NAUTIKA ZA MILIJARDERE

Od ovih 16 najskupljih jahti na svijetu neke smo viđali i u Jadranu, a na vrhu je čudo napravljeno od zlata

19.10.2022 u 08:27

Bionic
Reading

Jahte su oduvijek privlačile pažnju običnih smrtnika, a među onim minijaturnim postotkom svjetskog stanovništva koji upravlja većinom svjetskog bogatstva malo je stvari kojima tako rado vole pokazivati svoj status, imućnost i — bar u vlastitim očima — veličinu. Zbog toga su i top liste najboljih, najljepših, najskupljih plovila tako popularne.

Dužina i istisnina brodova mnogo su precizniji pokazatelji za rangiranje jahti, jer se njihova cijena bez izravnog uvida u ugovor između naručitelja i brodogradilišta može samo procjenjivati. No, i procjene mogu biti pouzdane, a takvima su se vodili autori ove top-liste najskupljih 16 jahti na svijetu navedenih obrnutim redoslijedom, taj 'neokrugli' broj posljedica je toga što su neke jednako vrijedne. Tu je i nekoliko koje su bile zaplijenjene od ruskih oligarha u sklopu sankcija nakon agresije Rusije na Ukrajinu.

14-16. Ecstasea (200 milijuna dolara)

Ecstasea je najveći brod kojeg je izgradilo nizozemsko brodogradilište Feadship, a naručio ga je 2004. Roman Abramovič. Jahta je duga 86 metara, a svojom linijom više podsjeća na elegantni putnički brod nego na jahtu. Ima četiri diesel motora ukupne snage veće od 12 tisuća KS, uz plinsku turbinu od 30 tisuća KS, kombinacijom tih pogona može postići maksimalnu brzinu veću od 30 čvorova.

14-16. The Rising Sun (200 milijuna dolara)

Ovu 138 metara dugu jahtu zajednički su gradili Larry Ellison i David Geffen, da bi 2010. Geffen otkupio polovicu od svog kolege. The Rising Sun je 12. po dužini jahta na svijetu, a na palubama i u unutrašnjosti krije košarkaško igralište, vinski podrum, kino, 82 prostorije...

  • +9
Super jahte Izvor: Profimedia / Autor: TheYachtPhoto / imageBROKER / Profimedia

14-16. Octopus (200 milijuna dolara)

Naručitelj ove jahte duge 126 metara je suosnivač Microsofta Paul Allen. Octopus je građen u dvama njemačkim brodogradilištima, bremenskom Lürssenu i Howaldtswerke-Deutsche Werft u Kielu, trup i eksterijer dizajnirala je kuća Espen Ino Naval Architects, a interijer je zasluga dizajnera Jonathana Quinn Barnetta. Ima osam paluba na kojima ima mjesta za 26 gostiju u 13 kabina, a opslužuje ih 63 člana posade kojima je namijenjeno još 30 kabina. Za zabavu im je na raspolaganju nekoliko barova, spa, knjižnica, kino dvorana, košarkaško igralište, teretana, nekoliko salona...

13. Lady Moura (210 milijuna dolara)

Vlasnik ove megajahte je saudijski biznismen Naser Al-Rašid, savjetnik kraljevske obitelji. Da ne bi sve ostalo 'samo' na veličini i snazi, vlasnik je ime jahte ispisao slovima od 24-karatnog zlata, pa neka se odmah vidi o čemu je tu riječ. Može se samo nagađati što se sve krije u unutrašnjosti, ali oni koji su Lady Mouru vidjeli usidrenu mogli su svjedočiti još jednom zanimljivom dodatku: pijeskom prekrivenoj platformi koju se može 'izbaciti' uz bok broda, kombinacija plaže i pustinjske oaze na kojoj su palme, ležaljke i ostali 'sadržaji'. Inače, čest gost vlasnika na jahti je njegov prijatelj Kevin Costner.

12. Al Mirqab (250 milijuna dolara)

Vlasnik Al Mirqaba je bivši katarski premijer, šeik Hamad bin Jasim bin Jaber Al-Tani, koji je jahtu naručio u njemačkom škveru Peters Schiffbau Wewelsfleth, po dizajnu Tima Heywooda (eksterije) i kuće Andrew Winch Designs (interijer). Jahta može ugostiti 24 ljudi u deset kabina, a tu su i dva VIP apartmana za vlasnika, uz 60 članova posade. Svi oni (dobro, osim posade) mogu uživati u kino dvorani, vanjskim barovima, zatvorenom i otvorenom bazenu i sličnim sadržajima, a platforma za helikopter odavno je prestala biti čudo.

11. Dilbar (256 milijuna dolara)

Slavno njemačko brodogradilište Lürssen isporučilo je 156 metara dugu jahtu Dilbar njezinom naručitelju, ruskom bogatašu Ališeru Usmanovu 2016. Ovaj milijarder je svoju najdražu igračku nazvao imenom svoje majke, a specijalizirani mediji tvrde da je Usmanov vrlo često koristio jahtu, najviše kako bi putovao do nekog od svojih privatnih otoka. Naravno, sve se promijenilo ove godine nakon što je Usmanovljev prijatelj Vladimir Putin odlučio napasti Ukrajinu. Na udaru sankcija našao se i Dilbar, koji je sada privezan uz dok u njemačkoj luci Bremen. Tamo će ostati neodređeno dugo vrijeme, a Usmanov će ljetovati negdje drugdje.

8-10. Pelorus (300 milijuna dolara)

Malo je jahti s tako burnom vlasničkom prošlošću kao 115 metara dugi Pelorus, kojega smo relativno često mogli vidjeti u hrvatskim vodama. Lürssen je brod isporučio 2003. saudijskom šeiku Abdul Mosenu Abdulmalik Al-Šeiku, no on je jahtu odmah prodao Romanu Abramoviču. Nakon nekih preinaka, poput drugog helidroma, ruski oligarh je nekoliko godina uživao u plovidbi jahtom na kojoj ga je opsluživalo 46 članova posade, plus nepoznati broj tjelohranitelja. Poznata je i epizoda kad je Abramovič dao Pelorus na dvotjedno korištenje najboljim igračima njegovog tadašnjeg kluba Chelsea Franku Lampardu i Johnu Terryju. No, jahta je 2009. u brakorazvodnoj parnici pripala Irini Abramovič, koja je brod 2011. prodala Davidu Geffenu za 300 milijuna dolara. Iste godine, novi vlasnik postao je šeik Abdulah bin Zajed bin Sultan Al Nahjan, a ovaj je Pelorus prodao današnjem vlasniku, kineskom milijarderu Samuelu Tak Leeju.

8-10. Serene (300 milijuna dolara)

Serene je izgrađena u Italiji, a prvom vlasniku, ruskom milijarderu Juriju Scheffleru isporučena je 2011. Među 'yacht-spotterima' Serene je najpoznatija zbog niza slavnih i bogatih ljudi koji su je unajmljivali za krstarenja, navodno je Bill Gates za taj užitak plaćao više od milijun dolara tjedno. Brod je dug 134 metra, na njemu može boraviti 24 gostiju i posada od 52 člana. Današnji vlasnik, princ Mohamed bin Salman iz Saudijske Arabije kupio je jahtu 2015. Od poznatih sadržaja izdvajaju se podmornica, dva helidroma, bazeni i ostakljena prostorija na dnu trupa za promatranje podmorja.

8-10. Al Said (300 milijuna dolara)

Ovo je jedna od onih jahti o kojoj se ne zna puno, što je vjerojatno želja njezinog vlasnika, sultana Omana, u čijem vlasništvu se nalazi cijela flota jahti. Ipak, Al Said je najveća, duga je 155 metara, i kad je porinuta 2007. u Lürssenu bila je druga po veličini na svijetu. Gradila se pod kodnim imenom 'Projekt suncokret'. Trenutni vladar Omana, time i vlasnik jahte, je Haitam bin Tarik.

7. Radiant (320 milijuna dolara)

Lürssen je izgradio 110 metara dugi Radiant 2009. za milijunaša iz Ujedinjenih Arapskih Emirata Abdulu Al Futaima. Riječ je o prvorazrednom brodu pogonjenom dvama dizel motorima po 8715 KS, a lista onoga što nudi uobičajeno je duga. Tu su stabilizatori koji sprječavaju valjanje kad jahta miruje, liftovi, bazen, plažni bar, helidrom, sobe za masažu, platforme za one koji bi se okupali u moru, garaža za gliser i druge 'igračke', teretana, kino...

6. Dubai (400 milijuna dolara)

Ova superjahta od 162 metra jedna je od najvećih na svijetu, a skoro se već može smatrati oldtimerom. Zajednički su je gradila njemačka brodogradilišta Blohm+Voss i Lürssen, dovršena je 1995., a izvorno je bila namijenjena brunejskom princu Jefriju Bolkiahu. No, on je 1997. raskinuo ugovor, a trenutni vlasnik je vladar Dubaija, potpredsjednik, premijer i ministar obrane Ujedinjenih Arapskih Emirata Mohamed Bin Rašid Al Maktum. Unatoč već skupljenim godinama, Dubai je jedna od najraskošnijih jahti, ima terene za skvoš, rezervoar s jastozima, podmornicu, 20 jetskijeva, čak i disko klub. Na osam paluba može se smjestiti 88 članova posade i 115 putnika. Za gorivo se ne trebaju brinuti. Osim što je gazda natoči koliko treba, tankovi od 1,2 milijuna litara jahtu čine autonomnom cijelih 8500 nautičkih milja. To je otprilike od Japana do Kalifornije i natrag.

5. Motor Yacht A (440 milijuna dolara)

Ovo je još jedna jahta koju dobro poznaju u srednjoj Dalmaciji, jer je zbog rodbinskih veza njezinog vlasnika, ruskog milijardera Andreja Meljničenka, često usidrena između Splita i Makarske. Ovaj oligarh ima zapravo dvije jahte istog imena, druga je jednako futuristički dizajnirana najveća jedrilica na svijetu. Motorna jahta A duga je 119 metara, a dizajnirao je slavni dizajner Philippe Starck, inače mnogo poznatiji po svojim kuhinjskim pomagalima nego po brodovima. No, u škveru Blohm + Voss uspjeli su realizirati sve njegove ideje. Svojim izgledom izaziva česte kontroverze, posebno od zaljubljenika u klasične brodske linije, ponekad i podsmijeh, uz nadimke poput 'podmornica' ili 'pegla'. I njezina 'sestra' s jedrima izaziva jednake proturječne reakcije. No, ako ništa drugo, Meljničenko nigdje ne može proći nezapažen, a to je kod vlasnika velikih jahti često glavni cilj.

4. A+ (527 milijuna dolara)

Teško je dokučiti zašto je vlasnik ove jahte šeik Mansur bin Zajed Al Nahjan odlučio promijeniti ime impresivnog broda od 147 metara iz Topaz u A+. Tko zna, možda je želio zagorčati život Meljničenku porukom 'Ako je tvoja jahta A, moja je A plus'. Kako bilo, ova superjahta ima dva dizel motora od po 7990 KS, što joj omogućava brzinu veću od 25 čvorova. A na palubama i u unutrašnjosti su stabilizatori ljuljanja, jacuzziji, dva helidroma, bazen, garaža sa svim potrebnim 'igračkama', platforma za sunčanje i kupanje, tu je i podvodna rasvjeta.

3. Azzam (600 milijuna dolara)

S punih 180 metara Azzam je najveća privatna jahta na svijetu, a vlasnik joj je predsjednik UAE i emir Abu Dhabija šeik Kalifa bin Zajed al-Najan. I ovo čudo izgrađeno je u Lürssenu, gdje su ugrađene dvije plinske turbine i dva dizel motora koji kombinirano mogu proizvesti snagu od 47 tisuća 'konja', i potjerati ovako veliki brod do brzine od 32 čvora. Možemo samo zamišljati što se sve nalazi u unutrašnjosti, ali emiri znaju biti diskretni.

2. Eclipse (1,5 milijardi dolara)

Dok 2013. nije izgrađen Azzam, Eclipse Romana Abramoviča bila je sa 162 metra dužine najveća privatna jahta na svijetu, a u međuvremenu je pala na četvrto mjesto po dužini. No, po vrijednosti je i dalje basnoslovna. Kao i većina jahti s ove liste, i Eclipse je izgrađena u Hamburgu, ovoga puta u brodogradilištu Blohm+Voss, a Abramovič je kupio 2010., puno prije nego se zbog ruske agresije morao početi odricati dijelova svoje imovine na Zapadu, primjerice londonskog nogometnog kluba Chelsea. Prema yacht-spotting izvorima, Eclipse je u posljednje vrijeme najčešće u Turskoj, jednoj od rijetkih zemalja koje nisu uvele sankcije Rusiji i ruskim oligarsima. Zanimljivo, posljednjih godina je brod bio ponuđen i na čarter tržištu. Uz gomilu luksuznih sadržaja u rasponu od bazena do disko kluba, Eclipse je doslovno ploveća tvrđava. Naime, ima podmornicu koja može zaroniti do 50 metara za bijeg u slučaju ugroze, a za svaki slučaj raspolaže sustavom za detekciju projektila ispaljenih prema jahti, pa čak i raketne lansere za protuudar prema napadačima. Očito, Abramovič smatra da ima razloga brinuti za vlastitu sigurnost.

1. History Supreme (4,8 milijardi dolara)

History Supreme Izvor: Profimedia / Autor: Zhu Wei / Zuma Press / Profimedia

Ako imate bezgranično mnogo novca, nema granica. Valjda se time rukovodio malezijski milijarder Robert Kuok kad je odlučio izgraditi najskuplju jahtu na svijetu kakvoj nitko pri zdravoj pameti neće ni pokušati parirati. Njegova History Supreme je sa svojih 30 metara dužine daleko od divova koje spominjeno na ovoj listi, ali ima nešto drugo, u velikim količinama: trup jahte je od pramca do krme prekriven zlatom i platinom, navodno je u brod ugrađeno 100 tona tih plemenitih metala. Dizajner luksuznih proizvoda Stuart Hughes očito je imao odriješene ruke, pa je pustio mašti na volju. U glavnoj kabini cijeli je zid napravljen od kamenja meteorita, tu je i skulptura napravljena od bedrene kosti T-rexa pronađene u Arizoni, a ako to nije dovoljno, tu je i akvarij koji prekriva cijeli zid i optočen je 24-karatnim zlatom. Pune tri godine bile su potrebne za dovršetak ovoga broda, no dosad ga nitko nije uspio snimiti u plovidbi osim slika koje su izašle iz Hughesovog studija. S obzirom na ugrađeni 'materijal' nije ni čudo. Možda da Kuok pita Abramoviča za dobavljača raketa?