revolucija na tračnicima

Budućnost željeznica: Ovaj autonomni vlak na jednoj šini balansira poput akrobata

10.08.2025 u 20:59

Bionic
Reading

U Njemačkoj je predstavljeno inovativno vozilo koje bi moglo oživjeti napuštene željezničke pruge, barem tako najavljuju njegovi proizvođači. Monocab je futuristička jednotračna kapsula u kojoj bi građani možda već uskoro mogli putovati, a već je napravljen i prototip. Je li to budućnost željeznice ili samo atraktivna, ali beskorisna igrarija njemačkih inženjera

Na mnogim dionicama u Njemačkoj gdje je nekada prometovao vlak, danas leže napuštene tračnice. Ukupno oko 6000 kilometara zatvorenih željezničkih pruga proteže se njemačkim krajolikom, a u mnogim ruralnim područjima danas se kao prijevozno sredstvo isključivo koristi automobil.

Inženjeri okupljeni u projektu 'Monocab' žele to sada promijeniti: žele oživjeti stare željezničke pruge uz pomoć inovativnog vozila na tračnicama. Monocab nije samo autonomno vozilo, nego može i balansirati na jednoj šini, tako da na jednoj pruzi ove futurističke kapsule mogu prometovati u oba smjera, piše WiWo.

Voditelj projekta je Thomas Schulte, ravnatelj Instituta za energetska istraživanja (iFE) na Tehničkom sveučilištu Ostwestfalen-Lippe, projektni partneri su Sveučilište Bielefeld i Fraunhofer IOSB-INA u Lemgu, dok je idejni tvorac Monocaba zaposlenik iFE-a, Thorsten Försterling.

Što je Monocab?

Monocab je svojevrsni hibrid taksija i vlaka. Zapravo je riječ o vagonu vlaka koji može voziti po samo jednoj šini. To je moguće zahvaljujući nekoliko giroskopskih sustava koji koriste efekt očuvanja kutnog momenta kako bi vagon ostao uspravan. Sa širinom od 1,20 metara i asimetričnom konstrukcijom – 70 centimetara s desne strane šine i 50 centimetara s lijeve – dva vagona mogu voziti jedan pored drugog na standardnoj željezničkoj pruzi.

Za kretanje se brinu elektromotori koji dobivaju struju iz baterija. Vozilo kojim se upravlja računalno može kliziti po šini brzinom do 70 kilometara na sat . A u kabinu, dugu nešto više od pet metara, stane šest putnika. U budućnosti bi korisnici putem aplikacije trebali moći naručiti vagon. Planira se i stalni promet vagona po principu kružećeg dizala, tzv. paternostera.

Kad ide u promet?

Na testnoj stazi u Bösingfeldu istraživači već puštaju u pogon prototip svog autonomnog vlaka. Za komercijalnu uporabu planiraju dodatno razviti sustav. To uključuje podvozje koje Monocabu osigurava mogućnost skretanja te uređaj pomoću kojeg se na krajnjoj stanici brzo okreće i postavlja na drugu šinu. Inženjeri također rade na kabini koja bi trebala biti čvrsta, ali istovremeno i što lakša.

Od 2028. godine jedinična željeznica trebala bi ući u probni rad u Lippeu i prometovati na Innovation Campusu u Lemgu kao Campusbahn. Do sada je u projekt uloženo 29 milijuna eura državnih poticaja. Serijska proizvodnja mogla bi početi 2032., a za nju se još uvijek traži investitor. Iako Nijemci čvrsto vjeruju u uspjeh, to je možda i navino jer se jednotračna vozila nikada nisu uspjela nametnuti, iako su razvijena još davne 1907.

'Propali su svi koncepti koji nisu bili kompatibilni s postojećim ulicama i prugama. A mi želimo ostati u okviru postojećih tračnica. Dakle ne treba nam nova infrastruktura, kao primjerice kod magnetskih vlakova', rekao je idejni začetnik Monocaba za Deutsche Welle.

A razgovara se i o sigurnosnom aspektu vožnje. 'Moramo uzeti u obzir da u tako malom prostoru imate zbijene ljude koji se možda i ne poznaju, a koji bi iz ovog ili onog razloga mogli postati agresivni. A uzmemo li u obzir i da do toga može doći na većim udaljenostima gdje okolo nemate žive duše, rizik postaje još veći', rekla je za DW Jana Dreischalück, znanstvenica sa Sveučilišta u Bielefeldu