Sjedinjene Američke Države opravdavaju uvođenje novih carinskih nameta strategijom smanjenja trgovinskog deficita. Međutim, ekonomski analitičar Damir Novotny upozorava da takva politika označava prijelomni trenutak u globalnoj trgovini, ističući kako se radi o pregovorima u kojima nitko ne izlazi kao pobjednik. Za Hrvatsku, dodaje, situacija je posebno zahtjevna kada je riječ o farmaceutskoj i vojnoj proizvodnji
Prema njegovim riječima, razdoblje multilateralnih pregovora o carinskim barijerama sada je iza nas, prenosi HRT. Globalizacija je, kako naglašava, donijela izniman gospodarski rast – ponajprije državama poput Kine i Indije, ali i samoj američkoj ekonomiji.
Ističe kako je postupno ukidanje carinskih prepreka omogućilo ubrzani rast svjetskog gospodarstva “kakav u tisućljetnoj povijesti nije viđen”.
'Merkantilističke barijere koje neće pomoći'
Novotny ocjenjuje kako se Washington vraća na “pozicije od prije 300 godina”, uvodeći mjere koje imaju obilježja merkantilizma.
"Većina ekonomista slaže se da takav pristup ne može dovesti do reindustrializacije američke ekonomije ni do povratka radnih mjesta iz druge polovice 20. stoljeća", upozorio je.
Pregovori bez jasnih pobjednika
Govoreći o pregovorima između EU-a i SAD-a, Novotny naglašava kako “nema pobjednika” te da se može govoriti jedino o ublažavanju štete. Prema njegovoj procjeni, najbolje je prošla Velika Britanija, koja je među prvima postigla sporazum i zadržala carinske stope na oko 10 posto.
Unatoč tome, britanski poduzetnici ističu da im ta prednost ne donosi očekivane rezultate zbog duboko ukorijenjenih strukturnih izazova. “Ideja da će se Brexitom otvoriti put trgovinskoj ekspanziji prema SAD-u, Kini ili Indiji nije se ostvarila”, kaže Novotny.
Europska unija, ocjenjuje on, “mudro je postupila” dogovorivši carinsku stopu od 15 posto, što je upola manje od prvotnih zahtjeva američke administracije.
Njemačka autoindustrija pod pritiskom
Posebno pogođena ovim promjenama je njemačka automobilska industrija. Ako proizvođači ne uspiju prebaciti povećane carinske troškove na krajnje kupce, razliku će morati pokriti iz vlastitih resursa. Luksuzni modeli, poput talijanskih sportskih vozila i njemačkih premium automobila, i dalje nalaze kupce u SAD-u jer je taj segment tržišta manje osjetljiv na cijene. No, automobili srednje klase, posebno Volkswagen, suočavaju se s ozbiljnim teškoćama.
"Oni nisu konkurentni ni francuskim ni kineskim proizvođačima, a problem im nije samo carina, nego i opća nekonkurentnost", kaže Novotny.
Dodaje da se njemačko gospodarstvo sve više okreće izvozu prema Kini, koja je do nedavno bila glavni trgovinski partner, prije nego što ju je pretekao SAD. EU nastoji obnoviti trgovinske odnose s Pekingom, ali i jačati suradnju s Indijom.
Europa i novi partneri – Kina i Indija
“Ne smijemo zaboraviti da je Indija trenutačno najbrže rastuća ekonomija svijeta, sa stopama rasta od 6 do 7 posto. Ako se trend nastavi, a Kina ne vrati svoje ranije stope od 8 do 9 posto, Indija bi u sljedećih deset godina mogla prestići kinesku ekonomiju”, navodi Novotny.
Prednost Indije vidi u demokratskom sustavu, velikom broju kvalificiranih radnika, nižim troškovima te snažnim ulaganjem stranih investitora.
Napominje i da njemački izvoz unutar EU bilježi rast, dok je u SAD-u u padu. Prednost Europske unije vidi u “tržištu od 500 milijuna ljudi” koje je, kako kaže, golemo.
Njemačka automobilska industrija, prema njegovim riječima, ubrzano se preorijentira na vojnu proizvodnju. Vlada u Berlinu za tu je namjenu izdvojila 200 milijardi eura iz posebnog fonda, što će snažno utjecati na industrijski sektor.
Izazovi za hrvatski izvoz lijekova i oružja
Hrvatska farmaceutska industrija, ističe Novotny, suočena je s ozbiljnim problemima zbog ovisnosti o jednoj američkoj tvrtki koja u Hrvatskoj proizvodi lijekove isključivo za američko tržište.
Posebno upozorava i na primjer domaće tvornice oružja koja je izvozila na otvorena tržišta, a sada trpi posljedice carinskih promjena.
"Vojna industrija, prije svega tvornica koja se bavi proizvodnjom pištolja koja izvozi na tržišta će sigurno doživjeti šok. To je pogreška te kompanije, jer je računala na dugovječnost odnosa s kupcima u zemljama – kao da su jedini na svijetu. I tako da su se oslonili samo na jednog kupca. To je uvijek loše. Taj jedan naš izvoznik oružja ima razloga za brigu", zaključuje Damir Novotny.