ULOGA NADZORNIKA RADIĆA

Kako se na autocestama moglo krasti mimo IGH?

Bionic
Reading

U reagiranju Skladgradnje na optužbe da se kroz njih na Dalmatini izvlačio novac kroz preplaćene radove, stoji da je sve radove i fakture ovjerio nadzorni organ, koji je na gotovo svim autocestama - IGH

Suglasnošću nadzornih organa branili su se čelnici uprave HAC-a prije lanjskog uhićenja za tunele Sv. Rok i Mala Kapela. Nadzorni organ je, prema zakonu, sudionik građenja, onaj koji kontrolira je li ugrađeno ugovoreno, daje suglasnost na dodatne radove ili ih odbija, kontrolira kvalitetu i za to je kazneno odgovoran prema zakonu. Ali Uskok u svojim istragama nije ni spomenuo da razgovara ili istražuje ulogu nadzora.

Nadzorni organ na gotovo svim autocestama je IGH, uključujući i najsvježiji sporni slučaj oko dionice Dugopolje - Ravča, tunele Mala Kapela i Sv. Rok, nadzirali su i gradnju toaleta, pa i onih o kojima se sada piše, za što su dobili milijune kuna.

U HAC-u Poslovnom dnevniku nisu odgovorili koliko su IGH-u isplatili za nadzor građenja 3,2 milijarde kuna vrijedne dionice Dugopolje – Ravča, no posjeduju dokument da je ukupno za dionicu Dugopolje - Ploče vrijednost nadzora 196 milijuna kuna, iako to može još varirati jer do Ploča gradnja nije gotova.

Mediji su prije objavili da je od 2004. do 2008. godine, za mandata Marija Crnjaka, IGH dobio nadzor vrijedan 303 milijuna kuna. Crnjak je u HAC došao iz IGH i nakon smjene otišao u IGH. Kao i bivša ministrica Marina Matulović-Dropulić, sadašnji članovi nadzornog odbora HAC-a Boris Ordulj i Nikola Blagaić, i Crnjak je dioničar IGH. I nakon njegove smjene nadzor i projektiranje trasa je u gotovo svim slučajevima radio IGH. U vezi s nadzorom treba znati da ga uz nezavisni organ, u ovom slučaju inženjera IGH, obavlja i inženjer HAC-a. Ne treba značiti i da je svaki odobreni dodatni posao kriminal jer se nepredviđeni radovi pojavljuju u građevinarstvu, ali posljednji slučajevi ukazuju da je nepravilnosti bilo.

I čelnik Osijek Koteksa Drago Tadić je na snimci predanoj Uskoku tvrdio da se mito dano HAC-u vraća kroz dodatne radove. Inače, s povećanjem cijene građenja kroz dodatne radove povećava se i novac koji se isplaćuje tvrtki za nadzor. To jasno upućuje da bi bilo nužno ispitati sve detalje o nadzoru glavnih izvođača jer prema sadašnjim optužnicama i istragama ispada da su za kriminal u HAC-u odgovorni članovi Uprave i podizvođači. Kao da između njih svaki papir nije prošao još barem pet sudionika.

Policiju i Uskok stoga čeka velik posao. Primjerice, samo u posljednjoj aferi, na dionici Dugopolje - Ravča, bilo je 137 zahtjeva za dodatne radove od kojih su većina odobreni. Međutim, da situacija nije jednostavna, dokazuju i sljedeći primjeri. Uprava HAC-a odluku o isplati dodatnih 10,8 milijuna kuna za odmorište Mosor na toj dionici donijela je uz suglasnost IGH-ova nadzornika. Ali u odluci uprave za dodatnih tri milijuna kuna samo za toalete na odmorištu ne spominje se da postoji i suglasnost inženjera IGH, već samo HAC-ova. Čelnik IGH Jure Radić kaže da nema ništa protiv da se svi detalji ispitaju. 'Siguran sam da naši inženjeri nisu sudjelovali ni u jednoj mutnoj radnji. Radili smo sukladno proceduri i vjerujem da je svaka naša suglasnost za dodatne radove bila opravdana', kaže Radić uz napomenu da se svaki slučaj treba ispitati pojedinačno.