Predsjednici uprava te glavni izvršni direktori (CEO) najvećih, najmoćnijih i najpropulzivnijih hrvatskih kompanija na tportalu pišu o svojim poslovima, poteškoćama, prilikama i promašajima, ali i o svim temama koje smatraju bitnima. Predsjednica Uprave Philip Morrisa Zagreb Anita Letica piše o transformaciji poslovanja duhanske industrije u smjeru održivosti, inovacija i javnozdravstvene odgovornosti
Izvješće Maria Draghija o budućnosti europske konkurentnosti koje je Europska komisija objavila u rujnu prošle godine, vrlo jasno artikulira izazove s kojima se suočavamo i to ne samo kao pojedine države članice, već kao zajednica koja želi zadržati relevantnost u sve nestabilnijem globalnom kontekstu. Europa, upozorava Draghi, zaostaje u inovacijama, produktivnosti i razvoju održivih industrija, dok vanjske prijetnje i geopolitičke napetosti dodatno pojačavaju potrebu za – hitnim djelovanjem. To bi značilo da, kako bi Europska unija uhvatila korak i pozicionirala se kao globalni lider u inovacijama, znanosti i zelenim tehnologijama, potrebna su dodatna ulaganja od čak 800 milijardi eura godišnje. No, za to je, između ostalog, potreban i regulatorni okvir koji u svim segmentima potiče inovacije, a ne onaj koji ih iz straha sputava, i time limitira konkurentnost Europe.
U Philip Morrisu vrlo dobro razumijemo poruku tog izvješća i djelujemo u skladu s njom. Inovacija, znanost i održivost nisu za nas tek riječi, već temelj na kojem smo preokrenuli vlastito poslovanje i proveli transformaciju cijele industrije. Danas nismo ista tvrtka kao kad smo počeli poslovati u Hrvatskoj prije 20 godina i to nas čini jačima. Vodimo se hrabrom vizijom koja ima transparentan cilj, a to je zamijeniti cigarete manje štetnim, znanstveno potvrđenim proizvodima koji odgovaraju na stvarne potrebe punoljetnih potrošača te imaju pozitivan javnozdravstveni učinak za društvo u cjelini.
Transformacijom odgovorili na svoj najveći društveni utjecaj
Prije deset godina, promijenili smo svoju viziju – od toga da ostanemo najveća svjetska duhanska kompanija koja je, između ostalih izgradila i neke od najvećih brandova cigareta, do toga da danas želimo poslati cigarete u muzeje. Temeljito smo transformirali naše poslovanje kako bismo adresirali negativni utjecaj pušenja, a sve naše inovacije se baziraju na znanstvenim dokazima. I rezultati su vidljivi već danas. Prije deset godina, naši prihodi dolazili su od cigareta. Danas već više od 40% globalnih prihoda dolazi iz portfelja bezdimnih proizvoda, a ambicija nam je da do 2030. godine to bude više od dvije trećine. Prije deset godina, sve naše tvornice u Europi proizvodile su samo cigarete. Danas, gotovo 90% tvornica proizvodi bezdimne proizvode. Iza naše transformacije stoje konkretna ulaganja od više od 14 milijardi dolara od 2008. godine, uz rad više od 1.500 znanstvenika, stručnjaka i ostalog osoblja na razvoju portfelja bezdimnih proizvoda. Naša predanost inovacijama i održivosti te doprinos ekonomskom rastu, primjer je kako se može raditi na poboljšanju europske konkurentnosti i igra ključnu ulogu u reindustrijalizaciji Europe.
Inovacije u obliku bezdimnih proizvoda omogućile su nam da postanemo dio rješenja i da doprinesemo smanjenju pušenja kroz ponudu znanstveno potvrđenih alternativa koje su, iako nisu bez rizika, manje štetne. A upravo je temeljem znanstvenih dokaza Američka agencija za hranu i lijekove (FDA) svrstala naš uređaj za grijanje duhana kao proizvod modificiranog rizika, što je prva takva odluka u industriji koja potvrđuje kako prelazak s cigareta na grijani duhan značajno smanjuje izloženost štetnim tvarima.
Lokalno lice globalne promjene
Dvadeset godina prisutnosti Philip Morrisa u Hrvatskoj povod je da ovu globalnu priču pretočimo u lokalni kontekst. I dok ponosno gledamo na dosadašnja postignuća kroz odlične poslovne rezultate i izgradnju snažne organizacije, fokusirani smo na budućnost. Danas nismo ista kompanija koja je 2005. godine započela poslovanje u Hrvatskoj. Danas djelujemo kao lokalni nositelj nove globalne vizije te ustrajno gradimo budućnosti bez dima cigareta. Preuzimanjem kompanije Swedish Match, svjetskog lidera u segmentu oralne dostave nikotina, s proizvodom nikotinskih vrećica pod nazivom ZYN, dodatno je učvršćena pozicija Philip Morrisa kao vodeće kompanije u području proizvoda smanjene štetnosti. U konačnici, upravo je komercijalizacija manje štetnih proizvoda, poput uređaja za grijanje duhana pod nazivom IQOS i vape uređaja pod nazivom VEEV koji su prisutni i na hrvatskom tržišzu, doprinijela otvaranju oko 300 novih radnih mjesta u Hrvatskoj.
Temeljem ovoga u Hrvatskoj želimo sudjelovati na stvaranju uvjeta u kojima će se stopa pušenja smanjivati i to kroz pristup koji ne ignorira znanstveno potvrđene alternative cigaretama. Pri tome, pozdravljamo svaki zakon i svaku inicijativu koja istiskuje neautorizirane proizvode s tržišta, kao i sve mjere koje doprinose jačanju odgovornosti, osobito u pogledu nulte tolerancije na konzumaciju duhanskih i nikotinskih proizvoda među maloljetnicima, suzbijanju nezakonitih praksi te uspostavi učinkovitog nadzora u tom pogledu.
Inovacije koje odgovaraju i na ekološke potrebe
Naši proizvodi nisu samo odgovor na društvene potrebe, već i na ekološke izazove današnjice. U razvoju bezdimnih rješenja vodimo se načelima ekološkog dizajna, uz cjelovit pristup koji obuhvaća svaki korak životnog ciklusa proizvoda. Upravo na tim temeljima prošle smo godine u Hrvatskoj pokrenuli Kružni program - stratešku inicijativu odgovornog postupanja s otpadom od bezdimnih proizvoda, prvu takve vrste u Hrvatskoj. Njegova svrha je omogućiti punoljetnim korisnicima jednostavan i besplatan povrat iskorištenih uređaja za grijanje duhana, duhanskih umetaka i e-cigareta naših brendova, kako bi se ti proizvodi mogli reciklirati i energetski oporabiti, čime doprinosimo smanjenju otpada i odgovornijem korištenju resursa.
Vrijeme za djelovanje je – sada
U proteklih dvadeset godina svjedočili smo tektonskim promjenama, ne samo unutar naše kompanije i industrije, nego prvenstveno u potrebama potrošača. Vjerujem da nećemo čekati još dva desetljeća da bismo vidjeli još veće pozitivne pomake u društvu. No, nijedna kompanija to ne može postići sama. Sustavni problemi, bilo u gospodarstvu, okolišu ili javnom zdravstvu, zahtijevaju više od tehnoloških rješenja. Oni zahtijevaju ljudsku suradnju, dijalog i zajedničku želju za boljom budućnosti. Sada je vrijeme za djelovanje - uz jasnu strategiju, nastavak ulaganja u znanost, inovacije i tehnologiju te spremnost na suradnju svih dionika – možemo stvoriti bolju Hrvatsku, onu bez dima cigareta.