Više od 40 novih teretnih zračnih linija sada povezuje kinesku regiju Xinjiang s europskim odredištima, dok međunarodne organizacije upozoravaju da je riječ o području u kojem Peking ujgursku manjinu sustavno prisiljava na rad i krši ljudska prava
Prema analizi podataka o teretnom zračnom prometu koju je proveo američki Uyghur Human Rights Project (UHRP), u posljednjih godinu dana otvorene su desetine novih ruta iz Xinjianga prema Ujedinjenom Kraljevstvu, Njemačkoj, Mađarskoj, Grčkoj, Švicarskoj, Belgiji, Irskoj, Španjolskoj i drugim europskim državama. Teretni avioni prevoze robu široke potrošnje - od odjeće i obuće do elektronike, autodijelova i poljoprivrednih proizvoda - industrija koje su posebno izložene riziku od prisilnog rada, piše Politico.
U svibnju ove godine iz Ürümqija je u EU, Švicarsku i Ujedinjeno Kraljevstvo stiglo oko 2000 tona robe. UHRP upozorava da takva ekspanzija zračnih ruta ugrožava integritet europskih i britanskih opskrbnih lanaca.
Pozivi na zabranu uvoza
David Alton, predsjednik Zajedničkog odbora za ljudska prava britanskog parlamenta, poručio je da porast letova 'ide izravno protiv' nedavne odluke Europske unije o uvođenju mehanizma provjere prisilnog rada. Ujedinjeno Kraljevstvo, upozorava Alton, riskira da postane 'odlagalište' za robu proizvedenu modernim ropstvom ako ne uvede ciljanje zabrane uvoza.
Slične zabrane već su uvedene u SAD-u, gdje je od 2021. na snazi potpuna zabrana uvoza proizvoda iz Xinjianga zbog prisilnog rada. Britanski zakon iz 2015. - Modern Slavery Act - zahtijeva od tvrtki da objavljuju izvješća o sprečavanju prisilnog rada, no aktivisti tvrde da je provedba slaba.
Tvrtke i prijevoznici peru ruke od odgovornosti
Među aviokompanijama koje lete na relaciji Ürümqi–Europa su CAMEX Airlines, European Cargo, Geo-Sky, MNG Airlines, My Freighter, ROMCargo, S.F. Airlines, Titan Airways i Uzbekistan Airways. Većina ih tvrdi da nemaju uvid u porijeklo robe niti proizvodne procese.
Primjerice, gruzijski CAMEX Airlines navodi da roba stiže u Ürümqi kamionima iz drugih dijelova Kine kako bi troškovi zračnog prijevoza bili niži. Tvrtka tvrdi da se protivi bilo kakvom obliku prisilnog rada, ali ne može provjeriti gdje su proizvodi nastali. Slične stavove imaju i druge kompanije, ističući da im je posao isključivo prijevoz između zračnih luka.
Kina: 'To je laž stoljeća'
Kineska vlada odbacuje optužbe, nazivajući ih 'laži stoljeća' koje su 'izmislili protukineski elementi'. Peking tvrdi da u Xinjiangu nema prisilnog rada te da su proizvodi iz regije 'visoke kvalitete i široko prihvaćeni'. U stvarnosti, pristup regiji je strogo ograničen, a neovisne inspekcije gotovo nemoguće.
Ürümqi je postao glavno čvorište kineskog projekta 'Air Silk Road' (Zračni put svile), dijela šire Inicijative Pojas i put, kojom Kina želi integrirati Xinjiang u globalne trgovačke mreže. Do kraja ove godine planira se otvoriti još sedam novih zračnih luka u regiji, što će dodatno ojačati njezinu logističku povezanost s ostatkom svijeta.
Organizacije za ljudska prava pozivaju EU i Ujedinjeno Kraljevstvo na odlučne korake - od zabrane uvoza iz Xinjianga do strože kontrole teretnih pošiljaka.
'Svaka neprovjerena pošiljka iz Ürümqija potencijalno je kršenje ljudskih prava ujgurske manjine', upozorava Henryk Szadziewski iz UHRP-a.