ANALIZA VIZUALNE KAMPANJE

Skrušena Petir pred crkvom moli za glasove

23.05.2014 u 09:55

Bionic
Reading

Nakon što su perjanice hrvatske demokracije, SDP i HDZ, skratile predizbornu kampanju i dio sredstava preusmjerile za pomoć stradalima u poplavama u Slavoniji, na televizijama se vrti svega nekoliko stranačkih spotova čija je zvijezda skrušena Marijana Petir, sva u bijelom, ispred crkve moleći za glasove

U ova krizna vremena nešto novca za TV propagandu osim HSS-a, koji dijeli koalicijski račun s HDZ-om, odvojili su Savez za Hrvatsku i Hrvatski laburisti.

Martina Globočnik, scenaristica i redateljica u Fade Inu, smatra da je spot u kojem se nalazi Marijana Petir tehnički siromašan i nespretno realiziran te čini neuvjerljivu cjelinu. 'U prvom planu je Marijana koja djeluje skrušeno, što je u kontrastu s jasnim porukama: tradicija, seljak, narod. Iako tradicijski motivi - narod i običaji - direktno komuniciraju s gledateljem na temu selo, spotom se ne komuniciraju područja važna za selo', objašnjava redateljica.

Spot Marijane Petir za europske izbore

Prema njenom mišljenju, nejasno je za što će se zalagati zastupnica u EU parlamentu; nema riječi o borbi za zaštitu nekih starih sorti, pitanje navodnjavanja, raspolaganja poljoprivrednim zemljištem, stavova prema eksploataciji šuma... 'Zato držim da je, uz izlaganje jedne osobe koja prenosi poruku, što je korisno za komunikaciju, propušten sam smisao komunikacije, odnosno ispušten je sadržaj iz poruke', naglašava Globočnik.
Nikica Gilić, izvanredni profesor s Katedre za filmologiju Odsjeka za komparativnu književnost Filozofskog fakulteta u Zagrebu, kaže da je spot Marijane Petir dosta loše napravljen iz umjetničke perspektive i smatra da nema nikakvih ambicija u tom području. 'No mislim da je dobar kada je riječ o njenom idealnom biračkom tijelu jer jasno prikazuje tradiciju, baštinu i selo, uz pridodanu vjeru, kao razloge zašto bi netko glasao za nju', objašnjava Gilić.

Savez za Hrvatsku istupio je s krajnje netelevizičnim spotom. 'Grafički neinventivno rješenje nastojalo se, izgleda, nadomjestiti prepoznatljivim komunikatorom Milanom Kujundžićem, a on snažnim (uvjerljivim) glasom i odlučnošću nastoji uvjeriti gledatelja da je on pravi izbor', analizira scenaristica i redateljica Fade Ina.

Spot Milana Kujundžića za europske izbore

Gilić smatra da je spot Milana Kujundžića natprosječno ružan i neambiciozan, no njegov politički savez vjerojatno nema puno novca, a bitno im je da se čuje za njih, pa kao reklama vjerojatno nije tako loš kako izgleda iz umjetničke perspektive.
Redateljicu Globočnik Kujundžićev nastup podsjeća na HDZ-ove spotove i grafički ima asocijativnu vezu sa spotovima iz 90-ih evocirajući sjećanja na snažnu Hrvatsku pohranjenu u vrijednosnu ladicu nacionalne pseudookoline. 'Spotom je povučena paralela sa sadašnjom Hrvatskom i brigom (obranom) obitelji od nepoznatoga, pogrešnoga... Na tom tragu, pretpostavljam da poruka i pristup mogu uspješno ciljati na HDZ-ovo biračko tijelo usprkos slabostima spota, nedostatku sadržaja o tome tko su oni, za što će se konkretno zalagati i sl. Spot je ovako nerazrađen i siromašan, koncipiran više za radijski nego televizijski medij', mišljenja je Globočnik.

I na kraju Laburisti koji su u spotu koristili pristup - ljudi su naša snaga. 'Jasno su komunicirali što žele i koje ih teme zanimaju. Izmjenjujući različite osobe (dob, spol, tema) raščlanili su poruku u manje fragmente i to je oblik kvalitetnog komuniciranja', objašnjava. No zamjerila im je to što nagruvani ljudi daju dojam nespretnosti, a ne snage, pa joj se čini da je izvedenijom dramaturgijom i promišljenijim odabirom lokacije spot mogao uvjerljivije komunicirati poruke.

Spot Laburista za europske izbore

Za Gilića spot Laburista pokazuje da se i s malim sredstvima može ostvariti nešto zanimljivo i moderno, sa zgodnim iznenađenjem (obratom) kada se glavni kandidat Lesar ponovno pojavi na kraju reklame. Nije to remek-djelo, ali autor spota se ne treba sramiti svoga posla.