IZABRANE EUROPSKE PRIJESTOLNICE U POSEBNOJ KATEGORIJI

Valencia i Bordeaux - najpametniji turistički gradovi

  • Autor: Ivica Profaca
  • Zadnja izmjena 27.03.2022 16:55
  • Objavljeno 27.03.2022 u 15:50
tportal

Izvor: Društvene mreže / Autor: Promo

Europa ima prijestolnice kulture, sporta, mladih i još koječega. Jeste li znali da ima i Europsku prijestolnicu pametnog turizma, i znate li koji su gradovi takvima proglašeni za 2022?

Pod okriljem Europske komisije ova titula već se nekoliko godina dodjeljuje dvama gradovima godišnje, a za ovu su godinu najpametnijim destinacijama proglašeni treći po veličini španjolski grad Valencia i francuska vinska metropola Bordeaux. Očit je to pokušaj institucionaliziranja ideje održivog turizma, ako je on uopće više moguć na brojnim lokacijama 'pometenim' masovnim putovanjima.

tportal

Izvor: Društvene mreže / Autor: Promo

Ovogodišnji dobitnici, stoji među ostalim u obrazloženju, dijele 'kulturu izvrsnosti u digitalizaciji, održivosti, pristupačnosti svima, i odnosu prema kulturnom nasljeđu i kreativnosti'. Naime, i Valencia i Bordeaux poduzeli su niz sjajnih pothvata i projekata i pokazali se uistinu kao lideri pametnog turizma u Europi. Mnogo se može naučiti iz tamošnje prakse, ako još imamo vremena.

Kod Valencije, recimo, turističko iskustvo počinje i prije nego neki putnik posjeti grad. Tamo su, naime, smislili Sustav za obavještavanje turista/ Tourism Intelligence System, široku bazu podataka koje prikupljaju grad i turističke tvrtke kako bi turistima osigurali optimalnu ponudu. Dalje, stalno ističu svoju posvećenost budućnosti Zemlje: u posljednje dvije godine postali su prvi grad na svijetu koji prati ugljični i vodeni otisak turizma, kako bi ga se riješili do 2030. Također, svi turistički uredi opremljeni su sustavom Visualfy, namijenjenim gluhim osobama.

Na koncu, kao i u većini obalnih gradova, i u Valenciji su plaže važan dio turističkog iskustva. U njihovoj verziji, kroz europski projekt MITOMED, razvili su promatranje i mjerenje održivosti turističkih aktivnosti, i njihove društvene, prirodne i ekonomske posljedice. Kroz taj program, opremili su cjelokupnu obalu šetnicama i učinili je pristupačnom svima, a sve aktivnosti se konstantno mjere i unapređuju.

U Bordeauxu, kako se navodi, 'iskustvo pametnog turizma je održivo i namijenjeno lokalnoj zajednici s naglaskom na obnovi urbanog tkiva'. Primjerice, u gradu na čijem području je čak 1100 hektara dio UNESCO-ve liste svjetske baštine, kompleks napuštenih vojarni su projektom Darwin Ecosystem pretvorili u coworking prostore, a nekadašnja industrijska pustopoljina Les Bassins à Flot danas je kreativni i stambeni centar u kojem uživaju i stanovnici i turisti. Kao svoj prioritet zacrtali su pristupačnost, pa je odnedavno osobama smanjene pokretljivosti ponuđen posebni vodič kroz sadržaje koji su im omogućeni. Kompletni javni prijevoz je prilagođen ljudima u invalidskim koliima, a većina donedavno nedostupnih područja grada sada su prilagođena.

Mlađoj publici Bordeaux je namijenio mobilnu aplikaciju Terra Aventura, koja kroz igru omogućava otkrivanje prirodne i kulturne baštine toga dijela Francuske. Za nešto tradicionalnije posjetitelje namijenjen je web Un air de Bordeaux, na kojem se mogu naći događanja i iskustva po preporukama stanovnika Bordeauxa.

Turizam je treća po veličini društveno-gospodarska aktivnost u EU koja BDP-u Unije donosi oko 10 posto. Jedan je od ključnih generatora novih radnih mjesta, ali istodobno - kako znamo - vrlo lako izmakne kontroli. Glavni cilj programa Europska prijestolnica pametnog turizma jest podržati gradove na našem kontinentu u nastojanjima da postanu zeleniji, pristupačniji i digitalniji, da potiču kreativnost i da vode računa o svojoj kulturnoj baštini. Pravo prijave imaju gradovi veći od 100 tisuća stanovnika, osim u zemljama u kojima takvih nema, kad se prijava dozvoljava najvećem gradu. Kod država koje imaju manje od milijun stanovnika, prag je deset tisuća. O svakom gradu koji se prijavi za titulu radi se izvješće u kojem se ocjenjuju svi navedeni elementi, čime se prate svi koraci koje gradovi poduzimaju u nastojanju za održivošću turističkog proizvoda. Korist je jasna: publicitet i reputacija zajednice koja misli dalje od neposrednog prihoda. Prošle godine titula nije dodijeljena, razumljivo. Godinu prije, 2020., osvojili su je Göteborg i Málaga, a 2019. prvi dobitnici bili su Helsinki i Lyon.

Kako vidimo, pojam održivosti ipak je nešto dručkije od onoga kako ga se kod nas često shvaća. Znate već te mantre o pružanju što većeg broja sadržaja turistima, umjesto pokušaja pomirbe - ako je moguća - između života domaćeg stanovništva, prirode, baštine i turista. Neki od najboljih primjera (nekoliko ih je i iz Zagreba) sada su prikupljeni i u publikaciji EU.

Pratite nas na društvenim mrežama:

Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!