HAJDAŠEVO BI-NE BI

U CA se sve reže osim golemog Nadzornog odbora

19.06.2013 u 07:00

Bionic
Reading

Za spas Croatia Airlinesa, državne nacionalne aviokompanije, potrebno je učiniti štošta. Stjuardese su nakon štrajka morale pristati na niže plaće, dvjestotinjak zaposlenika ostat će bez ikakve plaće, najavljuje se prodaja jednog aviona ili zemljišta kako bi državni gubitaš izbjegao stečaj. No neke su stvari otporne i u najtežim vremenima. Više puta opjevani golemi Nadzorni odbor ove kompanije, jedan od najvećih u državi, prema posljednjim odlukama još uvijek ostaje na trinaest članova, bez obzira na to što je ministar prometa Hajdaš Dončić najavljivao njegovo smanjenje

U pozivu na skupštinu tvrtke koja će se održati 16. srpnja najavljeno je da će Ministarstvo financija i Zračna luka Zagreb pretvoriti svoja potraživanja u kapital tvrtke, koji će nakon toga narasti na 1,98 milijardi kuna. Najavljene izmjene statuta odnose se samo na veličinu temeljnog kapitala, ali ostaju četiri nadzorna mjesta koje još uvijek drže povlašteni dioničari – osnivači CA: tvrtke Coning, Tankerkomerc, Zračna luka Zagreb i Enikon, bez obzira na zanemariv vlasnički udio od tek 0,5 posto, koji će uskoro biti još manji. Nadzornička mjesta nekada su uz privilegij besplatnih letova nosila unosnih 5.000 kuna mjesečno, dok Vlada nije srezala naknadu u 2009. na 2.000 kuna mjesečno.

U Ministarstvu prometa nam kažu da nisu odustali od ideje, samo se realizacija oduljila: 'Broj članova NO odbora CA smanjit će se čim se isplate povlašteni dioničari, ukupno ih je četiri, a svaki od njih ima po svog predstavnika. Dvoje je povlaštenih pristalo, a očekuje se da će se uskoro potpisati i s dvoje preostalih. Tada će i Vlada  moći smanjiti svoje predstavnike, što trenutačno ne može učiniti jer je većinski vlasnik, a struktura NO-a članova mora predstavljati vlasničku strukturu tvrtke', objašnjava Renata Ivanović, glasnogovornica Ministarstva pomorstva i prometa.

Ako povlašteni ne budu isplaćeni do održavanja redovne skupštine, vlasnik ima mogućnost sazvati izvanrednu skupštinu, što će i učiniti, najavljuje glasnogovornica. Podsjeća da je statut društva lani promijenjen u smjeru 'smanjenja broja članova NO Croatia Airlines i sada propisuje između pet i trinaest'.

Povlaštenim dioničarima prema važećem statutu pripadaju četiri nadzornička mjesta, a formulu za slaganje golemog NO-a ovako su nam svojevremeno objasnili u CA: 'Utemeljiteljima pripada četiri mjesta, a broj članova NO-a koje imenuje Vlada treba biti dvostruko veći od imenovanih, što je, dakle, osmero članova. Ukupno je to 12 članova, no zbog potrebe da se glasuje većinom (također u skladu s odredbama Zakona o trgovačkim društvima), Nadzorni odbor Croatije Airlinesa ima 13 članova.'

Iako je država pripremila 3,6 milijuna kuna kako bi otkupila 51.197 povlaštenih dionica, to se iz nekog razloga još nije dogodilo. 'Otkup povlaštenih dionica u cilju efikasnijega i racionalnijeg upravljanja tvrtkom od strane NO te smanjenja broja članova NO je u tijeku', odgovorio nam je Davor Jelušić, glasnogovornik CA.

Povlašteni dioničari uspjeli su sačuvati svoje vlasničke pozicije, iako je država tvrtki, koja je danas pred stečajem, odnosno bolnim restrukturiranjem, kontinuirano pokrivala ogromne gubitke i kredite. Za rastanak im je država ponudila otkup po fantastičnoj cijeni s obzirom na probleme u kojima se tvrtka nalazi. Najpoznatiji među osnivačima, obitelj Čačić, zaradit će na dionicama 842.000 kuna.