reboot: iza kulisa napretka

Napuštenu bolnicu oživljavaju vrhunski proizvođači namještaja i premium proizvoda

08.06.2018 u 20:02

Bionic
Reading

Napuštena Vojna bolnica u zagrebačkoj Vlaškoj primit će stanare. Nakratko. U nju će se useliti Zanat, Mitja, Regeneracija, Prostoria, Rex - Kralj, Artisan, Nunc, Grupa, Element, Owl i Vau. Regionalni dizajn-brendovi prvi put će se okupiti na jednom mjestu na trećoj autorskoj izložbi Tatjane Bartaković 'REBOOT: Iza kulisa napretka' u sklopu Dizajn Distrikt Zagreba. Iz bolnice će se ovoga puta izaći s odgovorima kako se stogodišnja vještina drvorezbarstva primjenjuje u suvremenom dizajnu ili kako kroz boje, mirise i materijale oživljava identitet slavonske regije

'Dizajn-brendovi su primarno zreli poslovni subjekti usmjereni na kvalitetu i autentičnost u svim segmentima poslovanja. Primarno, riječ je o brendovima s materijalnim proizvodima, ali se podjednako može odnositi i na sektor usluga. Pripadaju u premium kategoriju tržišta. Ako dizajn koristite za etiketu za maslinovo ulje, a ne i za autentičnu bocu koja odražava identitet proizvoda, onda to nije dizajn-brend jer ga koristite samo djelomično', odgovara tportalu autorica izložbe Tatjana Bartaković što je dizajn-brend i kako se primjenjuje.

U napuštenoj bolnici ovog puta imat će se prilike vidjeti presjek vrhunskog dizajna i jedinstvenih proizvođačkih metoda. Tako će, primjerice, Zanat iz susjedne Bosne i Hercegovine pokazati kako se stogodišnja vještina drvorezbarstva primjenjuje u suvremenom dizajnu, a zabočka Regeneracija industrijsko naslijeđe ručne izrade tepiha od čiste vune. Slovenski Mitja izložit će arsenal vještina 84 godine stare slovenske stolarije Bolčić, koja se prometnula u dizajn-brend čiju okosnicu čini kolekcija Kalota, a dizajn joj potpisuje hrvatski studio Redesign.

'Nakon odabira brendova za izložbu sam kod svakog izdvojila ključni proizvod ili kolekcije koje označavaju njihov tehnološki, proizvođački i poslovni probitak vođen dizajnom, simulirajući u postavu izložbe razvojne i proizvođačke procese kojima se izdvaja svaki od njih. Proizvodi su naglašene materijalnosti, izrađuju se od prirodnih materijala visoke kvalitete, poput masivnog drveta, metala ili vune, kako bi se potom dodatno površinski ručno obrađivali. Na regionalnoj karti njihovi se lokalni putovi razlikuju, ali podjednako ukazuju na to da je i usred urušenih struktura nužno i moguće podići novi sustav koji uspješno konkurira na najzahtjevnijim tržištima', objašnjava koncept 'REBOOT-a' autorica.

  • +84
Reboot: Iza kulisa napretka Izvor: Licencirane fotografije / Autor: M.Gašparović

Dizajn brendova u regiji je svježa pojava, oko osam godina unatrag, objašnjava ona, dok je primjerice u Skandinaviji i drugim zapadnoeuropskim zemljama on neizostavan dio proizvodnje više od 70 godina.

'Kod nas se dizajn tek pojavljuje u proizvođački orijentiranim tvrtkama, dok se u navedenim zemljama koristi za inovaciju novih materijala, iskustava korištenja uređaja, općenito usluga i iskustava', dodaje Bartaković.

U Hrvatskoj pak dizajn uzima sve veći zamah jer ga se koristi u svim segmentima poslovanja, posebice u većim tvrtkama, ali za njim sve češće posežu i manji poduzetnici kojima je važno isticanje na tržištu.

'Dizajn od tvrtke traži promjene, sustavno poboljšanje kvalitete. Potrebno je znanje da biste se mogli transformirati u tom smjeru. Nije dovoljno samo angažirati dizajnera, već redefinirati čitavu poslovnu strategiju i kulturu. Kaže se da je dizajn zdrav duh u zdravom tijelu', poručuje autorica 'Reboota'.

Napominje pak kako dizajna brendova u Hrvatskoj ima jako malo, ali je pozitivno to što su se počeli razvijati i međusobno poticati na takvu vrstu poslovnog iskoraka.

'Zabočka Regeneracija posjeduje jedinstven potencijal za snažniji razvoj u ovom smjeru. Kao sinonim za tepihe i tapiserije iz 1970-ih i 1980-ih, ona je svojevrsna industrijska ikona domaće prerađivačke industrije tekstila. Njezina najveća vrijednost je u sačuvanom industrijskom naslijeđu ručne izrade tepiha koju će i demonstrirati na izložbi 'Reboot'', opisuje Bartaković.

  • +10
Rex-Kralj zasnovan na kolekciji stolaca legendarnog slovenskog dizajnera Nike Kralja Izvor: Licencirane fotografije / Autor: Rex Kralj

U Sloveniji pak djeluje dizajn-brend Rex-Kralj, zasnovan na kolekciji stolaca legendarnog slovenskog dizajnera Nike Kralja, koji imaju vodeću ulogu u slovenskom kulturološkom identitetu.

'Gotovo se svaki Slovenac u svojoj svakodnevici od sredine 1950-ih do danas susreo s njim', nabraja.

Najreprezentativniji po njoj primjer dizajn-brenda iz susjedne Bosne i Hercegovine dolazi iz Konjica. Zanat se iz male bosanske stolarije prometnuo u visokocijenjeni dizajn-brend koji 95 posto svojih prihoda ostvaruje na izvoznim tržištima od Južne Koreje do Kanade. Oni su, kaže Bartaković, svoju stogodišnju tradiciju drvorezbarstva u namještaju transformirali kroz suvremeni dizajn, što je zahtijevalo prijelaz iz jedne u drugu kategoriju poslovanja.

  • +17
Zanat se iz male bosanske stolarije prometnuo u visokocijenjeni dizajn-brend Izvor: Licencirane fotografije / Autor: Zanat

'Svaki je brend specifičan i nezahvalno ih je uspoređivati jer se temelje na drugačijim vrijednostima. Ono što se može mjeriti, uspoređivati i analizirati je kvaliteta njihovog dizajna proizvoda, razina inovacije, dosljednost kolekcija, zanatske vještine, ambalaža, brzina isporuke, transparentnost i adekvatna vizualno-verbalna komunikacija', objašnjava autorica čija se izložba može pogledati od 14. do 17. lipnja u večernjim satima. Atraktivnosti 'Reboota' doprinijet će likovni postav koji je projektirao arhitektonski studio BIRO uz Regeneracijine meke tepihe crvene boje, dok vizualni identitet izložbe potpisuje Iva Hrvatin za Superstudio.