modernizirana pravila

Nove EU vozačke: Od plaćanja kazni više se neće moći pobjeći, polaganje od 17. godine

28.02.2024 u 16:11

Bionic
Reading

Gotovo nula smrtnih slučajeva i teških ozljeda na cestama EU-a ambiciozan je cilj koji je zacrtala Europska komisija do 2050. Samo 2022. više od 20.000 života izgubljeno je na europskim cestama, a većina žrtava bili su pješaci, biciklisti te vozači skutera i motocikala. Kako bi se poboljšala sigurnost za sve sudionike u prometu, EU je krenuo u reformu koja planira uvođenje jedinstvenih digitalnih vozačkih dozvola, obavezne zdravstvene preglede, probne rokove za mlade vozače... Žustro se o tome raspravlja i u Europskom parlamentu

Vozači početnici imat će probni rok od najmanje dvije godine nakon položenog ispita, uz nultu toleranciju na vožnju pod utjecajem alkohola. Iako oni čine tek osam posto svih vozača automobila, dva od pet smrtonosnih sudara uključuju upravo one koji su mlađi od 30 godina, navodi se u dokumentima Europske komisije.

Nacrt pravila o EU vozačkim dozvolama prihvaćen je s 339 glasova za, 240 protiv te 37 suzdržanih. Time je Parlament usvojio stajalište u prvom čitanju. Na zakonu će dalje nastaviti raditi zastupnici koji budu izabrani u novi saziv na izborima što će se održati od 6. do 9. lipnja.

Moderniziranim pravilima omogućilo bi se mladima da polažu ispit i počnu voziti automobile i kamione od 17. godine kako bi stekli vozačko iskustvo, ali - uz pratnju. Vozače će se također poticati da ažuriraju svoje vozačke vještine i znanje kako bi išli u korak s tehnološkim razvojem.

Prvi put u svijetu predlaže se i uvođenje digitalne vozačke dozvole u državama članicama EU-a. Time bi se olakšali postupci izdavanja, zamjene ili produljenja koji bi se mogli obaviti online.

Modernizirana pravila o vozačkim dozvolama kreirana su da bi ceste postale sigurnije, a istovremeno pojednostavnila svakodnevni život. Prijedlogom o vozačkim dozvolama mijenjao bi se postojeći zakon EU-a, što se temelji na najboljim praksama koje već postoje u nekoliko država članica.

'Nova će pravila poboljšati sigurnost za sve sudionike u prometu i pomoći će Uniji da ostvari svoju viziju – da do 2050. nema smrtnih slučajeva na cestama. Bolje će pripremiti vozače za vozila s nultom emisijom i vožnju gradskim cestama, uz više bicikala i dvotočkaša te mnogo pješaka. Mladim vozačima omogućit će i stjecanje iskustva kroz shemu vožnje uz pratnju - od 17. godine oni će moći učiti voziti i dobivati prometnu dozvolu. Oni koji polože sa 17 godina moći će sami voziti od 18. godine, a raditi kao profesionalni vozači čim to dopusti određeni posao. To će pomoći u rješavanju trenutnog nedostatka vozača', detaljno su razradili koncept u Europskoj komisiji, o čijim su prijedlozima raspravljali zastupnici na plenarnoj sjednici Europskog parlamenta u Strasbourgu.

Ključni cilj novih pravila jest poboljšanje sigurnosti na cestama, zaključuje se, a njima bi se trebalo stati na kraj nekažnjavanju teških prekršaja u EU.

Kako bi se spriječila nekažnjivost prekršitelja pravila u cestovnom prometu, uvest će se novi sustav koji će omogućiti diskvalificiranje vozača na razini cijele Unije kada država članica odluči diskvalificirati vozača zbog prekršaja počinjenog na njezinom teritoriju.

Počinitelji prometnih prekršaja u svim državama EU-a pozvat će se na odgovornost jer, prema trenutno važećim pravilima, kada ozbiljan prekršaj rezultira kaznom, ona se ne može provesti u cijeloj Uniji ako je vozač počinio prekršaj u državi članici koja mu nije izdala vozačku dozvolu.

Novim pravilima pokrivaju se i teški prekršaji u cestovnom prometu, kao što su prekoračenje brzine, vožnja pod utjecajem alkohola ili droga te uzrokovanje smrti ili teških tjelesnih ozljeda kao posljedice bilo kojeg prometnog prekršaja.

U 2019. godini oko 40 posto prekograničnih kaznenih djela nije kažnjeno zato što počinitelj nije identificiran ili plaćanje nije izvršeno. Novim prijedlozima to se planira riješiti tako što bi dopustili nadležnim tijelima pristup nacionalnim registrima vozačkih dozvola. Predlaže se jačanje uloge uspostavljenih nacionalnih kontaktnih točaka kako bi mogle bolje surađivati s tijelima uključenima u istrage kaznenih djela. Time bi se, kako objašnjavaju, riješili trenutni nedostaci u suradnji među državama članicama EU-a prilikom istraga.

Popis prometnih prekršaja proširio bi se, uz one najčešće, kao što su prebrza vožnja i ona pod utjecajem alkohola, neodržavanje dovoljnog razmaka od vozila ispred, opasno pretjecanje, opasno parkiranje, prelazak jedne ili više čvrstih bijelih linija, vožnja u pogrešnom smjeru, nepoštivanje pravila o korištenju hitnih koridora, kao i korištenje preopterećenog vozila.

Ovi dodaci pomoći će u smanjenju nekažnjavanja za takva kaznena djela te poboljšati sposobnost država članica da kazne počinitelje iz drugih država članica, ali i osigurati jednak tretman rezidentnih i nerezidentnih počinitelja.

Ažurirani zakoni osigurat će poštivanje prava osoba optuženih za prometne prekršaje. Nerezidenti zadržavaju pravo na učinkovit pravni lijek i pošteno suđenje, presumpciju nevinosti i obranu. Ta će prava biti bolje zajamčena odredbama koje osiguravaju jedinstven sadržaj i dostavu obavijesti o kaznama, osiguravanjem da primatelji takvih obavijesti mogu provjeriti njihovu autentičnost i postavljanjem standardnog zahtjeva dijeljenja informacija s pretpostavljenim počiniteljima.

Namjenski informatički portal omogućit će građanima jednostavan pristup informacijama o pravilima sigurnosti na cestama koja su na snazi u svakoj državi članici i s vremenom će im omogućiti izravno plaćanje svih kazni.

Pravila će također biti usklađena s pravilima EU-a o zaštiti osobnih podataka (GDPR i LED).

Sadržaj je dio projekta EU: Glas za Europu i realizira se u suradnji s Europskim parlamentom u Hrvatskoj.