Motocikli su bili u širokoj upotrebi prije nego što su vojske počele koristiti tenkove - još 1916. godine američke trupe su na njima jurile meksičkog bandita Pancha Villu, a i on se služio motoriziranim biciklima u svojim napadima. Tijekom Drugog svjetskog rata kuriri su na njima prenosili poruke duž čitave bojišnice dok su njemačke izvidničke jedinice bile opremljene modelima s bočnim prikolicama i mitraljezom. I danas američke specijalne snage koriste motocikle, uključujući neke komercijalne modele
Tenkovi i borbena vozila pješaštva imaju snažan oklop i tešku artiljeriju za probijanje obrambenih linija, no unatoč tome ruske snage u Ukrajini sve češće koriste motocikle umjesto oklopnih vozila. Tenkovi ostaju u pozadini, pružajući vatrenu potporu umjesto da predvode napad, piše Business Insider.
Ova promjena nije toliko rezultat inovacije koliko očajnički pokušaj prilagodbe. 'Povećana upotreba motocikala među ruskim trupama predstavlja odgovor na sveprisutne napade ukrajinskih bespilotnih letjelica na ruska oklopna vozila te na neodržive gubitke oklopnih jedinica koje su pretrpjele krajem 2023. i početkom 2024. godine', navodi se u novom izvješću Instituta za proučavanje rata (ISW), američkog think tanka.
Čak je i ukrajinska vojska, koja se više puta suočila sa samoubilačkim napadima ruskog pješaštva, ostala zatečena ovim novim taktikama. 'Ideja zvuči smiješno', rekao je glasnogovornik ukrajinske vojske. Ipak, ruske trupe vjeruju da su motocikli dovoljno brzi da iznenade ukrajinske položaje, dovoljno lagani da se provuku kroz nepristupačan teren i dovoljno okretni da izbjegnu bespilotne letjelice koje su već uništile više od 10.000 njihovih oklopnih vozila.
'Ovi napadi ponekad uključuju desetke, pa i stotine motocikala', dodao je glasnogovornik. 'Vjeruju da se mogu dovoljno brzo približiti ukrajinskim položajima - brže nego što ih dronovi mogu sustići. A ako i ne uspiju - jedan motocikl za jedan dron i dalje im se čini prihvatljivim omjerom.'
Na motoru su vozač i strijelac
Analitičari ISW-a izvješćuju o sve većem broju slučajeva kreativne upotrebe motocikala. Ukrajinski vojnik koji se bori u blizini grada Pokrovska izjavio je: 'Ruski motociklisti napadaju u kolonama od osam motocikala, uz potporu sustava elektroničkog ratovanja (EW), koje ruski vojnici nose na čelu, u sredini i na kraju kolone kako bi se zaštitili od napada dronova.' Sustavi elektroničkog ratovanja mogu zbuniti dronove ili omesti njihove upravljačke signale bukom i smetnjama.
Drugi vojnik dodao je: 'Svaki motocikl voze dvije osobe - vozač i strijelac - a ako jedan od njih pogine, napad se nastavlja.'
Čini se da se Rusija sve više okreće motociklističkim jedinicama da bi provodila taktike 'udari i bježi' ili brzo osvajala teritorij tijekom frontalnih napada, koristeći mitraljeze i kamikaza dronove.
Ruske snage vjerojatno uviđaju taktičku prednost u korištenju motocikala i civilnih vozila za brzo napredovanje i zauzimanje što većeg dijela ukrajinskog teritorija prije nego što dođe do mogućeg prekida vatre ili početka mirovnih pregovora, upozorava ISW.
Zanimljivo je to da ISW ne vjeruje kako je ova nova taktika došla od vrhovnog zapovjedništva ruske vojske, već je nastala kao improvizacija očajnih jedinica na prvoj crti nakon što su pretrpjele teške gubitke djelovanjem dronova.
'Čini se da je upotreba motocikala započela kao osnovna taktička mjera, slična načinu na koji su nastale neformalne ruske jedinice bespilotnih letjelica na prvoj liniji', navodi ISW. Neki promatrači čak su vidjeli videosnimke ruskih vojnika kako voze električne skutere.
Rusija uspostavlja nove borbene formacije
Rusko Ministarstvo obrane sada pokušava institucionalizirati ovu praksu. Planira se uspostavljanje centara za obuku motociklista širom Rusije, kao i integracija motociklističkih jedinica u redovne borbene formacije. To bi mogao biti učinkovit način širenja koncepta na sve jedinice u Ukrajini, ali i u budućim ratovima. Ipak, postoji i opasnost da bi ta centralizacija mogla ugušiti fleksibilnost i inovacije koje su dosad proizlazile iz hitne potrebe i improvizacije.
'Ministarstvo obrane moglo bi bolje opskrbiti ruske trupe motociklima kroz centralizirani sustav, ali bi time također moglo ozbiljno ograničiti sposobnost motociklističkih jedinica da se prilagođavaju stvarnosti na prvoj liniji', upozorava ISW.
Hoće li borbeni motocikli postati standardno obilježje modernog ratovanja, tek ćemo vidjeti. Ako dronovi i projektili nastave pretvarati tenkove u pokretne grobnice, možda će upravo brzi i laki motocikli nuditi veće šanse za preživljavanje. S druge strane, za razliku od kožne jakne, čelični oklop još uvijek zaustavlja metke.