INŽENJERSKO ČUDO NA SJEVERNOM MORU

Delta Works spasio je Nizozemsku od poplava, može li i od globalnog zatopljenja?

  • Autor: Darko Vlahović
  • Zadnja izmjena 15.06.2022 19:15
  • Objavljeno 15.06.2022 u 19:15
tportal

Izvor: Profimedia / Autor: Magnus Qodarion / Alamy / Alamy / Profimedia

U siječnju 1953. godine olujni plimni val potopio je veliki dio nizozemske obale, te pritom usmrtio gotovo 2000 ljudi i napravio golemu materijalnu štetu. Praktični Nizozemci sljedećih su desetljeća sagradili jedinstveni sustav zaštite od poplave Delta Works, proglašen jednim od sedam modernih inženjerskih svjetskih čuda.

Jugozapadna Nizozemska leži na delti triju velikih rijeka - Rajne, Meuse i Schelde - i stoljećima je bila ugrožena velikim morskim olujama koje bi plavile velika naseljena područja. Katastrofa koja se dogodila 1953. godine bila je ona kap koja je prelila čašu, odnosno nasip, pa je vlada odlučila osnovati Povjerenstvo za deltu, posebno tijelo zaduženo za sveobuhvatni projekt zaštite od poplava.

Povjerenstvo je prihvatilo planove koji su uključivali potpuno zagrađivanje nasipima i branama ušća Oosterscheldea, Haringvlieta i Grevelingena, čime su ti morski estuariji pretvoreni u slatkovodna jezera, a duljina nasipa izloženih moru skraćena je za čak 700 kilometara. Ušća Nieuwe Waterwega i Westerscheldea trebala su ostati otvorena jer su njima prolazili važni pomorski pravci do najveće europske luke Rotterdama, odnosno do belgijskog Antwerpena.

Između 1954. i 1997. godine izgrađen je niz golemih nasipa, brana i barijera, te brojni mostovi i prateća cestovna i željeznička infrastruktura. Cilj je bio da se rizik od katastrofalne poplave smanji na 1:10.000, što je sto puta manje od poplavnog rizika kojemu je izložen prosječni grad na obali. Delta Works proglašen je dovršenim 1997. godine uz ukupne troškove od oko 13 milijarda dolara.

Najimpozantniji pojedinačni objekt Delta Worksa bez sumnje je grandiozna pokretna barijera Maeslantkering koja se automatski zatvara kad poplava zaprijeti najvažnijem europskom riječnom plovnom putu, 360 metara širokom Nieuwe Waterwegu koji vodi do luke u Rotterdamu.

Izgrađen između 1991. i 1997. godine, Maeslantkering se sastoji od dvije goleme 210 metara dugačke polukružne barijere nalik na klizna vrata koja se mogu zatvoriti u roku od dva sata. Riječ je o jednoj od najvećih pokretnih struktura na planetu. U prvih deset godina nije bilo potrebe za njegovim zatvaranjem, a prvi veliki test Maeslantkering je uspješno položio tijekom iznimno snažne i potencijalno katastrofalne oluje u Sjevernom moru 8. studenoga 2007. godine. Katastrofa je međutim uspješno izbjegnuta bez gotovo ikakvih šteta, a barijera je otvorena već sljedećeg dana u 17 sati nakon prolaska oluje.

Ipak, godinu dana kasnije Povjerenstvo za Deltu zaključilo je u izvješću da će Nizozemskoj trebati novi veliki program izgradnje kako bi se ojačala obrana od poplava zbog očekivanih učinaka globalnog zatopljenja u sljedećih 190 godina, odnosno podizanja razine Sjevernog mora za 1,3 metra do 2100. godine, te za četiri metra do 2200. godine.

Pratite nas na društvenim mrežama:

Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!