TEHNOLOŠKI PAD

Ruska auto industrija prisiljena proizvoditi retro Lade iz sovjetskog doba

11.04.2022 u 16:10

Bionic
Reading

Kako udvostručiti vrijednost Lade? Samo napunite rezervoar, glasila je šala iz sovjetskog doba. Lada je odavno prestala biti predmet sprdnje jer je proizvođač, ruski AvtoVAZ, modernizirao proizvodnju zahvaljujući ulaganjima stranih automobilskih divova, a zadnji u nizu je Renault. No sada je sve to ugroženo zahvaljujući oštrim sankcijama Zapada pokrenutim protiv Rusije nakon njezine invazije na Ukrajinu

Tako će tehnologija u vozilima proizvedenim u tvorničkom kompleksu tvrtke Tolyatti na rijeci Volgi biti bliža onima proizvedenim u danima Sovjetskog Saveza na samrti nego bilo čemu što se danas prodaje u Europi.

'Tržište je u stanju neizvjesnosti u pogledu toga kako će se nastaviti posao', rekao je Evgenij Eskov, glavni urednik ruskog AutoBusiness Reviewa. 'Tvornica još uvijek može raditi, ali će proizvoditi modele iz prošlosti.'

Primjerice, subkompaktni model Granta bit će bez većine moderne elektronike, tako da neće uključivati ​​ABS, pomoć u vožnji, sustave komunikacije u hitnim slučajevima, pa čak ni zračne jastuke.

Također, neće imati senzore kisika u ispušnom sustavu pa je njegova razina emisija smanjena s Euro 5 na standarde Euro 2. Upravljačka jedinica motora i njezin firmware postat će jednostavniji, a dobavljače kao što je Renault zamijenit će ruske tvrtke, izvijestila je ruska automobilska publikacija Avtostat. Kako bi omogućila prodaju takvih primitivnih vozila, ruska vlada morat će ublažiti svoje tehničke standarde.

Prošle godine u Rusiji je proizvedeno 1,56 milijuna automobila, a AvtoVAZ je pokrivao 23 posto tržišta. Ova godina bit će znatno drugačija jer je većina stranih automobilskih tvrtki ugasila proizvodnju, ostavljajući Ladu da dominira prodajom.

Eskov kaže da će u ovom trenutku AvtoVAZ još uvijek moći proizvoditi kompaktne modele SUV-ova Granta i Niva, ali samo s dijelovima koje ima na raspolaganju. Proizvodnja modernijih crossovera Xray i karavanskih modela Largus bit će zaustavljena, a tri proizvodne linije na lokaciji u Tolyattiju bit će spojene u jednu, izvijestio je Avtostat.

  • +9
Lada Izvor: Alamy / Profimedia / Autor: Nikolai Ignatiev

AvtoVAZ također je prisiljen skratiti radno vrijeme za svoje radnike. Većina ih ide na kolektivni dopust od 4. do 24. travnja jer se obustavlja proizvodnja nekoliko modela dok se ne pronađu novi izvori nabave ključnih sirovina poput poluvodiča, potrebnih modernim automobilima, ali trenutno nedostupnih zbog sankcija.

Svi će zaposlenici od 6. lipnja prijeći na četverodnevni radni tjedan u trajanju od tri mjeseca. Država se uključuje kako bi pokrila plaće za peti dan.

Oko četiri petine dijelova i materijala koji ulaze u Ladu proizvodi se lokalno, ali ne i mikročipovi potrebni za moderne automobile.

Svjetska automobilska industrija već se nekoliko godina suočava s uskim grlima u lancu opskrbe poluvodičima, a Lada je sada suočena i s problemima zbog sankcija.

Proizvođači automobila kao što su Volkswagen, Mercedes Benz i Nissan obustavili su rad u Rusiji zbog rata. Renault je zatvorio svoju tvornicu u Moskvi, koja je proizvodila Renaultove modele za rusko tržište, ali i dalje drži 68 posto udjela u AvtoVAZ-u.

Njemački proizvođač komponenti Bosch isporučivao je elektroniku iz svoje tvornice u ruskoj regiji Samara, ali je tvrtka prestala s radom u Rusiji. Drugi veliki proizvođač automobilske elektronike, Tajvan, također se pridružio sankcijama Zapada protiv Moskve.

'Glavna stvar je taj visokotehnološki sadržaj', kaže Matthias Schmidt, analitičar iz Berlina. 'Zbog embarga ne mogu uvoziti kritične komponente. To je ključno za Ladu.'

Jedno od rješenja mogao bi biti uvoz čipova iz Kine, kažu analitičari. Ruski zakon usvojen u ožujku omogućit će uvoz robe bez zaštitnog znaka od nelicenciranih distributera. Taj bi sustav, poznat kao 'paralelni uvoz', mogao omogućiti AvtoVAZ-u način nabave dijelova iz trećih zemalja.

Rusko ministarstvo industrije i trgovine sada sastavlja popis proizvoda koji se mogu uvesti u Rusiju pomoću ovog sustava, ali još nije poznato hoće li to uključivati ​​automobilsku elektroniku.