slučaj hrvatski oskarovac

Danilo Šerbedžija odbacuje optužbe za namještanje: 'Žalosti me kad vidim neke pretjerane reakcije. Osam godina mukotrpno smo stvarali film, napravili smo dobar posao'

19.10.2021 u 14:58

Redatelj za tportal obrazlaže svoje viđenje situacije te odgovara na optužbe o lobiranju i namještanju izbora hrvatskoga kandidata za Oscar. Progovara i o načinu na koji u Hrvatskoj biramo kandidata za tu prestižnu nagradu te o tome što očekuje od svog filma na najvećoj svjetskoj pozornici

Nakon što smo u posljednjim danima izvještavali o prijeporima među domaćim filmašima oko toga koji smo film ove godine trebali poslati na Oscare, čuli smo se i s redateljem izabranog filma 'Tereza37', Danilom Šerbedžijom. Redatelj - koji za tportal napominje kako se 'nalazi u vrlo nezgodnoj situaciji, u kojoj se bilo što od onoga što kaže ne mora objektivno iščitavati, jer je jedna od zainteresiranih strana' - obrazlaže svoje viđenje situacije te odgovara na optužbe o lobiranju i namještaljci izbora. Šerbedžija progovara i o načinu na koji u Hrvatskoj biramo kandidata za nagradu Oscar te o tome što očekuje od svog filma na najvećoj svjetskoj pozornici.

Kako se osjećate i što komentirate vezano uz situaciju koja se odvija s izborom vašeg filma 'Tereza37' kao hrvatskog kandidata za ovogodišnje nagrade Oscar? Počelo je kao lijepa priča za vas, no stvari su otišle u drugom smjeru.

Iskreno, osjećaj je podvojen. Iznimno sam ponosan na ekipu našeg filma i sve lijepo što nam se dešavalo nakon osam godina mukotrpnog rada i stvaranja filma. Žalosti me kad vidim neke zaista pretjerane reakcije oko odabira kandidata za nagradu Oscar. Odabira s kojim zaista nemam nikakve veze.

Redatelj Danilo Šerbedžija Izvor: Pixsell / Autor: Sandra Simunovic/PIXSELL

Mnogi problematiziraju način na koji u Hrvatskoj - tajnom komisijom HDFD-a - biramo našeg predstavnika za Oscare. Mislite li da je to doista najbolji način? Što kažete na navode pojedinaca da je takav način odabira filma podložan manipulacijama, lobiranju?

Jedino što o tome mogu reći jest da moj tim i ja sigurno nismo lobirali niti utjecali na glasove komisije. Iskreno, ne vidim logiku. Tajno glasanje i Američka filmska akademija ima u svom pravilniku za odabir filmova u uži krug. Tajno ili javno, meni je svejedno. Ne odlučujem ja i nikakve veze s načinom odabira nemam. Meni se tajno glasanje čini baš kao dobra zaštita pojedinca da može bez ikakvog pritiska glasati za onaj film za koji misli da je najbolji. Opet, da je javno glasanje, ni to vjerojatno ne bi bilo uredu i našlo bi se i tu zamjerki. Budući da je pravilnik izbora usklađen s Američkom filmskom akademijom jedina relevantna adresa su Amerikanci sami.

Nakon proglašenja vaše kandidature, rekli ste da su 'šanse za domaći film male s obzirom na budžete koji se dobivaju, jer čak i nezavisni filmovi jačih kinematografija dobivaju velika sredstva za tu namjenu'. Vjerujete li, ipak, sada nakon što je prošlo neko vrijeme od objave kandidature u uspjeh vašeg filma na Oscarima, u ulazak na tu listu nominiranih, ili se držite stava - važno je sudjelovati, mi ionako nemamo budžete?

Svaka prezentacija Hrvatskog filma je dobra i korisna. Ne slažem se nikako sa zločestim tvrdnjama da je to trošenje novca. HAVC ima obavezu raditi na prepoznatljivosti hrvatskog filma i Oscar kandidatura je prilika da se naš film vidi i čuje, neovisno o krajnjem ishodu. To nikako nije bacanje novaca u bunar. Nije sramota ne ući među nominirane. Sramota je ne učiniti ništa po tom pitanju ili unaprijed odustati jer se, eto, misli kako neki film ima manje šansi od drugih. Mi ćemo učiniti sve što je u našoj moći da se što bolje prezentiramo. Hoće li će to biti dovoljno, ne znam.

Pojedinci koji zastupaju stav da je trebao biti izabran film 'Murina' pozivaju se na jake producente te festivalsku nagradu na Cannesu koji bi, kako kažu, doprinijeli tome da film uđe na listu nominiranih. Koji su vaši aduti?

Želim vjerovati da je ipak na prvom mjestu kvaliteta filma. Kritika i nagrade pokazuju da imamo kvalitetan film. Bavimo se temom koja je itekako aktualna, o kojoj treba javno govoriti. Sigurno ćemo okupiti i dosta zvučan tim koji će dostojno obaviti ovu kandidaturu.

Ljudi s kojima smo razgovarali ne ulaze uopće u estetsku vrijednost vašeg filma, niti kompariraju 'Murinu' i 'Terezu37' na toj razini. Većinom pričaju o hypeu koji je film dobio uoči Oscara, o imenima na najavnoj špici, o 'festivalskom CV-ju'... Vjerujete li da doista stvari tako funkcioniraju na Oscarima, i da je žiriju bitnije što od navedenih stvari kandidirani film donosi sa sobom - ili ipak iz pozicije 'tabula rasa' prilaze filmovima i gledaju ih otvoreno i nezavisno od toga što su ti filmovi ranije postigli i na kojim festivalima, ili, pak, tko im stoji na špici kao producent?

Apsolutno prihvaćam mišljenje nekih mojih kolega. Ne slažem se jedino s namjernim preuveličavanjem situacije i korištenjem riječi poput 'skandalozno' i 'sramotno'. Propozicije su jasne. Amerikanci traže 'best film'. U prijevodu, najbolji film. Petnaest ljudi je glasalo za onaj film koji je po njima najbolji. Osmero je izabralo 'Terezu', sedmero 'Murinu'. Gdje je tu skandal? Možemo pričati o tome kako Murina ima dosta bolju startnu poziciju, kako su njihove šanse veće, ali istina je da i jedni i drugi imamo jako male šanse, pogotovo nakon što niti mi niti oni nismo ušli među kandidate za Evropskog 'Oscara'. Čak 'Murina' nije ušla niti za najboljeg debitanta, kategorije koju je osvojila u Cannesu što je meni nevjerojatno. Treba li zbog toga unaprijed odustati? Ne treba. Ovo je prilika za promovirati hrvatski film na najvećoj pozornici i dati sve od sebe da budemo izabrani koliko god male šanse bile.

Izvor: Društvene mreže / Autor: Youtube