Tijekom vrućih ljetnih dana, klima uređaji u automobilu često rade punom snagom. Ne samo da povećavaju udobnost, već i doprinose sigurnosti u prometu. Međutim, nepravilna upotreba klima uređaja može predstavljati zdravstveni rizik. Pa kako možete izbjeći te probleme - i kada i zašto biste trebali isključiti sustav?
Danas je klima uređaj standardna značajka u većini vozila. Ipak, ne zna svaki vozač kako ga pravilno koristiti kako bi izbjegao neugodne probleme poput prehlade, grlobolje ili peckanja očiju uzrokovanih drastičnim temperaturnim razlikama.
Sve počinje s postavljanjem razumne temperature. 'Preporučuje se da razlika između unutarnje i vanjske temperature ne prelazi 5 °C', objašnjava Jana Parmová, glavna liječnica u Škoda medicinskom centru. Dakle, ako je vani 31°C, klima uređaj treba postaviti na najmanje 26°C. Naravno, individualne preferencije, potrebe i tolerancije mogu varirati, ali ova smjernica pomaže u održavanju sigurnosti i zdravlja.
Malo strpljenja se isplati. 'Kada uđete u vrući automobil, nemojte odmah uključivati klima uređaj. Prvo pustite da se kabina prirodno prozrači', savjetuje Parmová. Nakratko otvorite sva vrata ili spustite prozore tijekom vožnje malom brzinom. To pomaže u izbjegavanju toplinskog šoka od iznenadnog naleta hladnog zraka. Pred kraj vožnje postupno povećavajte temperaturu u kabini kako bi prijelaz na vanjsku toplinu bio manje nagao.
Prednosti klima uređaja
Zdravstveni rizici klima uređaja proizlaze iz nepravilne upotrebe. Ali on je sam po sebi koristan. Hlađenje unutrašnjosti poboljšava koncentraciju vozača, djeca nisu u opasnosti od pregrijavanja u prometu. Moderni filteri kabine i recirkulacija zraka stvaraju čišće okruženje u automobilu, što pomaže ne samo alergičarima, već svima u zagađenim gradovima, na primjer.
Klima uređaj je također koristan zimi. Isušuje zrak, pa ako unesete snijeg (a time i puno vlage) unutra, na primjer na cipelama i odjeći, pomoći će u borbi protiv zamagljivanja prozora. Zato je dobra ideja ostaviti klima uređaj u automatskom načinu rada tijekom cijele godine.
Neka automatski način rada obavi posao
Najraširenija i najtraženija značajka danas je takozvani automatski klima uređaj, odnosno automatska kontrola klime, koja je već dugi niz godina uobičajena u Škodinim automobilima. U ovom slučaju, temperaturu i osnovne parametre protoka zraka, poput brzine ili raspodjele između pojedinačnih ventilatora, kontroliraju pametni senzori.
Idealno bi bilo pustiti sustav da obavi svoj posao. Procjenjuje uvjete u unutrašnjosti i inteligentno prilagođava hlađenje, uzimajući u obzir čak i detalje poput smjera sunca - budući da se jedna strana automobila više zagrijava. Samo jednim pritiskom na gumb možete uživati u ugodnom i zdravom okruženju bez mikroupravljanja postavkama.
Budite oprezni s ručnim postavkama
Naravno, svaki vozač ima svoje preferencije, a u nekim situacijama čak i oni s automatskim klima uređajem mogu odabrati ručno podešavanje postavki. U vozilima s mehaničkim kontrolama klima uređaja, pronalaženje pravog protoka zraka zahtijeva ručno podešavanje. Osim postavljanja osnovnih parametara, pravilno usmjeravanje pojedinačnih otvora za zrak također može uvelike utjecati na postizanje ugodne temperature u kabini.
Kako sigurno koristiti klima uređaj
- Prozračite kabinu prije uključivanja klima uređaja - nakratko otvorite sva vrata ili spustite prozore dok polako vozite.
- Postavite temperaturu ne više od 5 °C nižu od temperature vanjskog zraka.
- Koristite automatske postavke kad god je to moguće. Ne zatvarajte ventilacijske otvore; usmjerite protok zraka prema prozorima i gornjem dijelu kabine.
- Postupno povećavajte temperaturu u kabini kada se približavate odredištu kako biste izbjegli tmperaturni šok pri izlasku.
- Isključite klima uređaj nekoliko minuta prije dolaska kako biste smanjili vlagu i spriječili nakupljanje plijesni.
'Najbolja postavka ventilacije je s vanjskim otvorima usmjerenim prema bočnim prozorima, a središnjim otvorima prema gore', kaže David Svítil iz Škodinog tima za aerodinamiku i CFD simulacije. 'Na taj način hladite ili zagrijavate područja oko prozora - vaše glavne zone izmjene topline - a istovremeno šaljete zrak na stražnja sjedala.'
Parmová to potvrđuje i s medicinskog gledišta: 'Važno je usmjeriti protok zraka tako da ne puše izravno u lice. Usmjerite ga prema vjetrobranskom staklu ili prema gore, kako bi zrak mogao ravnomjerno cirkulirati po kabini', savjetuje - pomažući vozačima da izbjegnu prehladu i druge zdravstvene probleme uzrokovane izravnim izlaganjem.
Prema Svítilu, nije učinkovito potpuno zatvoriti ventilacijske otvore, preusmjeravanje protoka zraka je bolji pristup. Ako vam je hladan zrak neugodan, jednostavno usmjerite otvor u drugom smjeru. To omogućuje učinkovitije hlađenje kabine nego ako je protok zraka potpuno isključen. Također pomaže u situacijama kada se prozori mogu početi magliti.
Ne zaboravite na održavanje
Kao i svaki drugi dio automobila, vaš klima uređaj treba redovito održavati. 'Čistite i dezinficirajte klima uređaj barem jednom godišnje i provjerite stanje filtera kabine', savjetuje Parmová. Vlaga se može nakupljati u sustavu, što potencijalno može dovesti do rasta plijesni. Taj rizik možete smanjiti isključivanjem klima uređaja.
Ručno isključite klima uređaj nekoliko minuta prije gašenja motora - to omogućuje isušivanje sustava. Također, koristite visokokvalitetne filtere, idealno originalne dijelove Škoda Auto ili one od ovlaštenih servisnih partnera.
I ne zaboravite na sebe: klima uređaj isušuje zrak, stoga ostanite hidrirani. Ako primijetite simptome poput suhih očiju, grlobolje ili ukočenih mišića, možda ćete morati prilagoditi način korištenja klima uređaja - ili potražiti liječnički savjet ako simptomi potraju. Rješavanje manjih problema u ranoj fazi može pomoći u sprječavanju većih problema u budućnosti.