams. Milijun dolara i to od 20 tisuća ljudi iz 71 zemlje svijeta! Ideja je zajedničko čedo Elene Favilli i Francesce Cavallo koje vode medijsku kompaniju posvećenu proizvodnji sadržaja za djecu Timbuktu Labs, a sto velikih žena iz povijesti - tu su i Elizabeta I. i slikarica Frida Kahlo - za 'Rebel Girls' će narisati umjetnice sa svih strana svijeta.

‘Good Night Stories for Rebel Girls’ je, unatoč velikom međunarodnom odjeku, ipak izuzetak kada je riječ o Kickstarteru i izdavaštvu jer ne mogu ni približno svi očekivati da će idejom za knjigu crowdfundingom sakupiti milijun dolara, ali je znakovit primjer toga koliku je ulogu Kickstarter počeo igrati u izdavačkom sektoru.

U 2015. godini preko ove crowdfunding platforme uspješno je financirano 1973 izdavačkih ideja, što u kombinaciji s 994 podržana stripa i crtana romana znači da je Kickstarter prošle godine 'objavio' 2967 književnih projekata. Više od toga objavljuju samo izdavački giganti poput Simon & Schustera, Penguin Random Housea, Harper Collinsa i Hachettea

Kickstarterova kategorija ‘Books and comics’ raste otkako je ova stranica lansirana 2009. godine te je prošle godine od svih uspješno realiziranih projekata preko Kickstartera 13 posto bilo onih u području knjiga i stripa. Sakupljeno je u 2015. godini 35,2 milijuna dolara, a ove godine dosad već 20 milijuna za oko tisuću i pol književnih projekata.

Margot Atwell, koja je u Kickstarteru zadužena za sektor izdavaštva, kaže za Guardian kako se ovakvim pristupom objavi knjiga neke tradicionalne dinamike poslovanja fundamentalno mijenjaju, primjerice ovako se unaprijed doznaje postoji li publika za neku knjigu. Ističe da su se stripaši brzo naučili koristiti crowdfunding da bi realizirali svoje ideje, ali i da preko Kickstartera neki izdavači uspješno lansiraju ozbiljne literarne naslove.

Uzimajući u obzir stanje u hrvatskom izdavaštvu, možda je vrijeme da i domaći autori i autorice otkriju mogućnosti Kickstartera.