NEVIĐENI PROBLEMI

Europa će preživjeti zimu, ali nestašice struje i društveni nemiri zbog energetske krize mogli bi se protegnuti na cijelo desetljeće

09.11.2022 u 21:16

Bionic
Reading

Računi za grijanje bit će visoki, ali Europa će preživjeti zimu jer je kupila dovoljno nafte i plina. Puno veće probleme imat će najsiromašnije zemlje svijeta jer su isključene s tržišta prirodnog plina zbog iznenadno velike potražnje u Europi

Zbog toga su zemlje u razvoju nesposobne zadovoljiti svoje potrebe, a najvjerojatnije posljedice - zatvaranje tvornica, češće i dugotrajnije nestašice struje, rasplamsavanje društvenih nemira - mogle bi se protegnuti u sljedeće desetljeće, otkriva Bloomberg.

'Zabrinutost za energetsku sigurnost u Europi dovodi do energetskog siromaštva u zemljama Trećeg svijeta', kaže Saul Kavonic, energetski analitičar u Credit Suisse Group AG, upozoravajući da Europa uzima plin drugim zemljama bez obzira na cijenu.

'Nakon ljetnih nestašica struje i političkih previranja hladnije vrijeme i obilne kiše ublažili su neposrednu energetsku krizu u Pakistanu, Indiji, Bangladešu i na Filipinima. Ali izgleda da će svako olakšanje biti privremeno. Niže temperature su na putu, a šanse da se osigura dugoročna opskrba su male. Jak američki dolar samo je zakomplicirao situaciju, prisiljavajući države da biraju između kupnje goriva ili plaćanja duga. U ovim okolnostima globalni dobavljači goriva sve su oprezniji u pogledu prodaje u zemljama koje su pred bankrotom', dodaje Kavonic.

Središte problema je rat u Ukrajini i odgovor Europe na smanjenje opskrbe gorivom. Odsječene od ruskog plina, europske zemlje okrenule su se spot tržištu, na kojem je energija koja nije predana kupcima dostupna za isporuku u kratkom roku. Uz skok cijena, neki dobavljači u južnoj Aziji jednostavno su otkazali dugo planirane isporuke u korist boljih prinosa drugdje, kažu trgovci.

'Dobavljači više ne izvršavaju dogovorene isporuke ukapljenog plina po niskim cijenama', kaže Raghav Mathur, analitičar tvrtke Wood Mackenzie. Cijene koje mogu dobiti na spot tržištu više nego nadoknađuju sve kazne koje bi mogli platiti za izbjegavanje planiranih isporuka. I ta će se dinamika vjerojatno održati godinama', kaže Mathur.

Norveško plinsko postrojenje Izvor: Profimedia / Autor: Frank Einar Vatne

Šteta uzrokovana globalnim zagrijavanjem, kao što su razorne poplave u Pakistanu, također izaziva ekonomski kaos u zemljama u razvoju, što je potaknulo čelnike na klimatskim pregovorima UN-a u Egiptu ovog mjeseca da raspravljaju o tome kako im bogatije zemlje mogu pomoći u pružanju veće potpore.

U isto vrijeme Europa ubrzava izgradnju plutajućih uvoznih terminala kako bi u budućnosti dopremila više goriva. Njemačka, Italija i Finska osigurale su postrojenja, a Nizozemska je u rujnu počela uvoziti LNG s novih plutajućih terminala. Očekuje se da će europska potražnja za prirodnim plinom porasti za gotovo 60 posto do 2026. godine, navodi Bloomberg.

Izvoznike u Katru i SAD-u sada interesiraju ponude europskih uvoznika koji žele kupiti gorivo za popunjavanje novih kapaciteta. Prvi put zemlje u razvoju, poput Pakistana, Bangladeša i Tajlanda, prisiljene su se cjenovno natjecati s Njemačkom i drugim gospodarstvima, nekoliko puta većima od njihovih. Obično kada postoji kratkoročna nestašica države potpisuju dugoročne ugovore o opskrbi, plaćajući fiksnu stopu za osiguranje dugogodišnjih pouzdanih isporuka. To više ne funkcionira. Odbijaju se čak i ponude za isporuke koje počinju u budućim godinama.

  • +15
LNG terminal Izvor: Cropix / Autor: Bozidar Vukicevic / CROPIX

Primjerice, Indija nije uspjela u svom posljednjem pokušaju zaključivanja isporuka za početak 2025., a Bangladeš i Tajland u biti su odustali od nastojanja da dobiju ugovore koji započinju prije 2026., kada velike nove izvozne tvornice u Katru i SAD-u planiraju započeti isporuku goriva.

Pakistan prošlog mjeseca nije mogao sklopiti šestogodišnji ugovor koji je trebao započeti sljedeće godine, nakon što je nekoliko pokušaja kratkoročne kupnje također propalo.

'Mislili smo da će kriza završiti do kraja godine, ali nije', rekao je Kulit Sombatsiri, stalni tajnik tajlandskog ministarstva energetike, na brifingu u ponedjeljak. Ako cijene LNG-a nastave rasti, dodao je, vlada će morati razmotriti mjere poput zatvaranja trgovina i poduzeća koji troše puno energije.

Dobavljači LNG-a strahuju da te zemlje neće moći platiti obećane isporuke. Gorivo se plaća u američkim dolarima, a jedna isporuka trenutačno košta gotovo 100 milijuna dolara. Za usporedbu, isporuke LNG-a u prosjeku su iznosile 33 milijuna dolara tijekom 2010-ih. A troškovi su još veći u domaćim valutama jer je dolar ubrzano rastao, povećavajući pritisak na opterećene financije zemalja.

Pakistanske devizne rezerve prošlog mjeseca pale su na najnižu razinu u tri godine, gurnuvši kreditni rejting zemlje još dublje u smeće. Rezerve za Bangladeš, Indiju i Filipine su na najnižoj razini u posljednje dvije godine. Središnja banka Tajlanda, države u kojoj je inflacija već na najvišoj razini u 14 godina, a pričuve na najnižoj razini u pet godina, upozorila je da će se situacija pogoršati ako se nacionalna valuta baht uskoro ne stabilizira.

  • +25
Obilne kiše ublažile su neposrednu energetsku krizu u Pakistanu, Indiji i Bangladešu Izvor: EPA / Autor: WAQAR HUSSEIN

Bez ruskog plina koji teče u Europu, globalna potražnja za njime ostat će nezadovoljena. Promptne cijene će ostati visoke, a bez mogućnosti osiguravanja dugoročne opskrbe, zemlje u razvoju mogle bi potražiti prljavija goriva ili druge partnere.

Nedostatak energije već je približio svijet u razvoju i Rusiju. Moskva je bila više nego sretna što može ponuditi gorivo Pakistanu, Indiji i drugima isključenima iz spot tržišta.

'Uspostavili smo kontakt s ruskom stranom. Naravno, jako sam zainteresirani za nabavu LNG-a', rekao je Šafkat Ali Khan, pakistanski veleposlanik u Rusiji, državnoj novinskoj agenciji Tass. 'Ako bogate zemlje uzmu sav LNG, što će se dogoditi s nama?'

Dok je kineski LNG uvoz općenito pao djelomično zbog visokih cijena na tržištu, Kina je povećala kupnju ruskog LNG-a uz veliki popust. Isporuke iz Rusije u Kinu porasle su za oko 25 posto ove godine, prema podacima o praćenju brodova koje je prikupio Bloomberg.