INTERNETSKA TRGOVINA

Online šoping u 'grupnjaku' - dvije godine poslije

  • Autor: L. Filipović
  • Zadnja izmjena 16.06.2014 11:12
  • Objavljeno 18.04.2012 u 07:00
Crni šoping petak, SAD6

Crni šoping petak, SAD6

Izvor: Reuters / Autor: Reuters

Kako je od početka rada prvog web portala grupne prodaje u Hrvatskoj prošlo pune dvije godine, istražili smo kako se razvilo to tržište, tko su glavni igrači te što je takav tip internet trgovine donio potrošačima, a što tvrtkama koje ga koriste za prodaju svojih usluga i proizvoda

U te dvije godine otkako se osnovao prvi site takvog tipa, Kolektiva, online grupna prodaja u Hrvatskoj je jednostavno eksplodirala. Danas postoji više od 50 vrlo sličnih web portala. Ponuda im je gotovo identična, s tim da im se originalnost uglavnom svodi na smišljanje što kulerskijeg imena – Crnojaje, Tidamtidam, Grupnjak i ostali.

Svi oni funkcioniraju na istom principu. Uz veliki popust od 50 pa do čak 90 posto, nude kupone preko kojih kupujete većinom usluge – putovanja, saloni ljepote, wellnes, restorani – dok su proizvodi rijetkost. Zarađeni novac portali obično dijele popola s tvrtkama koje se na taj način reklamiraju i pokušavaju doći do novih, stalnih kupaca.

Uz svu tu sličnost, postavlja se pitanje kako svi opstaju i ima li prostora za nove igrače. Jedino relevantno istraživanje koje može dati odgovor na to pitanje radi portal SveJeTu.hr. Riječ je o siteu koji na jednom mjestu okuplja ponude gotovo svih portala grupne kupovine. Slično rade i Svipopusti.hr i Dajsve.com

tportal.hr

tportal.hr

Izvor: tportal.hr / Autor: tportal.hr

Prema analizi SveJeTu.hr, siteovi online kuponske prodaja mjesečno uprihode oko osam milijuna kuna, s tim da prva tri portala – Kolektiva, Kupime i Ponudadana – drže gotovo 70 posto tržišnog kolača. Od toga Kolektiva ima udio od 40 posto (tri milijuna kuna prihoda), Kupime 20 (1,5 milijuna kuna) a Ponudadana 10 posto (900.000 kuna).

Iz toga je vidljivo da većina portala grupne kupnje samo životari. Dok, na primjer, Kolektiva mjesečno proda više od 10.000 kupona, glavnina portala jedva dođe do brojke od tisuću komada

Poplavu portala za grupnu prodaju Ivan Brezak Brkan, urednik magazinaNetokracija i nekadašnji strateg društvenih mreža za Kolektivu, vidi kao čisto pomodarstvo.

'Većina ljudi koja je pokrenula te siteove nema nikakvog iskustva s internetom. Ušli su u to uvjereni da će na brzinu zaraditi veliki novac, što nema veze s realnošću. Oni ne shvaćaju da se ne radi samo o prodaji kupona. Ozbiljni portali za grupnu kupnju su sve više platforme za reklamiranje novih brandova. Za takvo nešto nužno je imati dovoljno kapitala kako biste bili konkurentni', objašnjava Brezak Brkan.

U narednoj godini, predviđa, doći će do drastičnog smanjenja broja portala za grupnu kupnju. Očekuje da će ih ostati desetak, dok bi se u narednim godinama taj broj mogao još dodatno smanjiti na tri do pet. Nešto slično, kaže, već se događa u SAD-u i zapadnoj Europi, gdje veći igrači preuzimaju manje.

Isto razmišlja i Dejan Ljuština, direktor u odjelu poslovnog savjetovanja u Deloitteu. On smatra da je grupna prodaja putem interneta vrhunac svoje popularnosti dosegla tijekom prošle godine.


Ističe da su porastu značaja ovakvog načina trgovine doprinijele relativno niske ulazne barijere na tržište.

'Prema Deloitteovim predviđanjima, u 2012. korisnice posredničkih usluga portala za grupnu prodaju uglavnom će biti manje tvrtke, posebno one koje se bave uslugama poput ponude ekstremnih sportova i sličnih relativno neuobičajenih usluga', kaže Ljuština.

Kad se govori o grupnoj kupovini, zaključak je obično da je tu krajnji potrošač uvijek na dobitku jer šopingira po cijeni pedeset ili više nižoj od tržišne. Međutim, kako se da zaključiti prema našoj maloj anketi koju smo proveli među nekolicinom onih koji često kupuju preko takvih siteova, to i nije baš tako.

Polovica njih istaknula je da su često imali dojam da su kupili mačka u vreći, a često se spominjala i upitna sigurnost plaćanja (uglavnom se koriste kartice). Jedna naša sugovornica navela je loša iskustva u jednom od zagrebačkih salona za masažu gdje se kupljena masaža cijelog tijela pretvorila u mlako stiskanje pojedinih mišića.

Drugi naš sugovornik požalio se na slabu uslugu u restoranu gdje su se prema njemu, nakon što im je pokazao kupon, ponašali kao prema gostu drugoga reda.

Zanimljivo je da i na drugoj strani, među pružateljima usluga, veliki broj njih na grupnu prodaju gleda kao na nužno zlo – najjeftiniji oblik reklame, dobar način za pokrivanje sezonskih rupa - a ne priliku da privuku nove, stalne mušterije.

tportal.hr

tportal.hr

Izvor: tportal.hr / Autor: Tportal

Glavna zamjerka među našim ispitanicima, koji su svi odreda zamolili za anonimnost, svodi se na to da su kupci s kuponima ljudi koji ganjaju dobru priliku bez želje da se ikad više vrate.

Kad je riječ o sigurnosti korištenja online trgovina s grupnim popustima, bivši kolektivac Brezak Brkan ističe da rizik nije ništa veći od uobičajene kupovine preko interneta.

'Ako je riječ o manjem, neafirmiranom portalu tog tipa, dobro je vidjeti koliko je on uopće korišten. Na primjer, preko Facebooka možete potražiti iskustva drugih kupaca. Posebnu pažnju treba posvetiti načinu plaćanja, je li riječ o nekom bezveznom obrascu napravljenom pomoću Google alata ili to izgleda ozbiljnije', kaže Brezak Brkan.

Ipak najveći problem u online kuponskoj prodaji, ističe, predstavlja neinformiranost kako kupaca, tako i pružatelja usluga. Prvi obično ne pročitaju detaljno sve navedeno u ponudi, zbog čega se obično razočaraju uslugom, dok vlasnici restorana, wellnes centara ili frizerskih salona mušterije s kuponima dočekuju nespremni.

'Takve kupce oni često doživljavaju kao lovce na popuste. Ne razumiju da im se preko kuponske prodaje otvara novi kanal komunikacije. Samo ih trebaju pitati jesu li spremni primati njihove newslettere i potencijalno mogu dobiti stalnog klijenta', objašnjava Brezak Brkan.

Kako su ipak glavni mamci za kupovinu u 'grupnjaku' niske cijene, zanimljivo je vidjeti koji od siteova daje u najveće popuste. Prema zadnjem izvještaju portala SveJeTu.hr, za veljaču najveći prosječni popust od 71 posto daje portal Bigsale, slijede ga Povoljno sa 68 posto, Crnojaje sa 65 posto, Ponudadana sa 61 posto i Trebamto sa 59 posto. Među top 10, na zadnjem je mjestu je prema prihodima vodeći portal, Kolektiva, s prosječnim popustom od 55 posto.

Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!

Napiši ovdje što ti misliš o ovoj temi