ANALIZA HGK-A

Trgovina na malo nastavila rasti

13.01.2016 u 12:51

Bionic
Reading

Nominalni promet u trgovini na malo u studenome 2015. godine bio je 2,5 posto veći u odnosu na studeni prethodne godine. Tim rastom nastavljen je uzlazni godišnji trend nominalnog prometa, koji je nakratko zaustavljen padom u rujnu, a traje od prosinca 2014., ističe se u analizi Hrvatske gospodarske komore (HGK)

Strukturno, kretanja nominalnog prometa u studenome rezultat su zabilježenoga godišnjeg rasta u gotovo svim trgovačkim strukama, izuzev u struci 'motorna goriva i maziva', gdje je zabilježen pad od 6,5 posto (što je velikim dijelom rezultat pada cijena goriva).

Slijedom pada maloprodajnih cijena (cijene dobara bez električne energije i distribucije vode) od 1,2 posto, maloprodajni promet, prema izvornim podacima, realno je bio 3,8 posto (prema kalendarski prilagođenim podacima 3,2 posto) veći u odnosu na studeni prethodne godine.

Najveći udio u strukturi nominalnog prometa ima onaj u struci 'nespecijalizirane prodavaonice pretežno živežnim namirnicama', koji je u studenome činio 37,7 posto ukupnoga nominalnog prometa, gdje je zabilježen rast prometa od 3,4 posto. S obzirom na najveći udio u strukturi i trend rasta, kretanja prometa u 'nespecijaliziranim prodavaonicama pretežno živežnim namirnicama' često imaju i najveći pozitivan utjecaj na ukupni promet, što je bio slučaj i u studenome 2015. godine.

Najveći rast nominalnog prometa u promatranom mjesecu zabilježen je u trgovačkoj struci 'ostale nespecijalizirane prodavaonice' i iznosio je 12,1 posto (treći mjesec rasta). Pored spomenute dvije trgovačke struke, povećanje nominalnog prometa zabilježeno je još u strukama 'audio i video oprema, željezna roba, boje i staklo, električni aparati za kućanstvo, namještaj i drugi proizvodi za kućanstvo' 8,8 posto (trend rasta od kolovoza 2014. godine), 'računalna oprema, knjige i novine, igre i igračke, cvijeće i sadnice, satovi i nakit i ostala trgovina na malo u specijaliziranim prodavaonicama' 7,2 posto (dva mjeseca rast nakon pet mjeseci pada), 'motorna vozila, dijelovi i pribor za motorna vozila, motocikli i dijelovi' 6,2 posto, „'jekarne, medicinski i ortopedski proizvodi, kozmetički i toaletni proizvodi' 4,6 posto (šest mjeseci rast), 'ostala trgovina na malo izvan prodavaonica' 4,1 posto (dva mjeseca rast nakon dva mjeseca pada), 'tekstil, odjevni predmeti, obuća i kožni proizvodi' 4 posto (osam mjeseci rast) i 'specijalizirane prodavaonice živežnim namirnicama' 0,8 posto (prvi rast nakon sedam mjeseci pada).

U prvih jedanaest mjeseci 2015. godine nominalni promet, prema izvornim podacima, bio je 1,2 posto veći u odnosu na isto razdoblje prethodne godine. Slijedom pada maloprodajnih cijena od 1,1 posto, maloprodajni promet, prema izvornim podacima, realno je bio 2,3 posto (prema kalendarski prilagođenim podacima u prosjeku 2,2 posto) veći u odnosu na isto razdoblje prethodne godine. Takva kretanja nominalnog prometa rezultat su povećanja prometa u pet struka: 'audio i video oprema, željezna roba, boje i staklo, električni aparati za kućanstvo, namještaj i drugi proizvodi za kućanstvo' 9,3 posto, 'nespecijalizirane prodavaonice pretežno živežnim namirnicama' 4,8 posto, 'ostale nespecijalizirane prodavaonice' 4,5 posto, 'ljekarne, medicinski i ortopedski proizvodi, kozmetički i toaletni proizvodi' 3 posto i 'tekstil, odjevni predmeti, obuća i kožni proizvodi' 2,7 posto.

Pozitivan trend maloprodajnog prometa bilježi se gotovo usporedno s trendom poboljšanja potrošačkog optimizma, na što je djelomično utjecalo i realno povećanje neto plaća za, prema našim procjenama, oko 3,9 posto u prvih jedanaest mjeseci 2015. godine u odnosu na isto razdoblje 2014 godine.