Američki proizvođač električnih vozila Tesla trenutno se suočava s nizom ozbiljnih izazova – od usporavanja prodaje i sve jače konkurencije na tržištu do političkog napada iz neočekivanog smjera: od Donalda Trumpa. Nekadašnji saveznik Elona Muska sada mu prijeti ukidanjem državnih subvencija, a sukob između dvaju milijardera mogao bi imati dalekosežne posljedice za Teslu
Američki predsjednik Donald Trump, nakon ovotjedne svađe sa svojom nekoć desnom rukom Elonom Muskom oko 'velikog lijepog zakona', najavio je da bi mogao preispitati subvencije koje američka vlada daje Tesli i drugim Muskovim tvrtkama.
'Elon vjerojatno dobiva više državnih poticaja nego itko u povijesti. Bez njih bi vjerojatno morao staviti ključ u vrata i vratiti se u Južnu Afriku', napisao je Trump na svojoj platformi Truth Social.
Koliko subvencija Muskove kompanije zapravo dobivaju?
Prema analizi Washington Posta s početka 2025., tvrtke iz Muskova carstva prikupile su čak 38 milijardi dolara državne pomoći u obliku subvencija, poreznih olakšica, potpora i zajmova u posljednjih 20 godina. Gotovo dvije trećine tog iznosa dodijeljeno je u proteklih pet godina.
Samo u 2024. godini savezne i državne vlasti SAD-a dale su Muskovim tvrtkama najmanje 6,3 milijarde dolara. Kompanija Tesla je, prema podacima, od 2020. godišnje primala više od milijardu dolara subvencija – uključujući porezni bonus za kupce električnih vozila u iznosu do 7500 dolara, piše Tagesschau.
Prema procjenama švicarske banke UBS, ukidanje tog bonusa moglo bi rezultirati padom prodaje Teslinih automobila za čak 17 posto.
Burzovni pritisak i pad prodaje
Politički sukob s Trumpom dolazi u nezgodnom trenutku za Muska. Dionice Tesle dosegle su vrhunac krajem 2024., kada je njihova vrijednost gotovo udvostručena nakon Trumpove izborne pobjede. No entuzijazam se brzo istopio – dionica je trenutno 25 posto u minusu od početka godine.
Tesla i dalje vrijedi oko bilijun dolara na burzi, što je čini najvrednijim proizvođačem automobila na svijetu. Za usporedbu, njemački divovi Mercedes, Volkswagen, BMW i Porsche zajedno vrijede manje od 210 milijardi dolara.
Ipak, posljednji poslovni rezultati razočarali su tržišta: u drugom kvartalu 2025. Tesla je isporučila 384.122 vozila, što je pad od 13,5 posto u odnosu na isto razdoblje prethodne godine.
Posljednji adut - robotaksi
U svjetlu političkih i tržišnih turbulencija sve oči uprte su u Muskov 'sveti gral' – autonomna vozila. Tesla je nedavno započela testiranje robotaksija u Austinu, no još nijedan takav automobil nije odobren za redovan promet u SAD-u ili drugdje.
Musk godinama tvrdi da će Tesla, jednom kada robotaksi postane stvarnost, vrijediti više od Applea i naftnog diva Saudi Aramca zajedno. No mnogi stručnjaci skeptični su prema tehnologiji autonomne vožnje jer se oslanja isključivo na kamere, bez upotrebe senzora Lidar. Konkurenti poput Wayma (Googleova podružnica) već su daleko odmakli u razvoju sigurnijih sustava.
Hoće li političke prijetnje i sve jača konkurencija slomiti Teslu? Stručnjaci su podijeljeni: dok investicijska kuća Wedbush preporučuje kupnju dionica te kompanije s ciljanom cijenom od 500 dolara, UBS savjetuje prodaju i predviđa pad na 215 dolara.
Jedno je sigurno – pred Teslom je ključna jesen. Ako Musk ne uspije isporučiti obećanja o robotaksijima i ako Trump ostane pri svojoj prijetnji o ukidanju subvencija, mogla bi se suočiti s najtežim razdobljem u svojoj povijesti.