Je li 'The Batman' zaslužio 'The' u naslovu?

• 12.03.2022 u 21:56

Nova inkarnacija Batmana i početak nove trilogije o ovom superjunaku po kvaliteti osmišljanja glavnog lika i okruženja u kojem živi definitivno je zaslužila izdvajanje od ostalih. No ne treba ići tako daleko da se ovako prikazanog Batmana s engleskim članom 'the' definira kao jedinog pravog Batmana. Bilo ih je i prije. I nisu nužno trajali sto godina.

Sve je ispalo puno bolje nego što sam očekivala.

U najavama i prvim osvrtima na novog Batmana, pardon, The Batmana, prvo sam zamijetila da film traje tek nekoliko minuta kraće od tri sata i da je nasilje premorbidno. Odmah mi je zatitrao živac tanani. Užasno me, naime, živcira navada novodobnih redatelja da svaki kadar koji snime smatraju suhim zlatom pa zbog toga proizvode epove koji bi se mogli komotno razlomit na četiri epizode neke serije, a od količine eksplicitnog nasilja koja u zadnjih desetljeće-desetljeće i pol prolazi bez suviše rigorozne kategorizacije filmova, pa čak i serija - imam čir na želucu. Ne znam otkad je to postalo normalno da se čak ni maloljetnicima ne brane filmovi u kojima netko nekome drugome kroz oko izvuče pluća mačetom, ali postalo je i mrzim sve zbog toga.

No naravno, nije bilo nikakve šanse da NE odem pogledati novog Batmana pa sam se, oboružana Gastalom i strpljenjem, ipak uputila. I da, naravno, oboružala sam se i energetskim pićem s guaranom te kavom to go jer ogromne su šanse da uz film koji traje 176 minuta - zaspim. Nisam. To, dakako, ne znači da film nije predug - jer jest - ali da ga se pogledat bez ispada hrkeraja. Što se pak nasilja tiče, jest, odurno je, ali nije TAKO užasno kako sam predviđala jer je većina najgorih stvari (ne sve) odrađena u nagovještaju i opisu, a ne baš eksplicitnom prikazu. No svejedno. Odvratno je i fakat ne kužim zašto ne mogu malo o'ladit s time. Ta kritika, doduše, ne ide samo The Batmanu.

A 'The Batman' - kao što rekoh, bolji je nego što sam očekivala. Vidi se da je na izgradnji lika i svijet u kojem živi rađeno dugi niz godina, još onomad kad je Ben Affleck odlučio osmisliti novi lik mračnog šišmišonje pa sve do početka ozbiljnog rada na filmu s Mattom Reevesom. Novi, drugačiji Batman i novi, još mračniji Gotham, najbolja su stvar u ovome filmu. Uz, dakako dosad najbolji i najkulerskiji batmobile, ali dobro, nećemo se sad baviti igračkama.

Reevesov (the) Batman najmračniji je i najslojevitiji Batman dosad, mračniji čak i od Nolanova 'Viteza tame' jer se u ovome filmu više nego u bilo kojem drugom propituje priroda njegova 'superjunaštva'. Kao i mnogi drugi DC-jevi superjunaci, Batman ni inače nije bio superjunak s mnogobrojnim nadnaravnim moćima. Njegova je najveća supermoć oduvijek bila to što je naslijedio silne milijarde pa mu je zbog toga dostupna supernapredna i skupa tehnologija, no Reeves ga je, što je god više mogao, lišio i tih prednosti. Da, Batman je dalje moćan i ima 'điđe' kakve nemaju drugi, ali čak je i u svojem štitu, plaštu i suludom vozilu prikazan mnogo ljudskije i krvavije nego dosadašnji Batmani. Bruce Wayne ilitiga Batmanov 'civilni' alter ego ovdje je prikazan još nesavršenije. Mnogi su kritičari izvedbu Roberta Pattisona nazvali emo-izvedbom i nisu u krivu jer Pattison kao 'Batman u civilu' ovdje djeluje kao frontman kakvog rock-banda koji se umorio od pijančevanja, kurvarluka i razbijanja hotelskih soba pa je u egzistencijalnoj krizi.

Izvor: Društvene mreže / Autor: Warner Bros Pictures

Fora je u tome što the Batman u ovom filmu fakat I JEST u egzistencijalnoj krizi. Film počinje oko dvije godine nakon što je Batman počeo surađivati s policijom Gotham Cityja, kada zlikovac koji se predstavlja kao Riddler ubija gradonačelnika na posebno brutalan način (oblijepi mu cijelu facu trakom tako da se ovaj uguši - vidite što sam vam rekla o nasilju! - a film ima oznaku da ga mogu gledati stariji od TRINAEST). Pritom ostavlja poruku za Batmana, ali policijski načelnik ne dopušta Batmanovo uplitanje u slučaj pa od toga nadalje kreće Riddlerov krvavi pohod po Gothamu, ali i Batmanova istraga o onome što se događa.

Bez previše spojlera s navođenjem imena, likova i njihovih poveznica, caka je u tome da su priča i istraga koje će uslijediti prepune trenutaka u kojima se postavlja pitanje tko je tu uopće pozitivac, a tko negativac, tko junak, a tko zlikovac. Iako je Riddler - kojeg uznemirujuće izvrsno glumi Paul Dano evidentno psihopatski, okrutni serijski ubojica, čini se da njegovi motivi nisu baš tako loši jer ispada da se lik, koliko god mu metode bile božesačuvaj, bori protiv institucionalne korupcije i isprepletenosti vlasti s organiziranim kriminalom. S druge strane, Batman u više od jednog trenutka ispada tek kao maskirani pijun koji mlati maskiranu djecu po podzemnoj željeznici zato što mu policajci tako kažu, a na širu i dublju korupciju zatvara oči. A ona mu doseže vrlo, vrlo blizu kućnom pragu.

Sve u svemu - vrlo zanimljivo. I portretiranje likova i njihova dubiozna motivacija i cijela priča u istrazi, koja je fakat uzbudljiva i zanimljiva - svaka čast. Sve je tu - i korumpirano društvo i njegovi okaljani heroji i upitna učinkovitost organa reda i mira (poprilično aktualno za američku policiju) i beznađe. No kao i kod svakog filma koji je snimljen mnogo više radi zarade negoli radi ideja, umjetničkih dosega i promišljanja, tako i 'The Batman' ima i previše onih momenata zbog kojih morate kolutati očima a da bi mu se na račun svega ostalog to oprostilo. Kao prvo, masu je predug. Moglo ga se skratiti za barem sat vremena i sve bi se reklo, sve pokazalo i sa svim điđama pohvalilo.

The Batman Izvor: Društvene mreže / Autor: Youtube

Kao drugo, osim jedne izvrsne scene potjere u batmobilu - koja je toliko dobra da sam u kinu na njezinu kraju skoro zapalila bengalke i poviknula 'bravo naši'! - i jedne tučnjave u klubu, beskrajno rastegnute i bespotrebne akcijske scene uglavnom su zbrkane, nepregledne i DOSADNE. Kao treće, neke Riddlerove zagonetke u priglupe i neka otkrića takva da bi do njih prije došao i vrtićki klinac koji još ima problema s Dominom. Inteligencija i detalji koji su uloženi u osmišljavanje likova i okoline u kojoj žive očito nisu uloženi baš u sve segmente detektivske priče, iako je ovo u suštini prvenstveno detektivski noir-film.

Kad se sve zbroji i oduzme 'The Batman' jest opravdao 'the' iz naslova u smislu da je ovdje riječ o jednom novom, drugačijem, sasvim svojem Batmanu. No da je to sad jedini pravi Batman koji bi nas trebao zanimati, najbolji filmski Batman i onaj Batman zbog kojeg bismo trebali zaboraviti sve druge - e, pa i nije. Bilo ih je i prije. No bit će zanimljivo pratiti kojim će pravcem krenuti ovaj. Uz nadu da mu u sljedećim epizodama neće trebati tri sata da se izjasne.