rekordna kupnja

Grad Zadar od mladog slikara otkupio sliku za 50 tisuća eura. Likovni kritičar: 'Ekonomski i moralno dubiozno'

14.03.2023 u 16:51

Bionic
Reading

Grad Zadar je od mladog zadarskog slikara Marija Javorana upravo otkupio sliku 'Mediterraneo' za čak 50 tisuća eura. Kupovina likovnog rada domaćeg slikara za toliki iznos brzo je postala vijest među domaćim likovnjacima i kritičarima, a vrijedi istaknuti i kako je riječ o radu koji je bio proglašen najboljim na nedavno održanom internacionalnom ARC-Salonu

Otkupom te slike 28-godišnji Javoran postao je preko noći jedan od najskupljih hrvatskih slikara. Preskočio je velikane poput Rabuzina, Pulitike, Murtića, čiji radovi ne prelaze petnaestak tisuća eura. Izjednačio se jedino s velikim Vlahom Bukovcem. Podsjetimo, na tportalu smo u insajderskom izvještaju o stanju na domaćem tržištu umjetnina ranije pisali o cijenama koje postižu radovi hrvatskih slikara njegove generacije u usponu, kao i o tome tko ih kupuje. Najveći komadi poznatijih domaćih slikara i slikarica mlađe generacije - a u tu grupu, da izdvojimo samo neke, spadaju autori i autorice poput Stipana Tadića, Stjepana Šandrka, Zlatana Vehabovića i Martine Grlić - tada su se, kako su potvrdili naši sugovornici, kretali po cijenama do 10 000 eura, dok je kakav manji rad bilo moguće kupiti i po cijeni od 1000. Stoga ne čudi da je vijest o kupovini slike Marija Javorana - točnije, vijest o njezinoj cijeni - zainteresirala mnoge aktere na domaćoj likovnoj sceni.

Komentirajući ovaj slučaj, naš poznati galerist i likovni kritičar Feđa Gavrilović napominje kako kupovinu ove slike za toliki iznos treba sagledati s više strana.

- Prva je relativizam suvremene humanistike. Nekome se taj stav čini ciničnim, ali za to smo se borili, da tako kažem, odnosno on je plod glasovitog pluralizma i kulta individualizma današnjeg društva. Taj stav obrazložio je Howard Becker u jednom poglavlju u knjizi Svjetovi umjetnosti, a on se, ukratko, odnosi na to kako postoji više različitih estetskih i vrijednosnih sustava umjetnosti koji se međusobno malo ili nimalo dodiruju. Konkretno, ako postoji neka organizacija koja će Javoranov crtež procijeniti na tu svotu, a to je u ovom slučaju Art Renewal Center, i ako je netko, u ovom slučaju Grad Zadar, spreman platiti tu cijenu, ta je procjena legitimna. Postoji cijeli ekosistem ekonomskih i estetskih hijerarhija nasljednika akademskog realizma ili socrealizma danas, a on ne mari za ekonomske ili estetske hijerarhije suvremene umjetnosti koja se prikazuje u muzejima. Svaki od tih sustava ima svoju publiku i svoje teoretske konstrukte. Tolerancija različitosti, taj kamen temeljac liberalizma, ne gleda blagonaklono na institucionalno nametanje kriterija koji se tiču osobnih preferencija, a ukus u umjetnosti svakako je osobna preferencija. Jedini kriteriji te kapitalističke utopije, u kojoj smo prisiljeni živjeti, ostaje novac, odnosno tržište, odnosno spremnost na plaćanje - govori nam Gavrilović, pa odmah dodaje kako je spomenuti pluralizam mišljenja i ukusa idealno područje za, kako kaže, "lov u mutnom".

- To je poznata stvar u apsolutno svim, i avangardnim i regresivnim, svjetovima umjetnosti, u cijelom svijetu. Ako postoji više arbitrarnih sustava vrijednosti, tko nam brani da i sami stvorimo svoj? I unutar njega kombiniramo sa transakcijama novca kako bismo dobili porezne olakšice, ili izvukli neka sredstva iz javnih izvora ili naprosto spekulirali s umjetninama kao s dionicama. Zato se i o fenomenu NFT-a vrlo agresivno govori kao o nečemu što je, pod svaku cijenu i u baš svakom slučaju, umjetnost. A estetski je ukus svakako arbitraran u 21. stoljeću i bilo bi jako teško argumentirati suprotno. U doba Youtubea ili alternativnih izvora vijesti, od kojih su neke teorije zavjere, ali neke i legitimna ukazivanja na kriminal na najvišim razinama, povjerenje u autoritete nikada nije bilo manje - nastavlja Gavrilović pa dodaje kako je u zadarskom slučaju - budući da je riječ o javnom novcu kojime je slika kupljena, a umjetnička djela imaju vrlo fluktuirajuće vrijednosti - trebalo više paziti, odnosno konzultirati više neovisnih i estetski suprotstavljenih izvora. S njim se slaže i povjesničar umjetnosti prof. dr. sc. Vinko Srhoj, koji je ranije za HRT izjavio kako "nije poznato tko je bio procjenitelj i da li ga je bilo od strane struke".

Slučaj koji bi mogao ostaviti tragične posljedice na javne akvizicije umjetnina

Feđa Gavrilović dodaje kako ovaj slučaj ostavlja dojam odveć poznatog klijentelizma i - kako kaže - pljačke komunalnog novca, naravno na štetu građana.

- Cijena postignuta za ovaj crtež veća je od prosječne vrijednosti radova najčuvenijih hrvatskih živućih crtača i slikara, čime je poslana jako loša poruka i što izaziva brojne sumnje. To ne vrijedi samo u slučaju ovog rada nego i svakog javnog spomenika. Da je tu pristupano pažljivije Hrvatska bi bila pošteđena brojnih estetskih nakaznosti u javnom prostoru - obrazlaže dalje Gavrilović pa se osvrće i na, kako kaže, "treći pogled" na ovaj slučaj - a to je sagledavanje njegovih "tragičnih posljedica".

- Nakon ovakvog netransparentnog divljanja s javnim novcem u društvu naviklom na pljačkašku vlast, gnjev naroda usmjerava se na umjetnike i na javne akvizicije umjetnina. Nema ničeg depresivnijeg od čitanja članaka u kojima neki pametnjaković objašnjava puku kako "gradovi nisu tu da kupuju umjetnine". Pa kako su se onda umjetnine našle u javnim muzejima, ako ne zahvaljujući javnim sredstvima!? Pogotovo kod nas gdje postoji jako malo privatnih ulaganja u umjetnost. Ali i u cijeloj Europi su važna ulaganja zajednice u živo umjetničko stvaralaštvo. Ovakva novinarska neodgovornost usmjerava bijes opljačkanog naroda prema umjetnicima koji definitivno nisu tajkuni niti pljačkaši. Sve zbog jedne neodgovorne i ekonomski i moralno dubiozne kupnje. I sada će se sve općine jako plašiti akvizicija umjetnina mlađih umjetnika čak i za realnije cijene, u strahu da ih ne prozivaju novinari. Zar bi zajednice trebale otkupljivati samo radove povijesnih klasika? Je li u Hrvatskoj jedini dobar umjetnik – mrtav umjetnik!? - zaključuje naš galerist i likovni kritičar.

Grad Zadar pristao na stručnu procjenu samog ARC-a, kupljena slika je bila izlagana u New Yorku i Barceloni

No, što kažu iz grada Zadra?

- Kao stručna procjena slike drži se zapravo procjena samog ARC-a centra i početna cijena umjetnika - pojasnila je Dina Bušić, pročelnica za kulturu i sport grada Zadra, novinarima HRT-a, dok je autor rada, akademski slikar Mario Javoran, kratko komentirao kako je na njemu bilo da "prihvati ili odbije ponudu".

Inače, među 5 tisuća radova iz 83 zemlje, Javoranov "Mediterraneo" je osvojio nagradu ARC salona, a njegova slika je krasila izložbene salone New Yorka i Barcelone.

- Ja bih mogao postaviti pitanje da li Gvardiol vrijedi toliko. I onda će reći on je mlad. Što to znači mlad? Rad vrijedi ili ne, igrač vrijedi ili ne - kazao je Javoran također za HRT, dok je prof. dr. sc. Vinko Srhoj ustvrdio kako po njegovoj procjeni slika vrijedi između 10 i 15 tisuća eura, dakle nalazi se u okvirima realnih tržišnih cijena hrvatskih slikara i slikarica mlađe generacije.

Inače, slika je inspirirana Rjepinovim "Burlacima s Volge", a razlika je kompozicijska; Burlaci idu lijevo, Zadrani desno. Među 12 osoba koje su prikazane na slici nekoliko je osebujnih gradskih faca.

Sliku dugu dva i široku četiri i pol metra moći će se vidjeti vidjeti nakon što svoje mjesto zauzme u nekom zadarskom izložbenom prostoru - najvjerojatnije u Providurovoj palači.