Novi ES u Europu dolazi s po dva samopunjiva hibrida (ES 300 h i 350h (ovaj drugi za istočno tržište)) i dva potpuno električna modela (ES 350e i 500e). Biti će dostupne verzije s prednjim i pogonom na sva četiri kotača
Nakon što je Lexus krajem travnja na salonu automobila Auto Shanghai u Kini predstavio novu, osmu generaciju modela ES, bili smo i na njegovoj europskoj premijeri. Kao što smo pisali, ovaj smo tjedan bili u Bruxellesu, gdje su Toyota i Lexus predstavili ukupno pet novih modela. Lexus je predstaviviši novi ES europskim automobilskim novinarima tako otkrio i njegove specifikacije za europsko tržište. Saznali smo i da novi Lexus ES stiže na europske ceste u proljeće sljedeće godine.
Razvoj je bio usmjeren na koncept Experience Elegant & Electrified Sedan (doživljaj elegantne i elektrificirane limuzine), uvodeći nove tehnologije te naprednu udobnost, povezivost i sigurnost kako bi se očuvala i dodatno izgradila globalna reputacija modela. Cilj je bio osigurati da ES pruži užitak svim putnicima: povezano, nagrađujuće iskustvo i osjećaj potpune kontrole za vozača, te udobnost prve klase za sve u vozilu. Prednosti po kojima je ES poznat – kvaliteta vožnje, udobnost i tišina – podignute su na još višu razinu.
Mi smo u Bruxellesu iskoristili jedinstvenu priliku i osobno razgovarali s Pascalom Ruchom, potpredsjednikom Lexus Europe i Value Chain-a, o tome što japanskom premium proizvođaču predstavlja novi ES. Saznali smo i da će u Europu tako doći po dva samopunjiva hibrida (ES 300 h i 350h (ovaj drugi za istočno tržište)) i dva potpuno električna modela (ES 350e i 500e).
Tako je Pascal Ruch rekao je potpuno novi ES osmišljen je kao model koji odgovara prioritetima i očekivanjima današnjih kupaca. Lexusov pristup 'učiniti luksuz osobnim' središnji je dio njegove strategije kako bi se pratili promjenjivi životni stilovi i ispunila potreba za smislom i iskustvom.
To uključuje stvaranje više rješenja za postizanje ugljične neutralnosti, nudeći ljudima različite tehnološke opcije za smanjenje vlastitog ugljičnog otiska. U slučaju potpuno novog ES-a, to se ogleda u proširenoj ponudi modela koja uključuje kako potpuno hibridne tako i baterijske električne pogone, s različitim razinama snage te izborom između pogona na prednje i sve kotače. Program elektrifikacije po prvi put donosi baterijsku električnu tehnologiju u Lexusovu premium limuzinu. Dolaskom novog ES-a jasno je da aktualni veći LS traži novo definiranje u gami njihovih modela. Složili smo se da je novom ES-u u električnoj verziji prirodni konkurent novi Audi A6 e-tron Sportback. Potencijalno bi to mogao biti i potpuno novi električni N°8 DS Autombilesa.
Isto tako, dotaknuli smo se i s velikih SUV vozila GX i LX i njihovog dizajna, no ovi modeli ionako nisu prisutni na europskom tržištu, a i oni su došli relativno nedavno.
Vanjski dizajn i dimenzije
Model ES je 'originalni Lexus', prisutan u ponudi još od samog pokretanja brenda 1989. godine. Iako je ES više od tri desetljeća ključni model za Lexus u Sjevernoj Americi i Aziji, njegov je dolazak u Europu bio kasniji – šesta generacija predstavljena je na istočnoeuropskim tržištima 2010., a aktualni model na zapadnoeuropskima 2018. godine.
Iako je potpuno novi ES veći u svim dimenzijama od svog prethodnika, njegov dizajn Clean x Tech daje mu profinjen i elegantan izgled, iznutra i izvana. Ulaganje u udobnost, profinjenost i luksuz dovodi ga bliže kvaliteti, prostranosti i specifikacijama većih modela F-segmenta. Istovremeno, njegove performanse i upravljivost – bilo u hibridnoj ili električnoj verziji – pružaju razinu udobnosti, samopouzdanja i kontrole koja definira Lexus Driving Signature.
Razvoj je proveden u Lexusovu tehničkom centru Shimoyama u Japanu, gdje su planeri, dizajneri, inženjeri i testni timovi mogli surađivati pod istim krovom i sustavno usavršavati vozilo.
Elegancija je bila ključna osobina svih generacija ES-a, a u ovom novom modelu dodatno je profinjena kako bi se funkcionalni elementi spojili s emocionalnijim pristupom, stvarajući jednostavnu i čistu estetiku dizajna. Vanjski izgled kombinira izražajnu prisutnost s minimalističkim pristupom, razvijajući Lexusovu viziju dizajna budućih baterijskih električnih vozila.
Kao daljnja evolucija Lexusove prepoznatljive 'vretenaste' forme, automobil sada ima novu siluetu 'vretenastog tijela' koja simbolizira elektrificiranu snagu. Visina, širina i duljina pažljivo su izračunate kako bi se postigle elegantne i upečatljive proporcije, uz jednostavan ulazak i izlazak iz vozila. Položaj kotača podešen je do milimetarske preciznosti kako bi se postigao idealan nizak i širok stav.
Prednji kraj definiran je oštrom vretenastom formom koja se proteže preko poklopca motora do rubova branika. Vretenasto tijelo uzdiže se iz niskog nosa i obuhvaća vodoravno poravnata prednja krila, dajući ES-u snažan i prepoznatljiv izgled. Hibridni modeli dodatno imaju rešetku s gornjim otvorima za optimalno hlađenje.
Prednja svjetla oblikuju dvostruki L-potpis, koji će postati novi zaštitni znak Lexusa u eri elektrifikacije. Uparuju unutarnje L-oblikovane dnevne LED svjetlosne trake s vanjskim L-oblikovanim pokazivačima smjera, čime se stvara prepoznatljiv identitet i poboljšava funkcionalnost.
Nova generacija adaptivnih svjetala u novom ES-u omogućuje precizniju kontrolu svjetlosnog snopa – vodoravno i okomito. U odnosu na klasični AHS sustav, omogućuje još jasnije osvjetljenje prometnih znakova i objekata, uz bolje zasjenjenje ostalih sudionika u prometu.
Bočni profil vozila djeluje vitko i aerodinamično, pružajući dojam stabilnosti i niskog težišta. Silueta teče do stražnjeg dijela, bez izraženog stražnjeg poklopca, dok se donji dio karoserije definira izmjenom ravnih i isklesanih površina, naglašenim ramenima i poboljšanom aerodinamikom.
Straga, ES zadržava prepoznatljivu eleganciju s oblikovanjem koje teče od stražnjih kotača do poklopca prtljažnika, stvarajući dinamičnu siluetu. Sužena kabina dodatno naglašava nizak centar gravitacije, dajući sportski i atletski dojam.
Novi L- potpis stražnjih svjetala čini automobil odmah prepoznatljivim kao Lexus. Jedna svjetlosna traka integrira osvijetljeni LEXUS logotip i uključuje stražnja i stop svjetla, dok su ostala svjetla pomaknuta na vanjske rubove. Time se naglašava širina vozila i poboljšava aerodinamika.
Kad je riječ o njegovim vanjskim dimenzijama one su sljedeće: duljina 5140 mm (+165 mm), širina 1920 mm (+55 mm), visina 1555 mm HEV (+110 mm) i visina 1560 mm BEV (+115 mm), međuosovinski razmak 2950 mm (+80 mm). Težina varira ovisno o HEV ili BEV verziji između 1785 i 2285 kg.
Veličina kotača je 18-, 19- i 21 col, s dimenzijama guma 235/60R18, 235/55R19 ili 235/45R21.
Unutrašnjost
Cilj Lexusa bio je osmisliti kabinu koja je iznimno udobna i opuštajuća, dodatno usavršavajući tišinu i udobnost vožnje po kojoj je ES poznat. Prednja su sjedala redizajnirana kako bi vozaču omogućila udoban položaj i intuitivno reagiranje na ponašanje automobila. Potpora lopaticama smanjuje naprezanje pri upravljanju, dok naslon nježno obavija tijelo.
Stražnja sjedala mogu imati funkciju nagiba, a sjedalo iza suvozača dodatno ima oslonac za noge za ekskluzivno iskustvo kao u limuzini s vozačem. Suvozačko se sjedalo može preklopiti unaprijed za maksimalan prostor za noge i bolji pogled prema naprijed.
Primjenjujući koncept Clean Tech x Elegance, Lexus je dodatno profinjen unutrašnjost ES-a, uklonivši suvišne detalje za stvaranje jednostavnog i sofisticiranog prostora. Gornji dio kabine je otvoren i prostran radi bolje vidljivosti, dok donji dio obavija putnike.
Smanjenje buke postignuto je poboljšanim brtvama vrata i staklom s visokim stupnjem zvučne izolacije. Zvuk u kabini ravnomjerno je raspoređen kako bi se stvorilo prirodno i skladno akustično iskustvo.
Dva nova dizajnerska rješenja uvode se po prvi put u novom ES-u. Bamboo Layering koristi napredne tehnike tiska i prijenosa svjetlosti za stvaranje efekta površinske iluminacije koji se sinkronizira s ambijentalnim osvjetljenjem kabine.
Synthetic Leather Embossing omogućuje precizne reljefne uzorke koji u kombinaciji s ambijentalnim svjetlom stvaraju suvremeni i čisti izgled. Dodatno, optimalan raspored 17 zvučnika Mark Levinson Surround Sound sustava stvara trodimenzionalni zvučni prostor i skladan spoj zvuka i svjetla.
Digitalni kokpit i povezanost
Kokpit je razvijen prema Lexusovom Tazuna principu – fokusira pažnju vozača na cestu ispred tako da kontrole i informacije budu nadohvat ruke i oka. Gornji dio kokpita je otvoren kako bi se povećala preglednost, a materijali uključuju meke, koži nalik površine, uz dinamične svjetlosne efekte.
Novi ES nudi potpuno novi digitalni kokpit koji besprijekorno integrira 12,3-inčni vozačev kombimetar, novi 14-inčni LexusConnect multimedijski sustav (koji po prvi put ulazi na tržište) i aplikaciju LexusLink+. 14-inčni zaslon omogućuje prilagodbu početnog zaslona pomoću widgeta i prečaca. Kod BEV modela dostupan je namjenski EV izbornik za prikaz informacija o dosegu, statusu punjenja i zakazanom punjenju.
Nova funkcija predgrijavanja baterije omogućuje pripremu baterije na optimalnu temperaturu prije punjenja, skraćujući vrijeme punjenja – posebno korisno u hladnijim klimatskim uvjetima.
Zahvaljujući integraciji navigacijske karte i naprednih sigurnosnih značajki u kombimetar, vozač može pratiti upute, a da pritom ostane fokusiran na cestu.
Za dodatnu udobnost vožnje, navigacijski sustav LexusConnect u električnim ES modelima dodavat će stanice za punjenje na rutu. Sustav također prati trenutno stanje napunjenosti baterije i automatski ažurira dostupne stanice za punjenje, uklanjajući bilo kakvu tjeskobu vezanu uz domet.
LexusConnect Multimedia bit će podržan redovitim bežičnim ažuriranjima softvera putem Over-The-Air tehnologije, čime će se osigurati stalno poboljšanje značajki. Pristup usluzi LexusConnect nadmašuje iskustvo unutar vozila. S aplikacijom LexusLink+ korisnik može prilagoditi svoje digitalno iskustvo pretplatom na povezane usluge.
Svi modeli ES opremljeni su glasovnim asistentom nove generacije koji omogućuje podešavanje destinacije, provjeru preostalog dosega i regulaciju temperature u kabini. Redovita ažuriranja putem interneta osiguravaju uvijek aktualne funkcije bez potrebe za posjetom servisu.
Visoku kvalitetu interijera ES-a dodatno potvrđuje nova Lexusova tehnologija – Hidden Switches (skriveni prekidači). Ovaj dizajn odražava Lexusovo načelo gostoljubivosti Omotenashi, s minimalističkim i diskretnim pristupom koji se stapa s interijerom. Kada je vozilo ugašeno, prekidači su skriveni ispod presvlaka instrumentne ploče; kad se vozilo uključi, osvijetle se i postanu vidljivi. Iako izgledaju kao dodirna površina, nude i zadovoljavajući taktilni povrat.
Napredni sustavi sigurnosti
Novi ES dolazi s dodatno unaprijeđenim sigurnosnim tehnologijama Lexus Safety System +, čime se Lexus još više približava svom cilju – nula prometnih nesreća.
Adaptivni tempomat (ACC) sada integrira podatke s karte kako bi podržao usporavanje prilikom približavanja znakovima stopa, kružnim tokovima i naplatnim kućicama na autocestama. Podaci s karte također pomažu optimizirati usporavanje pri ulasku u zavoje, pomažući u podešavanju brzine u skladu s uvjetima na cesti.
Pre-Collision Safety (PCS) funkcija automatskog kočenja PCS proširena je kako bi prepoznavala i reagirala na širi spektar situacija u vožnji, uključujući električne skutere.
Ovo je prvi ES opremljen sustavom za nadzor vozača (Driver Monitor System). Kamera smještena iznad upravljača stalno prati stanje vozača. Ako sustav prepozna da je vozač izgubio koncentraciju zbog umora ili bolesti, aktivira vizualne i zvučne alarme. Najnovije revizije tehnologije omogućuju prepoznavanje korištenja telefona i zijevanja. Sustav je povezan s aktivnim sigurnosnim sustavima vozila, tako da ako vozač ne reagira, vozilo se može sigurno zaustaviti s aktiviranim pokazivačima smjera.
Sustav za hitnu reakciju vozača (Driver Emergency Response System) je poboljšan kako bi mogao raditi na općim cestama, kao i na autocestama. Ako sustav prepozna značajnu promjenu u držanju vozača, što ukazuje na poteškoće u nastavku upravljanja vozilom, aktivirat će pokazivače smjera i postupno zaustaviti vozilo u svom prometnom traku. Zatim će automatski otključati vrata i poslati obavijest hitnim službama putem eCall sustava.
Monitor mrtvog kuta (Blind Spot Monitor – BSM). Opseg BSM-a sada uključuje detekciju bicikala i motocikala koji se kreću uz vozilo, čime se pomaže u sprječavanju nesreća prilikom skretanja lijevo ili desno.
Upozorenje na napuštanje vozne trake (Lane Departure Alert – LDA) sada može prepoznati cestovne objekte poput stupova i srednjih barijera, dodatno pomažući u sprječavanju nenamjernih napuštanja vozne trake. Funkcije za pomoć pri promjeni trake i upozorenje na poprečni promet sprijeda također su uvedene u paket Lexus Safety System+ za novi ES.
Ovaj model nove generacije prvi je ES koji uključuje funkcije za pomoć pri promjeni trake (Lane Change Assist) i upozorenje na poprečni promet sprijeda (Front Cross Traffic Alert) unutar paketa Lexus Safety System+.
Pogonski sklopovi: Lexusova strategija višestrukih putova
ES 300h i 350h HEV hibridi
ES 300h dolazi s redizajniranim samopunjivim hibridnim sustavom (HEV) koji uključuje 2,5-litreni četverocilindrični motor u liniji, koji razvija maksimalnu snagu od 201 KS (148 kW). Biti će dostupne verzije s prednjim i pogonom na sva četiri kotača. Ubrzanje od 0-100 km/h je 8,2 s (FWD), a 8,0 za AWD model.
Ovaj pogonski sklop bit će dostupan na zapadnoeuropskim tržištima, dok će na istočnom tržištu biti dostupan hibridni model ES 350h. On također koristi 2,5-litreni benzinski motor, ali s maksimalnom snagom od 247 KS (182 kW). I za ovaj model će biti dostupne verzije s prednjim i pogonom na sva četiri kotača.
Baterija hibridnog sustava također je unaprijeđena za veći izlazni kapacitet. Mjenjač je u oba modela bezstupanjski CVT.
Sustav koristi posebnu logiku upravljanja koja omogućuje kombinaciju snažnog ubrzanja i učinkovite potrošnje goriva. Kao dodatna prednost, povećana krutost pogonske jedinice pomaže u smanjenju vibracija, čime se doprinosi tišoj i profinjenijoj atmosferi u kabini.
Baterijski električni ES 350e i 500e (BEV)
Biti će dostupne dvije verzije baterijskih električnih vozila (BEV): ES 350e s prednjim pogonom (FWD) koji razvija izlaznu snagu od 224 KS (165 kW), i ES 500e s pogonom na sva četiri kotača (AWD), čija izlazna snaga iznosi 343 KS (252 kW). Oba modela koriste Lexusovo znanje u naprednoj elektrifikaciji kako bi iskoristila puni potencijal nove Lexusove globalne arhitekture-K platforme, uključujući nove eAxle jedinice koje integriraju jedinicu za kontrolu snage i prijenosnu osovinu. Njihov novi dizajn je lagan i kompaktno upakiran, čime se optimizira prostor kabine i teretnog prostora. Visokokapacitetna baterija smještena je ispod poda, što smanjuje središte gravitacije vozila.
Podaci o dosegu i vremenu punjenja još se finaliziraju, ali se očekuje doseg do 530 km prema WLTP standardu i vrijeme brzog punjenja do 80 posto od oko 30 minuta.
Model ES 350e koristi litij-ionsku bateriju kapaciteta 77 kWh, a očekuje se da će ubrzavati od 0 do 100 km/h za 8,2 sekunde. Snažniji ES 500e koristi bateriju od 75 kWh i omogućuje ubrzanje od 0 do 100 km/h za samo 5,7 sekundi.
ES 500e je opremljen Lexusovim DIRECT4 inteligentnim električnim sustavom pogona na sva četiri kotača. Ovaj sustav omogućuje kontinuiranu prilagodbu raspodjele momenta pogona na svih četiri kotača, ovisno o ulazima vozača i uvjetima na cesti. Raspodjela može varirati od 100:0 do 0:100, na temelju podataka sa senzora koji prate ubrzanje, brzinu kotača i kut upravljača. Ovo omogućuje stabilnost upravljanja i uzbudljivo iskustvo vožnje.
Rješenja za punjenje
Što se punjenja BEV verzija tiče tiče Lexus nudi dvije osnovne opcije punjenja: Lexus Charging Network s više od 870.000 punionica diljem Europe te Lexus HomeCharge – kućno punjenje. Planiranje punjenja kod kuće nudi mogućnost iskorištavanja niže cijene struje tijekom noćnih sati
Obje opcije integrirane su u Lexus Link+ aplikaciju koja omogućuje: Provjeru dostupnosti punionica, Informacije o brzini punjenja i cijeni te Aktivaciju punjenja putem aplikacije ili RFID kartice.
Šasija i upravljanje
Lexus nastoji pružiti Lexus Driving Signature – udobnost, povjerenje i kontrolu za vozača u svakom trenutku – dosljedno, kroz cijeli svoj modelni asortiman. Kako bi to postigao u novom ES-u, primijenio je saznanja iz svog programa usavršavanja vožnje, uključujući povećanje krutosti prednjeg dijela vozila, poda i stražnjeg dijela. Ova opsežna pojačanja minimiziraju vibracije i doprinose preciznom, intuitivnom upravljanju, glatkom ubrzanju i reakcijama kočenja, koji su vjerni vozačevim namjerama. Istovremeno, vozilo ima agilno, responzivno osjećanje koje odražava njegovu veličinu.
Novi ES je građen na redizajniranoj Lexus globalnoj arhitekturi-K platformi koja omogućuje smještaj kako hibridnog sustava za samo-punjenje, tako i baterijskog električnog pogonskog sklopa. Počevši od platforme, struktura vozila temeljito je revidirana, što je rezultiralo povećanjem ukupne duljine za 165 mm i produžetkom međuosovinskog razmaka za 80 mm u odnosu na prethodni model. Prednji i stražnji tragovi kotača povećani su za 64 mm, odnosno 82 mm. Kao rezultat toga, udaljenost između prednjih i stražnjih sjedala produžena je za 77 mm na 1102 mm, čime je stvorena prostranija kabina. Više sjedalo omogućuje lakši ulazak i izlazak iz vozila.
Prednji ovjes koristi McPhersonovu potporu, dok je na stražnjem dijelu po prvi put u ES-u korišten višestruki sustav povezivanja multi-link, s ciljem poboljšanja prijenosa snage na cestu i kontrole posture vozila. Detaljne mjere primijenjene su kako bi se usavršila kvaliteta vožnje, uključujući optimizaciju ovjesnih armatura kako bi se postigao glatki hod i smirena vožnja.
Upravljački sustav koristi varijabilnu zupčastu letvu koja podržava stabilnost pri velikim brzinama, brzi odgovor prilikom skretanja i lakše manevriranje pri niskim brzinama.