strah od uznemiravanja

'Weinsteinov učinak' ruši sve pred sobom, a sad su na redu božićni domjenci

16.12.2017 u 19:46

Bionic
Reading

Trećina navodnih seksualnih uznemiravanja o kojima je jesenas brujalo na sve strane, događala se na velikim božićnim tulumima firmi. U strahu od nevolja i sudskih tužbi zbog nedoličnog ponašanja svojih zaposlenika, više od 11 posto američkih tvrtki otkazalo je ovogodišnje domjenke, a više od 50 posto ih je skratilo ili potpuno uskratilo točenje alkohola

Pozdrav svima,

Pozivamo vas da nam se pridružite na božićnoj zabavi Vox Medije 12. prosinca u Williamsburgu ...

Napomena: Na zahtjev mnogih, ove godine nudimo više hrane, a manje pića. Umjesto otvorenog bara svatko dobiva dva žetona za alkohol, a nakon toga poslužujemo samo bezalkoholne napitke. Iako piće nije uvijek razlog neprofesionalnog ponašanja, ono stvara okruženje koje tomu doprinosi. Nadamo se da ćete poštivati duh ove promjene i veselimo se druženju s vama!

Tako je glasila ovogodišnja pozivnica na tradicionalni predbožićni tulum zaposlenicima i poslovnim partnerima američke firme Vox Media. Uoči događaja objavio ju je Huffington post, pišući o 'Weinsteinovu učinku' (lavini optužbi poznatih osoba za seksualno uznemiravanje nakon razotkrivanja holivudskog mogula Harveya Weinsteina) koji je pogodio i ovu američku multinacionalnu digitalnu medijsku tvrtku s više od tisuću zaposlenih.

  • +3
Harvey Weinstein Izvor: Profimedia / Autor: Profimedia

Nakon nedavnog otkaza svom čelniku Lockhartu Steeleu zbog optužbe jedne zaposlenice za navodno neprimjereno ponašanje prije x godina, Vox Media se prepao novog sramoćenja, naročito ako stvari završe na sudu. Stoga je njihov CEO Jim Bankoff početkom studenoga donio listu mjera za unapređenje radne kulture, uključujući  preventivu uoči posebno izazovnog događaja kao što je božićni domjenak tvrtke. Jer poslovni domjenci kao domjenci: trebaju biti potvrda uspješnosti, zajedništva tvrtke i obećanje o boljoj budućnosti, ali uz čašicu više i pokoji masni vic nakon što se društvo opusti, 'muškim šovinističkim prascima' znaju zakazati kočnice.

Dokazuje to i podatak da se trećina navodnog seksualnog uznemiravanja o kojima su jesenas javno progovorile oštećenice događala upravo za vrijeme božičnog tuluma u firmi. Jedan od takvih priredio je u prosincu 2014. Uber u središtu u San Franciscu, a glavna faca bio je Uberov investitor i član upravnog odbora Shervin Pishevar. Uz puno plesa i pića, Pishevar je kao iznenađenje večeri doveo na uzici – pravog, živog ponija. No sada već bivši kolege sjećaju se i trenutka kada je Pishevar prišao šefici globalnog razvoja Austini Geidt, stavio joj ruku na koljeno i zadigao suknju. Od istrage ga nije spasila ni izjava da to nije mogao učiniti jer je u jednoj ruci držao piće, a drugoj ponija na uzici.

'Nakon takvih proslava u pomoć nas redovito panično pozivaju tvrtke u kojima slavlje izmakne kontroli', rekao je Jarad Lucan, partner u odvjetničkom društvu Shipman i Goodwin iz Connecticuta.

Vox Media stoga je samo jedna od 50 posto firmi koje su ove sezone skratile ili potpuno uskratile točenje alkohola, dok ih je 11,3 posto jednostavno otkazalo božićne domjenke, za razliku od samo četiri posto prošle godine, kažu rezultati ankete tvrtke Challenger, Gray & Christmas.

'Povećanje je doista dramatično, tim više što razlog ne može biti ekonomske prirode, ni povećana nezaposlenost jer Amerika nije u recesiji kao prije desetak godina', smatra Andrew Challenger, dopredsjednik ove čikaške firme koja se bavi ljudskim resursima.

Razlog može biti samo 'Weinsteinov učinak', zaključuje Challenger. U atmosferi u kojoj je tjednik Time osobom godine proglasio grupu žena koje su razotkrile navodne napasnike, a tri žene traže kongresnu istragu oko navodnog davnog nedoličnog ponašanja predsjednika Trumpa, malo kome je do praznične veselice. Firme koje su je ipak odlučile održati premještaju je s večernjih u podnevne sate, zadužuju dio osoblja da prati ponašanje sudionika, naručuju više hrane bogate ugljikohidratima da se umanji učinak alkohola i zapošljavaju profesionalne barmene koji na primjeren način znaju odbiti goste od prekomjernog natakanja, kaže njujorška organizatorica zabava Maja Kalman.

Maja Kalman također preporučuje organiziranje prigodnog programa da gosti zbog dosade ne bi posezali za pićem, naročito u tehnološkim startupima i kompanijama s pretežito zaposlenim 'milenijcima', među kojima je natjecanje u piću nerijetko dio radne kulture. Zaokupite im pažnju posebnim programom pa u nekom mračnom kutu neće igrati pivski ping-pong, savjetuje Kalmanica.

Njezin savjet poslušali su u Silicijskoj dolini, poznatoj po ekstravagantnim tulumima za dokazivanje moći, no brzo su dospjeli u središte nove seksi kontroverze. Jer što ćete ponuditi pretežito muškom društvu, mladim inženjerima kakvi su oni u IT divovima poput Facebooka ili Googlea, a peru ih skandali oko mačističkog odnosa prema kolegicama? Pa, nazočnost unajmljenih dugonogih ljepotica i pokojeg ljepotana.

Bloomberg izvještava o ovogodišnjoj rekordnoj potražnji za uslugama manekenskih agencija, što je izazvalo žestoku kritiku feministkinja i udruga za borbu za rodnu jednakost. Velike kompanije, uključujući 'jednog od najvećih pretraživača na svijetu', navodi Bloomberg, plaćaju 50 do 200 dolara za sat najma tzv. 'modela za stvaranje atmosfere i ugodnog okruženja'. Ima tu svakakvih želja, jer u agencijama kažu da često odbijaju isporučiti modele u minicama, suknjama s rasporima do grla i u ružičastim kostimima od lateksa.

Na tipični novogodišnji party velike kompanije za proizvodnju videoigara u San Franciscu, agencija za organiziranje korporativnih događaja i promocija Cre8 poslala je 25 mladih cura i pet momaka. Nekada su bile u modi hostese koje bi s osmijehom na ulazu dočekivale goste, a sada od njih traže da stvaraju ugodnu atmosferu i čavrljaju s gostima.

Štoviše, ove sezone od njih se traži da glume gošće, pretvarajući se da su prijateljice zaposlenika, ljepši dio radnoga muškog tima. Iako šefica Cre8, ljepuškasta brineta Farnaz Kermaani kaže da prije slanja svojih modela osobno ispita teren da se uvjeri u čedne namjere naručitelja, kritičari tvrde da je to obrana Silicijske doline od mogućih post-slavljeničkih nevolja. Optužbama jednog modela o nedoličnom ponašanju gostiju ipak će se manje vjerovati nego zaposlenici tvrtke koju je pripiti kolega u sitnim noćnim satima uhvatio za koljeno.