'Orlando' Olge Neuwirth

Bečka opera prvi put u povijesti prikazuje operu koju je napisala žena - provokativnom temom i glazbom šokirat će konzervativce

  • Autor: Marcella Jelić
  • Zadnja izmjena 25.11.2019 13:29
  • Objavljeno 25.11.2019 u 13:04
tportal

Izvor: Profimedia / Autor: - / LOOK-foto / HANS KLAUS TECHT / AFP

Ugledna Bečka državna opera prvi put u svojoj 150 godina dugoj povijesti uprizorit će operu koju je napisala žena. Premijera opere 'Orlando' Olge Neuwirth održat će se 8. prosinca u 19 sati, a riječ je o uprizorenju slavnog romana Virginije Woolf 'Orlando: Biografija'.

'Želim malo prodrmati ovo staromodno, prelijepo mjesto' kazala je Olga Neuwirth, 51-godišnja austrijska skladateljica u razgovoru za londonski The Guardian. 'Orlando' se smatra prvim romanom na engleskom jeziku koji se bavi transrodnom tematikom, istražujući 'rodnu fluidnost', a Neuwirth kaže da joj je to bila jedna od omiljenih knjiga još otkako ju je s 15 godina prvi put pročitala. 'Ne radi se samo o poigravanju s rodovima, već se u pitanje dovodi sve binarne sustave. Orlando je izuzetno ljudsko biće koje dovodi u pitanje svaku vrstu dualnosti i doživljava osjećaj 'onoga između', kako u životu tako i u umjetnosti. Radi se o slobodi govora, o tome da budete tko ste, da odaberete identitet koji vam se sviđa i da ga ne stavljate u ladicu ako ste muškarac ili žena', govori Neuwirth.

Orlando u romanu Virginije Woolf započinje kao 30-godišnjak u elizabetanskoj Engleskoj, a završava kao 36-godišnja žena 1928., kada je knjiga i objavljena. U operi u 19 scena, koju je napisala Neuwirth, radnja će se nastaviti sve do danas. Ulogu Orlandovog djeteta igrat će transrodni američki kabaretski umjetnik Justin Vivian Bond, zajedno s klasično školovanim opernim pjevačima i pjevačicama.

Iako se opera smatra najviše mizoginom od svih umjetnosti zbog strašnih sudbina koje zadese ženske likove, to se polako mijenja. U velikim, tradicionalnim opernim kućama, stvari se kreću sporije, mada je 2016. Metropolitan opera u New Yorku uprizorila svoju prvu operu koju je napisala žena 'L'amour de loin' finske skladateljice Kaije Saariaho, napisanu prije više od stoljeća. Londonska Kraljevska opera najavila je da će angažirati više žena redateljica.

U stvaranju 'Orlanda' sve ključne uloge pripale su ženama: Neuwirth je napisala libreto zajedno s dramatičarkom Catherine Filloux, režiju potpisuje Britanka Polly Graham, a kostime je dizajnirala slavna japanska kreatorica Rei Kawakubo, osnivačica modnog brenda Comme des Garçons.

Bečka državna opera

Bečka državna opera

Izvor: Profimedia / Autor: Xinhua/Avalon.red / Avalon Editorial / Profimedia

Neuwirth kaže da iako se polako povećava vidljivost žena autorica, sve je manje opernih kuća spremno pristati na kreativni rizik. 'Većina opernih kuća nažalost su postale muzeji, tako se smanjila njihova tendencija da vjeruju da bi suvremeni skladatelji mogli kreirati nešto novo s aktualnim temama u kombinaciji s izazovnom glazbom', smatra Neuwirth naglašavajući da je 70-ih u tom smislu bilo više sklonosti istraživanju i eksperimentiranju. Naime, 2004. Bečka je državna opera otkazala naručenu operu koju je Neuwirth trebala raditi prema libretu austrijske Nobelovke Elfriede Jelinek. Opera se trebala baviti zlostavljanjem djece od strane nacističkog liječnika, ali iz Bečke su opere su odbili Jelinekin libreto i predstava nikad nije ugledala svjetla pozornice.

'Orlando' bi mogao za konzervativce također biti tvrd orah, ne samo zbog likova i teme, nego i glazbe koja će biti 'previše moderna' jer će uz orkestar Bečke državne opere biti i električnih gitara, dva sintisajzera, tri zbora, a neki će pjevači biti smješteni u divovski luster. Tome će se pridodati još nekoliko zvučnih slojeva elektronike, jazz bend koji ulazi i izlazi na pozornicu, te razni 'stvaratelji buke' koji će na pozornici proizvoditi različite zvučne efekte. Mnogi od glazbenika iz orkestra nisu oduševljeni njenim idejama, svjesna je Neuwirth. 'Propitivanje normi i postavljanje pitanja 'Tko smo mi?' počinje od samog zvuka', obrazlaže ona.

Kako piše The Guardian, već su se pojavili znakovi turbulencija: inicijalna direktorica produkcije, Karoline Gruber, smijenjena je početkom rada na predstavi, a matineja planirana za ovu nedjelju otkazana je. 'Ne znam hoće li prilično konzervativna publika, koja želi slušati uvijek isti repertoar, biti otvorena za Orlandovo queer putovanje i moju glazbu', iskrena je Neuwirth.

Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!