Nakon razdoblja institucionalnih potresa i nagomilanih problema, HNK Split ulazi u 2026. godinu s novom Upravom i programom koji se vraća "željeznom" repertoaru, jačanju ansambla i obnovi povjerenja – unutar kuće i prema publici
Hrvatsko narodno kazalište Split formalno je predstavilo novu Upravu na čelu s vršiteljem dužnosti intendanta Božom Župićem, te istodobno najavilo umjetnički program za 2026. godinu, opisan kao ambiciozan i dramaturški promišljen repertoarni plan koji snažno naglašava povratak klasičnom, tzv. "željeznom" repertoaru, uz sustavno uključivanje mladih umjetničkih snaga i jasnu strategiju približavanja publici.
Na konferenciji za medije, v.d. intendanta Božo Župić istaknuo je kako mu je iznimna čast preuzeti tu funkciju u godini velikih obljetnica, među kojima su one Ive Tijardovića i Jakova Gotovca, naglasivši da je, unatoč zahtjevnim okolnostima, sastavljen reprezentativan program. "Put do umjetnosti često je trnovit i mukotrpan, ali nas kao tim privlači neodoljivom snagom", poručio je Župić, dodavši da je cilj pokazati kako je HNK Split nacionalni teatar s jasnom umjetničkom perspektivom i budućnošću.
Nova Uprava okuplja v.d. ravnatelje triju umjetničkih cjelina – Mirnu Sporiš (Balet), Sinišu Popovića (Drama) i Frana Igora Barovića (Opera) – uz višu savjetnicu za operu, dramu i balet Jelenu Bosančić, glavnog producenta Ivana Vatavuka te v.d. poslovnog ravnatelja Franu Galzinu. U opernom segmentu i dalje je angažiran maestro Mikhail Sinkevich, šef-dirigent HNK Split, kao ključna podrška u stabilizaciji tog ansambla. Predsjednica Kazališnog vijeća Marija Boban potvrdila je da Uprava ima punu potporu Vijeća, što je potvrđeno jednoglasnim usvajanjem programskog i financijskog plana, istaknuvši kako je jedna od ključnih zadaća novog vodstva i "popravljanje međuljudskih odnosa" unutar kuće.
Operna sezona u znaku jubileja i novih formata
Najavljeni operni program za 2026. snažno se oslanja na nacionalnu baštinu, s posebnim naglaskom na Tijardovića i Gotovca. V.d. ravnatelja Opere Frano Igor Barović istaknuo je povratak "željeznom repertoaru", naglasivši da s intendantom dijeli istu umjetničku viziju te da uz potporu maestra Sinkevicha vjeruje u podizanje izvedbenih standarda. Među ključnim premijerama su opereta Kraljica lopte Ive Tijardovića, točno stotinu godina nakon praizvedbe, te nova režija Ere s onoga svijeta Jakova Gotovca. U jesenskom dijelu sezone najavljen je i Verdijev Rigoletto, naslov koji bi trebao dodatno osnažiti vokalni profil ansambla.
U godini Mozartove obljetnice (270 godina rođenja) uvodi se i novi format – Pocket opera u foajeu Kazališta, osmišljena za matinejske i večernje termine. U suradnji s Umjetničkom akademijom u Splitu bit će izvedene skraćene verzije Čarobne frule i Figarova pira, što je, kako je istaknula savjetnica Jelena Bosančić, važan korak u stvaranju nove, mlađe operne publike.
Drama: od klasike do svjetske književnosti
Program Drame, koji potpisuje v.d. ravnatelja Siniša Popović, polazi od uvjerenja da je snažan ansambl temelj kazališta. Na velikoj sceni planirane su tri premijere: Požari Wajdija Mouawada, jedna od ključnih suvremenih tragedija; Leda Miroslava Krleže u režiji Darija Harjačeka te Shakespeareova Oluja u režiji Dejana Projkovskog. Na maloj sceni Scena 55 bit će postavljeni Susret Nine Mitrović te Pas, žena, muškarac Sybille Berg.
Kao posebnu ambiciju Popović je najavio rad na romanu Herscht 07769 nobelovca Lászla Krasznahorkaija, jednog od najznačajnijih suvremenih europskih pisaca, s idejom da se kazališna adaptacija prvi put postavi upravo u Splitu. Naglasio je i važnost kontinuiteta, zahvalivši prethodniku Ivanu Penoviću na suradnji i prijenosu iskustava. Repertoar će biti zaokružen reprizama uspješnih naslova poput Mizantropa, Crvene vode i Građanina Matijanića, a posebno je najavljena i predstava Meštar, posveta Borisu Dvorniku.
Balet: povratak klasici i provjerenim hitovima
Baletni ansambl, pod vodstvom v.d. ravnateljice Mirne Sporiš, sezonu započinje s naglaskom na disciplinu, ansamblsku odgovornost i obnovu temeljnih baletnih vrijednosti. Premijerni naslov bit će Giselle Adolphea Adama, remek-djelo romantičnog baleta, u koreografiji Mirne Sporiš, koje traži vrhunsku tehničku preciznost i izražajnu glumačku finesu. Balet i Opera zajednički će izvesti koncertno-revijalnu verziju Grka Zorbe Mikisa Theodorakisa, dok se na repertoar vraćaju i popularni naslovi poput Snježne kraljice, Orašara, dječje predstave Cipollino te baletni hit Magnum, jedna od najuspješnijih produkcija posljednjih sezona.
V.d. poslovnog ravnatelja Frane Galzina istaknuo je važnost "humane ekonomije" i potpune transparentnosti u financijskoj i organizacijskoj stabilizaciji Kazališta. "Trošimo javni novac i javnost ima pravo na apsolutnu transparentnost", naglasio je Galzina, najavljujući digitalizaciju procesa i sustavno unaprjeđenje statusa umjetnika. Glavni producent Ivan Vatavuk i savjetnica Jelena Bosančić najavili su jačanje produkcijske i marketinške strukture, s ciljem stvaranja stabilnog kreativnog tima koji razumije da "kazalište nije tek institucija, nego živ organizam". Kako je zaključio v.d. intendant Božo Župić, sezona 2026. nije tek popis naslova, nego "poziv na dijalog, povjerenje i umjetničku odgovornost – sezona koja poštuje baštinu, ali se ne boji budućnosti te u središte vraća živu riječ, živu glazbu i živi pokret".