Nakon što su Kina i SAD uvele visoke carine na uvoz roba, primijetan je pad plovidbi teretnih brodova između te dvije zemlje. Situacija nalik na onu iz lockdowna mogla bi ponovno dovesti do inflacije, ali i nestašica proizvoda, od kojih su neki ključni za visokotehnološke industrije
Krajem ovoga tjedna iz kineskih će luka isploviti posljednji brodovi s proizvodima zapakiranima i ocarinjenima prije 2. travnja, odnosno 'dana oslobođenja', kako ga je nazvao američki predsjednik Donald Trump, koji je tada uveo drakonske carine, naročito na uvoz aluminija, čelika i automobilskih proizvoda.
Na tim se brodovima nalaze proizvodi koji ne podliježu novim carinama, zbog čega CNN piše da će američki i kineski potrošači tek sad osjetiti posljedice trgovinskog rata u kojem se SAD i Kina 'šamaraju' visokim carinama od 145, odnosno 125 posto. Prema Kini su već krenuli brodovi s robom utovarenom nakon 9. travnja, kad je Trump i postavio 'carinski rekord'.
Za mnoge će uvoznike postati preskupo poslovati s Kinom. Naime, izvjesno je kako će između dvije zemlje cirkulirati manje brodova, s manjim pošiljkama. Stoga se nameće neugodan izbor - prodavati proizvode iz Kine po više nego dvostruko većim cijenama ili prestati kupovati njihove proizvode.
Neugodan izbor
No, Kina je i dalje jedan od najvažnijih američkih vanjskotrgovinskih partnera, jer odatle u SAD stiže većina odjeće, obuće, ali i još bitnije elektronike i mikročipova bez kojih suvremena industrija ne može napredovati.
Izvršni direktor luke u Los Angelesu, Gene Seroka, tvrdi kako transport iz Kine čini oko 45 posto njihova godišnjeg prihoda, a očekuju da će im ove godine iz Kine stići 35 posto manje tereta u odnosu na prošlu godinu.
Logistička i prjevoznička kompanija Flexport navodi kako su u travnju plovidbe iz Kine prema SAD-u pale za 60 posto. U šangajskoj su luci najveći brodovi privezani za dokove, dok kompanije zbog pada potražnje sve više koriste brodove manje nosivosti.
'Tvrtke koje upravljaju brodovima otkazale su mnogo plovidbi, jer ne žele slati napola pune brodove. Mnogo je brodova koji samo stoje uz obalu Kine, čekaju i očekuju dogovor', rekao je Ryan Peterson, izvršni direktor Flexporta.
Drastičan pad uvoza
Prema Nacionalnoj federaciji trgovaca na malo očekuje se da će uvoz u Sjedinjene Države tijekom druge polovice 2025. pasti za najmanje 20 posto u odnosu na prethodnu godinu. Pad uvoza iz Kine mogao bi biti još veći, prema analizama JP Morgana, koji očekuje pad uvoza od 75 do 80 posto.
'Ako se uvoz iz drugih zemalja ne može lako zamijeniti, kolaps ovih razmjera ne bi samo naglo povećao cijene, već bi i značajno poremetio lance opskrbe', navodi JP Morgan u svom izvješću.
To znači manje posla, više cijene u trgovinama i manje izbora za potrošače. Peterson upozorava da bi, ako se ova situacija nastavi, nestašice mogle dogoditi već za mjesec i pol ili dva, a prema novom istraživanju tvrtke za korporativna istraživanja Gartner, 45 posto dobavljača planira prebaciti teret viših cijena zbog carina na trgovce, a samim time i na krajnje potrošače.
Uspostavljanje novih odnosa
Američko udruženje vozača kamiona apeliralo je na Trumpa da sklopi dogovore s ključnim trgovinskim partnerima, uključujući Kanadu, Meksiko i Kinu, kako bi zaštitio radna mjesta u kamionskom prijevozu.
'Carine neće samo smanjiti prekogranični prijevoz robe, već će i povećati operativne troškove. Cijena novih kamiona mogla bi porasti i do 35.000 dolara, što daje ukupni godišnji porez od dvije milijarde dolara. To će učiniti opremu nedostupnom malim prijevoznicima', rekao je Chris Spear, predsjednik i izvršni direktor Američkog udruženja vozača kamiona.
Doduše, lockdown zbog pandemije koronavirusa, koji je doveo do poremećaja opskrbnih pravaca sa sličnim posljedicama koje se i sad očekuju, nagnao je dio uvoznika i prijevozničkih kompanija da premjeste poslovanje izvan Kine, na tržišta Vijetnama i drugih 'azijskih tigrova' sa snažnim proizvodnim kapacitetima. No, to neće biti dovoljno da nadomjesti pad uvoza iz Kine.
'Potrebno je vrijeme, mjeseci ako ne i godine, da se uspostave novi odnosi. Kako bi se osiguralo da novi dobavljači imaju kapacitet, da imaju kvalificiranu radnu snagu, da imaju pravu infrastrukturu. Sve zahtjeve za testiranje koji se moraju ispuniti za proizvode koji dolaze u SAD, posebno za dječje proizvode', rekao je Jonathan Gold iz Nacionalne federacije trgovaca.
Za to vrijeme stižu oprečne informacije oko dogovora o carinama. Dok iz Washingtona tvrde kako ih Kinezi 'kume i mole' oko dogovora, službeni Peking to odbacuje kao laž, iako je već počeo s popisivanjem proizvoda izuzetih od carina. Pojedini izvori čak tvrde suprotno, da se Trump obratio Pekingu oko dogovora.