ISTO KAO I LANI

Hrvati će za blagdane potrošiti 11 milijardi kuna

01.12.2014 u 11:30

Bionic
Reading

Hrvatski građani će za božićne i novogodišnje blagdane ove godine potrošiti oko 11 milijardi kuna, procijenila je Hrvatska gospodarska komora (HGK). Usporedbe radi, mjesečna potrošnja iznosi između 8,5 i devet milijardi kuna

Prognoze su Sektora za trgovinu HGK-a su da će potrošnja u prosincu 2014. biti na razini one lanjske, te procjenjuju da će se kretati na razini od 11 milijardi kuna.

'To je brojka na razini one prošlogodišnje. Iako, ako se sjetimo 2001., krenuli smo s potrošnjom u prosincu s pet milijardi kuna. Otada se bilježi rast; sve do one zlatne 2008., kada je potrošnja u prosincu iznosila 12,5 milijardi kuna, dok 2009. nije došlo do svjetske ekonomske krize, kada su i prometi u prosincu pali. Posljednjih par godina bilježimo stagnaciju na 11 milijardi kuna, makar bih voljela naglasiti da je zbog prisutnog trenda deflacije u trgovini, kako u Hrvatskoj, tako i u Europi, ovih 11 milijardi kuna zapravo više nego što je to bilo prošle godine. Odnosno, naši građani će s 11 milijardi kuna u prosincu 2014. kupiti više nego što su kupili s 11 milijardi kuna prošle godine', kazala je Tomislava Ravlić, pomoćnica direktora Sektora za trgovinu.

Uvažavajući aktualnu gospodarsku situaciju, u HGK-u ističu da su kupci postali racionalniji, i da je posljednjih godina blagdanska košarica izmijenjena u smislu da se kupuju praktičniji pokloni, poput odjeće, obuće, hrane, alkoholnih i bezalkoholnih, pića, igračke, knjige… Također ističu kako su potrošači u Europskoj uniji puno luksuzniji u odnosu na hrvatske; mnogo više kupuju nakit, kupuju putovanja, puno više odlaze u restorane, rekreiraju se…

'Postoji podatak da u usporedbi s EU-om, građani Hrvatske daju 50 posto manje svojih prihoda na kulturu i rekreaciju, nego što to rade građani Europe', naglasila je Ravlić.

'Unatoč uglavnom pozitivnim kretanjima u ovoj godini, na kumulativnoj razini, odnosno u prvih devet mjeseci, realno se bilježi stagnacija prometa u trgovini na malo. Valja istaknuti i prisutan trend deflacije/pada cijena u trgovini na malo koji je uzrokovan niskim cijenama izvoza i slabom potražnjom, što može otežati izlazak domaćeg gospodarstva i trgovine na malo iz recesije', kazao je potpredsjednik HGK za turizam, trgovinu i financije Josip Zaher

U HGK-u napominju da Hrvatska po pitanju prometa u trgovini na malo i prosinačkoj potrošnji nije izolirana i da se kretanja odvijaju u skladu s kretanjima u Uniji.

'Ističemo da potrošnja u prosincu može biti prigoda da podupremo hrvatsko gospodarstvo u s kladu s trendovima prisutnima diljem Europe, gdje je sve prisutnija kupnja lokalnih proizvoda. Važno je potaknuti javnost, potrošače, i trgovce da svojom ponudom na blagdanskom stolu i pod borom bude što više hrvatskih proizvoda, jer kupnjom domaćih proizvoda potičemo potrošnju, koja je uz investicije i izvoz jedna od važnih čimbenika u zatvaranju, ali i pokretanju novog gospodarskog ciklusa', kazao je Zaher.

U HGK-u su također istaknuli i zakonske novine koje kreću s 1. siječnja 2015. godine.

'Sljedeće godine sezonska će sniženja moći biti u tri termina; proljetnom, ljetnom i zimskom. Moći će trajati maksimalno 60 dana, a na proizvodu će svakako morati biti istaknuta cijena prije i poslije sniženja', naglasila je Ravlić.

Najudarniji dani prosinačke kupnje i ove će godine biti tijekom vikenda uoči samog Božića, odnosno u razdoblju od 19. do 24 prosinca, podsjećaju iz HGK-a.