NETRANSPARENTNA KAMPANJA

Ovo su podaci koje nam i SDP i HDZ kriju kao zmija noge

14.10.2015 u 07:00

Bionic
Reading

SDP-u i HDZ-u više od tjedan dana nije bilo dovoljno da odgovore na jednostavna pitanja poput - koje agencije ili stručnjake su angažirali da im pomognu u vođenju predizborne kampanje, koje im zakupljuju oglasni prostor u medijima ili rade vizualni identitet i odnose s javnošću. Namjera tportala bila je ta da se uoči zahuktavanja predizborne utakmice u cijeli proces unese doza transparentnosti: da se zna tko radi za koga PR, tko je plaćen za taj posao, tko je aktivist, tko simpatizer, a bilo bi sjajno da se može vidjeti i koliko je koja stranka odnosno koalicija namijenila novca za promotivne i marketinške aktivnosti

Stranačka mašinerija već radi punom parom. Tiskaju se plakati, lansiraju slogani, raspravlja o vizualnom identitetu, ali kada HDZ ili SDP pitate koliko sve košta i tko su ljudi koji stoje iza posla u strankama kojima su puna usta poštenja i odgovornosti, odmah se podiže zid šutnje. U SDP-u u nam tek kratko odgovorili nakon tjedan dana nakon slanja upita i podsjetnika da je u kampanji angažirana agencija Bruketa & Žinić, dok iz HDZ-a ni nakon višestrukih obećanja nismo dobili nikakav odgovor.

A pitali smo koga su angažirali za zakup oglasnog prostora u medijima, tko je angažiran na kreativnom dijelu kampanje, tko će im raditi PR i kojim su se kriterijima vodili pri odabiru ljudi koji će raditi navedene poslove. Također nas jer zanimalo u kojoj mjeri će posao odraditi vanjske profesionalne agencije, a u kojoj članovi stranke s određenim stručnim znanjima.

Svojim ponašanjem još jednom su pokazali posvemašnju netransparentnost tako karakterističnu za naše vodeće političke stranke. Naglašavamo da nas zanimaju isključivo službeni odgovorni, a ne informacije dobivene ispod stola od neslužbenih ili visokih izvora.

Nije ovo prvi put da SDP i HDZ kriju kako troše novac koji se, naglasimo, značajnim dijelom uplaćuje i iz državnog proračuna. Za svakog zastupnika kojeg imaju u Hrvatskom saboru političkim strankama će za izbornu promidžbu biti uplaćeno 180 tisuća. SDP je u prošloj godini za svoja 42 zastupnika i 19 zastupnica iz državnog proračuna dobio 22,24 milijuna kuna dok je HDZ zaradio 16,2 milijuna kuna.

Podsjetimo, obje su najveće stranke već u pripremu za predizbornu utakmicu ušle netransparentno. SDP uporno skriva koliko plaća Alexa Brauna, američkog spin doktora koji je u potpunosti promijenio imidž predsjednika Vlade i SDP-a Zorana Milanovića. Stranka do sada nikada nije javnosti dala ni najosnovnije informacije o opsegu njegova angažmana, ni o financijama. Iako se u javnosti spekuliralo s milijunskim iznosima, tko zna hoće li točan iznos biti ikada objavljen. Iako smo u više navrata pokušali doći do spomenutog podatka, u SDP-u su sva nastojanja glatko odbili.

U vladajućoj stranci pravdali su se da nisu dužni otkriti tu informaciju i da će se sve vidjeti u godišnjem financijskom izvještaju koji su prema zakonu dužni podnijeti. Međutim, u tom izvješću uvijek se mogu zamaskirati kreativnim računovodstvom: mogu Braunovu plaću podvesti pod, primjerice, stavku promidžbenih troškova ili intelektualnih usluga.

S druge strane, HDZ se hvali famoznim gospodarskim programom koji u muenchenskim uredima instituta IFO sazrijeva godinama. Naravno, taj posao IFO sigurno ne radi na lijepe oči ili besplatno, kako se ponekad stjecao dojam u javnosti. Izrada programa sigurno - košta. I to smo pokušali saznati ondje gdje treba, slali smo upite HDZ-u, ali nikad nismo dobili odgovor iako su nam više puta obećavali da će nam dati te podatke.

Dakle, ulazimo u predizborni finiš, slušamo obećanja, i to najveća upravo od dviju velikih stranaka koje su nam tako ustrajno izbjegavale dati odgovore. Kako vjerovati onima koji nam taje podatke o vlastitim financijama ili o tome koju su agenciju angažirali, tko su im plaćeni suradnici, a tko simpatizeri? Obje strane u ovom času startaju netransparentno, a to nije pozicija s koje mogu nuditi jasnu političku perspektivu.