OBOSTRANA IGRA SKRIVAČA

Velike PR face tvrde da su besposlene u kampanji. Tko onda radi za stranke?

19.10.2015 u 07:00

Bionic
Reading

Sudeći po odgovorima koje smo dobili od vodećih ljudi najjačih PR-agencija u Hrvatskoj, malo je njih spremno surađivati s političkim strankama u ovoj kampanji za parlamentarne izbore koja samo što nije i službeno krenula. Većina tvrdi kako je bilo ponuda, ali da su odbili raditi stranačku izbornu kampanju jer su se posljednjih godina više okrenuli suradnji s gospodarskim subjektima budući da su iskusili kako većina političara nije spremna učiti nove komunikacijske vještine ili usavršavati postojeće. To ne vrijedi za Radimira Čačića i njegove Reformiste s kojima radi Ankica Mamić (IM&C) i koja na ovim izborima surađuje i s Čačićevom koalicijskom partnericom Jadrankom Kosor te za Draženu Lejo (Maksima) koja vodi izborni PR izborne liste Pametno

PR-stručnjaci Krešimir Macan (Manjgura) i Božo Skoko (Millenium) tvrde kako će ova izborna kampanja, kad je riječ o suradnji s političkim strankama i političarima, proteći bez njihovog angažmana. No pristali su biti izborni komentatori za RTL televiziju.

I Aleksandra Kolarić (Quadrans) kaže da, unatoč brojnim ponudama, nije angažirana u kampanji, dobila je ponudu od jedne TV kuće da bude komentatorica u izbornoj noći, ali odluku hoće li tu ponudu i prihvatiti još nije donijela. Čak i u agenciji Madison Mladena Hrgareka, u kojoj je direktorica Zinka Bardić, a koja inače ima ugovor s SDP-om, tvrde kako u ovoj izbornoj kampanji neće raditi.

I Daria Mateljak (Hauska&Partner) kaže kako oni više ne surađuju s političarima i strankama u predizbornim kampanjama.

'Od toga smo odustali, jer su većinom koncentrirani na površnu promociju i nisu zaista spremni ozbiljno saslušati komunikacijske savjetnike. Ako netko želi suradnju na dugoročnoj i zaista korisnoj izgradnji dijaloga s građanima, može nas zvati, ali tek nakon izbora', ističe Mateljak. Jednak stav izrekla je i Kristina Laco (Komunikacijski ured). Baš kao i Mateljak, Laco je odbila ponude političkih stranaka jer su njihove agencije prezauzete poslovima s gospodarstvenicima.

Kosor, Čačić i Pametno znaju slušati savjete

Premda i sama puno radi s poslovnim subjektima, Ankica Mamić (IM&C) uvijek vodi komunikacijsku strategiju Radimira Čačića, s kojim je veže 30-godišnje prijateljstvo, a takav je slučaj i s ovom (pred)izbornom kampanjom. Ističe kako rado s njim surađuje jer je spreman na kvalitetnu suradnju koja podrazumijeva stalno učenje i trening. Suradnja s Reformistima ove je godine proširena i suradnjom s Jadrankom Kosor, koja će nositi koalicijsku listu Reformista i stranke Ive Josipovića Naprijed Hrvatska, u V. izbornoj jedinici. No Mamić neće raditi Josipovićev PR, kaže kako su se podijelili pa u pet izbornih jedinica komunikacijsku strategiju vodi ona, a u pet Josipovićev tim. Taj će tim raditi i kampanju Slavka Linića.

'Čačić i ja surađujemo više od 30 godina i tako se dobro poznamo da se u nekoliko riječi možemo dogovoriti. S njim radim i kad ne traje izborna kampanja. S gospođom Kosor prvi put surađujemo u kampanji, s njom je drukčije, ali moram reći da na nju nemam primjedbi. Ona je iskusna političarka, bila je i novinarka i mnogo zna o medijskoj logici pa se uglavnom savjetujemo oko sadržaja koje ćemo komunicirati.'

Budući da se većina PR stručnjaka požalila na to kako ne žele raditi izborne kampanje jer političari nisu spremni poslušati njihove savjete, pitali smo Ankicu Mamić kakvo je njezino iskustvo.

'Spreman je učiti i prihvatiti savjet. U našem je poslu povjerenje ključno i sve počiva na međusobnom povjerenju. U nekim stvarima se gospodin Čačić i ja uopće ne slažemo, dajem mu svoj savjet, a on odlučuje. Normalno je da se oko svega ne slažemo, pa ni s vlastitom kćerkom se ne slažem u svemu. Ja mogu njemu određivati smjer i reći mu što je dobar ili loš smjer prema mojem mišljenju, ali odluka je uvijek na njemu i ako nije s nečim komforan, ne inzistiram', kaže Mamić.

Dražena Lejo, direktorica Maksima komunikacija, u vlasništvu Ivana Račana (kad je postao SDP-ov saborski zastupnik, odmaknuo se od agencije)u izjavi za tportal ističe kako je odluku o (pred)izbornoj suradnji s listom Pametno, koju predvodi splitska političarka Marijana Puljak, donijela prvenstveno zato jer imaju jasan politički projekt i detaljno razrađen program, političku praksu drukčiju od one na koju smo navikli kod standardnih političkih opcija. Ističe da uopće ni Maksima ne bi sudjelovala u ovoj kampanji da ih ekipa liste Pametno nije uvjerila kako su ozbiljni i drukčiji od postojećih političkih stranaka.

'Nismo baš skloni politici, koncentrirani smo na gospodarstvo, ali njih smo pristali raditi jer su posve drukčiji, jako ozbiljni i puno se trude. Imaju ozbiljan politički program na kojemu je radilo 40 vrhunskih stručnjaka i žele mijenjati politički model kakav danas živimo. Baš kao i mi, oni ne idu na kratkoročan uspjeh i postigli su da baš vjerujem u njihovu politiku. Jako su kooperativni, tolerantni, spremni učiti i poslušati savjet, tražiti najbolje rješenje. Ne slažemo se uvijek oko rješenja, ali otvoreno razgovaramo i tražimo ono koje je najbolje', naglašava Lejo.

Radi li se ispod stola?

Najjače stranke SDP i HDZ uporno odbijaju reći tko im radi komunikacijsku strategiju za ove parlamentarne izbore. Poznato je kako je Zoran Milanović angažirao američkog spin-doktora Alexa Brauna, a Tomislav Karamarko bavarski IFO za izradu gospodarskog programa i pomoć u izborima te mostarskog komunikacijskog stručnjaka, autora njihovog '5+' Zorana Tomića. Podatke o PR i marketinškim agencijama skrivaju kao da je riječ o najvažnijoj državnoj tajni, a jedan od razloga mogao bi biti i skrivanje financijskih stranačkih tokova.

Iako većina vodećih komunikacijskih stručnjaka tvrdi kako ne rade s političkim strankama u ovoj izbornoj kampanji, u nekim slučajevima – u neformalnim razgovorima - mnogi su skeptični, a najviše pozornosti plijene tvrdnje Krešimira Macana kako neće uopće ni za koga raditi u ovoj izbornoj kampanji. Pitaju se što je s njegovom suradnjom s Josipovićem budući da mu je vodio predsjedničku kampanju, kako to da ne radi IDS s kojim inače ima ugovor, neki su uvjereni kako upravo on stoji iza odlične kampanje Anke Mrak Taritaš (HNS) na društvenim mrežama te da je Macan i iza medijske strategije liste Most Bože Petrova i Drage Prgometa. Neki su uvjereni kako Aleksandra Kolarić prijateljski pomaže ORaH-u u ovoj kampanji, Božo Skoko HDZ-u i Josipoviću, Zinka Bardić nekima iz SDP-a.