PRVENSTVO KROZ BROJKE

Koliko će Poljska i Ukrajina zaraditi na Euru 2012?

24.05.2012 u 11:53

Bionic
Reading

Poljska i Ukrajina ukupno su potrošile 30,2 mlrd. eura na infrastrukturu i sportske objekte, što je rezultiralo visokim rastom kapitalnih ulaganja (9 posto u Ukrajini i 8,5 posto u Poljskoj) i ublažilo negativne učinke financijske krize. Oko milijun turista doći će pogledati utakmice, a svaki će u prosjeku ostati tri-četiri noći i potrošiti oko 800 eura. Osim toga, zemljama domaćinima će nakon prvenstva ostati značajno poboljšana infrastruktura, piše analitičarka Erste grupe Brigit Niessner

Velika ulaganja u infrastrukturu u Poljskoj privući će strana ulaganja

Brigit Niessner, analitičarka

Čak 86 posto poljskih investicija u EURO 2012. u ukupnom iznosu od 19,8 mlrd. eura (5,2 posto BDP-a) bilo je vezano uz modernizaciju prometne infrastrukture (ceste, gradski prijevoz, željeznice i zračne luke). Poljska, zemlja s četvrtom najmanjom mrežom autocesta u EU, ovime je znatno unaprijedila svoj prometni sustav koji bi trebao povećati učinkovitost i produktivnost domaćih proizvođača. 'To može privući više izravnih stranih ulaganja jer je loša infrastruktura bila glavna prepreka ulaganjima u Poljsku', objašnjava Birgit Niessner, glavna analitičarka za makroekonomska istraživanja i fiksne prinose Erste Groupa u srednjoj i istočnoj Europi. Shodno tome, ulaganja bi trebala doprinijeti ostvarivanju vladinog cilja da se stopa nezaposlenosti svede na 12,3 posto krajem 2012. 'Osim toga, organizatori su udio investicija u sportsku infrastrukturu uspjeli svesti ispod 10 posto, što je veoma važno s obzirom da su se sportski objekti golemog kapaciteta pokazali kao najveći problem s kojim se organizatori suočavaju nakon takvih velikih natjecanja', zaključuje Niessner.

U turizmu tek umjeren rast

Prema procjeni Ersteovih analitičara, zbog prvenstva neće biti znatnog povećanja broja gostiju u Poljskoj - od 500 do 700 tisuća dodatnih turista - što je na razini uobičajenog godišnjeg prirasta države do sada (13,1 mil. turista u 2011. u odnosu na 12,4 mil. u 2010). 'Ukupan učinak koristi povezanih uz turizam vjerojatno će biti samo kratkotrajan te će pomoći tek u pokrivanju izvanrednih troškova (npr. sigurnosti). Što se tiče dugoročnih učinaka, po našem su mišljenju dosta diskutabilni', komentira Niessner, pojašnjavajući da je potrošnja od 800 eura po osobi realniji iznos od 1.000 eura po osobi, koliko očekuje Poljska. 'S druge strane ako, uz malo sreće, Poljska uspije doći do borbe za medalju, to će se odraziti na realno gospodarstvo, povećavajući povjerenje potrošača i potrošnju kućanstava te tako dajući poticaj gospodarskom rastu', kazala je.

Niži iznosi iz fondova EU-a u 2013. ugrozit će tečaj zlota

31 posto svih ulaganja financirano je putem fondova EU-a pa su tako neto transferi iz fondova EU-a povećani s 0,9 posto BDP-a u 2009. na 24 posto u 2011. 'Ova bi brojka trebala pasti na 0,9 posto u 2013, što bi moglo utjecati na tečajne stope, a u ekstremnom scenariju i na odluke Vijeća za monetarnu politiku (MPC). Vlada je znatno koristila konverziju tih sredstava da bi po potrebi poduprla zlot, mijenjajući novac u središnjoj banci ili na tržištu. Ako te konverzije prestanu, MPC će ostati usamljen u nastojanju da održi tečaj zlota te bi mogao doći u iskušenje da ranije povisi stope', predviđa Niessner.


 
U Ukrajini se najviše potrošilo na prometnu infrastrukturu

Vlada je u razdoblju od 2008. do 2012. ukupno potrošila 9 posto BDP-a na pripreme za EURO 2012, generirajući zaposlenost za 69.000 ljudi. 85 posto svih troškova otišlo je na prijeko potrebnu infrastrukturu: 'Do promjena u prometnoj i sportskoj infrastrukturi trebalo je doći davno prije i teško da bi se moglo reći kako se stvaraju pretjerani kapaciteti isključivo za dobrobit posjetitelja. U svakom od gradova domaćina izgrađeni su potpuno novi terminali u zračnim lukama, a sve su te zračne luke, osim one u Kijevu, dobile i nove piste. Potpuno su obnovljene ceste koje povezuju najveće gradove. Naprimjer, ranije je udaljenost od 540 km između Lviva i Kijeva bila pokrivena samo željezničkim prometom, a za tu je relaciju bilo potrebno 7-10 sati. Vlakovi uvezeni iz Koreje vozit će 180 km na sat po novoizgrađenim prugama, što je ogroman napredak za Ukrajinu. Gradovi su znatno poboljšali svoje vozne parkove uglavnom velikim autobusima domaće proizvodnje', navodi Niessner. Napominje da do ovih investicija vjerojatno ne bi došlo da nije bilo Europskog nogometnog prvenstva.

Skupi hoteli mogli bi odbiti turiste

Ukrajina je primila dosta kritika zbog visokih cijena smještaja koje bi mogle odbiti navijače i tako smanjiti priljev turista. 'Trenutne cijene hotelskog smještaja u Ukrajini, naročito u vrijeme odigravanja nogometnih utakmica, izrazito su visoke. To je posljedica kompliciranog procesa dobivanja građevinskih dozvola koji ograničava broj hotela. Od reprezentacija koje sudjeluju na prvenstvu samo dvije su se odlučile na bazu u Ukrajini zbog visokih cijena smještaja.'

Slučaj Timošenko predstavljat će velik izazov za Ukrajinu

Ukrajina je suočena s nekoliko većih izazova u odnosima s javnošću te će joj biti teško izgraditi pozitivnu javnu sliku. 'Postoji problem s političkim imidžom zemlje: neki su europski političari odlučili ne posjetiti Ukrajinu zbog presude Juliji Timošenko. No kada Europsko prvenstvo počne, vjerujemo da će igra potisnuti političke diskusije u drugi plan', procijenila je Niessner.