PROTIVNICI UOČI REFERENDUMA

Zašto ne bismo smjeli dati autoceste u koncesije

  • +3

Ne damo naše autoceste!

Izvor: Pixsell / Autor: Patrik Macek/PIXSELL

Bionic
Reading

'Osim što su povezani autocestom, Split i Zagreb sada su povezani i zajedničkom borbom protiv privatizacije autocesta. Inicijativa 'Ne damo naše autoceste!' počinje prikupljati potpise za referendum protiv davanja autocesta u koncesiju noćas, točnije u ponoć 10. listopada u Splitu, na Rivi kod Marmontove i u Zagrebu, na Trgu bana Josipa Jelačića', izvijestili su iz ove inicijative

Sljedećeg jutra prikupljanju potpisa pridružuju se i drugi gradovi diljem Hrvatske, a trajat će do subote, 25. listopada. 'Vlada je odlučila izabrati najnepovoljniji model rješavanja javnog duga, a to je davanje autocesta pod koncesiju i mi se tome protivimo. Organizirali smo se u svim gradovima, u svim naseljima. Od sutra će se na štandovima u svakom naseljenom mjestu moći potpisivati ova inicijativa, a akciju počinjemo večeras u ponoć u Zagrebu i Splitu', kazao je predsjednik Nezavisnog cestarskog sindikata Mijat Stanić.

Iz inicijative napominju kako je zaduživanje putem koncesije najskuplje zaduživanje, a koncesionar će u tih četrdeset godina zaraditi oko 80 milijardi kuna. Promet će rasti za još jedan posto, a očekuju nas i izgradnja koridora 5C i Jadransko-jonske autoceste.

Ovaj je inicijativa održala prijepodne konferenciju za medije na Trgu svetog Marka u Zagrebu gdje su velikim brojkama i ilustrativno naglasili koliko bi koncesionar mogao zaraditi na našim autocestama. 'Ovaj iznos je dovoljan, od 80 milijardi za izgradnju 300-tinjak bolnica, oko četiri tisuće vrtića, 2 tisuće škola, znači cijeli niz potrebnih infrastrukturnih objekata za razvoj školstva, za bolje liječenje, veću sigurnost…kazao je na Markovom trgu Teodor Celakoski te je ukazao na niz štetnih popratnih posljedica.

Milanović: To je opstrukcija

Predsjednik Vlade Zoran Milanović prije dva dana je izjavio kako smatra da bi referendum protiv monetizacije hrvatskih autocesta bio 'oblik opstrukcije' Vlade da vodi ekonomsku politiku, 'predlaže i donosi mjere koje jačaju gospodarstvo i imaju povoljan učinak na nacionalne financije'. 'U Hrvatskoj je potpuno normalno da se u koncesiju da komad obale na 100 godina i to je normalno i zakonito, a postoji i niz drugih koncesija. Ali kada se razmišlja o tome da se 'popeglaju' dugovi i kriminal prethodnika tako da se te ceste u stvari iznajme po strogim pravilima, onda se tu pokušava profitirati i u stvari srušiti sve ono što mi pokušavamo izgraditi', rekao je Milanović odgovarajući na pitanje novinara što misli o mogućem referendumu protiv monetizacije autocesta. 'Ali ako se u ovom trenutku skupi dovoljan broj potpisa i onda održi referendum na koji može izaći pet ljudi i on je valjan, mi nemamo način da se tome suprotstavimo. Sve što želimo je popraviti i korigirati ranije greške i kriminal. Sve se to može opstruirati, dovoljno je malo napora i to je to', rekao je.


'Koncesioniranje uvijek rezultira povećanjem cijena, padom usluga, smanjenjem investicija u infrastrukturu o kojoj se radi i drastično povećanje nezaposlenosti. Idućih deset vlada neće imati mogućnost strateškog odlučivanja što će učiniti s autocestama. Neće moći autoceste tretirati kao razvojni resurs koji je presudan za turističku industriju.'

Inicijativu 'Ne damo naše autoceste!' pokrenulo je sedam organizacija civilnog društva (Pravo na grad, Zelena akcija, GONG, Mreža mladih Hrvatske, Centar za mirovne studije, Savez udruga Klubtura, Baza za radničku inicijativu i demokratizaciju), pet sindikalnih središnjica (Nezavisni hrvatski sindikati, Hrvatska udruga radničkih sindikata, Matica hrvatskih sindikata, Savez samostalnih sindikata Hrvatske, Udruga radničkih sindikata Hrvatske) te dva cestarska sindikata (Nezavisni cestarski sindikat i Sindikat radnika Hrvatskih autocesta i cesta).

Ovih 14 organizacija osnovalo je Organizacijski odbor za izjašnjavanje birača o potrebi da se zatraži raspisivanje referenduma o uređenju pitanja davanja hrvatskih autocesta u koncesiju, a inicijativi su se priključile i brojne druge organizacije (sindikati, udruge) i građani iz svih krajeva Hrvatske.


Devet udruga organiziraju skupljanje potpisa u 11 istarskih gradova

U sklopu inicijative 'Ne damo naše autoceste!' u 11 istarskih gradova sutra počinje prikupljanje potpisa za raspisivanje referenduma protiv davanja hrvatskih autocesta u koncesiju. Građani će do 25. listopada potpisom moći iskazati podršku inicijativi na štandovima u Puli, Buju, Buzetu, Pazinu, Labinu, Rovinju, Poreču, Novigradu, Umagu te 12. listopada u Žminju za vrijeme manifestacije Street race i u Tinjanu 18. i 19. listopada tijekom popularne manifestacije Dani pršuta.

Organizacijski odbor inicijative 'Ne damo naše autoceste!', kojeg u Istri čine Centar za građanske inicijative Poreč, Čarobnjakov šešir, Nezavisni cestarski sindikat, platforma Pilula, Savez samostalnih sindikata Hrvatske, Sindikat Istre, Kvarnera i Dalmacije, Tranzicijska Pula, zadruga Praksa i Zelena Istra, u zajedničkom priopćenju upozoravaju da je 'koncesija krivi smjer' te da 'milijarde od cestarina izgrađenih autocesta moraju ostati Hrvatskoj'.

Lokacije u Istri

Pula – Tržnica Pula (Narodni trg 9), tržnica Veruda (Tomassinijeva ulica –Trg kralja Tomislava), ispred Konzuma na Stoji, ispred Konzuma u Šijani (bivši Mercator), ispred Društvenog centra Rojc, Buje - Istarska 15 (ispred Konzuma), Buzet – Trg Fontana, Pazin – Trg slobode i ispred Spomen doma, Labin – Trg labinskih rudara (kraj tržnice), Poreč – Gradska tržnica i Trg slobode, Rovinj – Trg maršala Tita i Trg na lokvi, Novigrad – Mandrač, Umag – ispred Pučkog učilišta (Trgovačka 6), Žminj – parking Industrijske zone samo 12.10.2014. za vrijeme manifestacije Street race i Tinjan - na ulazu lokacije održavanja manifestacije Dani pršuta 18. i 19.10.2014.


Organizatori pozivaju istarske građane da, ukoliko žele, podrže inicijativu i volontirajući na štandovima na kojima će se prikupljati potpisi. Svi zainteresirani za volontiranje mogu se javiti na elektronsku adresu: referendum.autoceste.istra@gmail.com.

'Još se mnogi sjećaju da je tisuće građana/ki poklanjalo svoj novac, a neki čak i cijele ušteđevine za izgradnju autocesta. Četrdeset i četiri godine smo gradili autoceste, a sada ih Vlada želi pokloniti nekome da na njima idućih četrdeset godina zarađuje. Autoceste su naša vrijedna imovina koja svake godine donosi državi profit od preko milijardu kuna. Umjesto da na tome zarađuje država, Vlada predlaže da taj profit odlazi stranim korporacijama. Ako se isplati koncesionaru, isplati se i nama', navodi se u današnjem medijskom priopćenju kojeg u ime istarske Inicijative 'Ne damo naše autoceste!' potpisuju Bruno Bulić, Goran Matić i Dušica Radojčić.

I ovom prilikom podsjećaju da je koncesija samo jedan od mogućih modela monetizacije duga – i to, kako smatraju, najgori te da se zbog kratkoročne dobiti daje imovina koja dugoročno stvara zaradu.
'Vlada nije razmotrila niti jedan drugi model monetizacije, kao što je na primjer izdavanje obveznica, niti je pristupila reprogramiranju duga. Ništa nije učinjeno niti na ukidanju prakse političkog kadroviranja u upravljačkim strukturama autocesta. Samo ukidanjem političkog kadroviranja i efikasnijim upravljanjem autocestama možemo ostvariti velike uštede, a reprogramiranjem duga mogli bismo u isto vrijeme zadržati i zaradu od naših autocesta', poručuju građanima, pozivajući ih da podrže inicijativu i potpišu zahtjev za raspisivanje referenduma protiv davanja autocesta u koncesiju.