KAKVA JE PRAKSA KOD NAS?

Razvedeni ne mogu dobiti sakramente osim ako...

14.10.2013 u 11:36

Bionic
Reading

Dok velika njemačka nadbiskupija Freiburg traži za razvedene vjernike i one koji su ponovno stupili u brak mogućnost ispovijedi i pričešćivanja, provjerili smo kako kod nas u praksi svećenici tretiraju ovu vjerničku skupinu. Naši sugovornici smatraju kako se ovo crkveno pravilo neće u dogledno vrijeme mijenjati, no mijenja se odnos prema razvedenima. Don Ivan Grubišić kaže da je ipak toj skupini vjernika dijelio sakramente, no samo u slučaju smrtne opasnosti

S obzirom na to da prilikom ulaska u ispovjedaonicu ili primanja svetepričesti nitko od vjernika ne mora pokazati ispravu kojom će dokazati da nijerastavljen ili ponovno civilno vjenčan, svećenik koji ispovijeda ne možeznati kome daje odrješenje grijeha. Neslužbeno, pak, doznajemo da jenekima draže da im vjernik u ispovjedaonici uopće ne govori svoj status,kako bi mu mogli bez svjesnosti o kršenju crkvenog zakona datiodrješenje.

Teolog Adalbert Rebić naglašava da se kod nas svećenici ravnaju prema crkvenim zakonima, a prema njima razvedenima i ponovno civilno vjenčanima ne daju se odrješenje i sveta pričest. No ipak, iako je crkvene zakone teško mijenjati, mijenja se odnos prema toj skupini vjernika. Rebić naglašava da razlozi za razvod mogu biti raznoliki i da ne treba sve trpati u isti koš.

'Crkva savjetuje svećenicima da i prema takvima iskazuju razumijevanje i milosrđe. Svećenik zna prema drugim crkvenim uputama kako će se ponašati. I tu vrijedi zakon ljubavi, milosrđa i pastoralne mudrosti', naglašava Rebić. Sumnja da će se stav Crkve liberalizirati iako je papa Franjo za sljedeću godinu sazvao sinodu na tu temu te želi da se na visokoj razini raspravlja o toj problematici, s obzirom na to da je sve više onih koji se odlučuju na rastavu.

Don Ivan Grubišić
smatra da se naši svećenici drže naputaka Vatikana te dodaje da 'Crkva ne bi trebala biti isključiva prema nekim kategorijama, nego pozvati u zajedništvo vjere. 'Crkva je niz stoljeća funkcionirala na istini autoriteta i to je i danas dominantno. Teško će stoga biti promjena, premda ih papa Franjo obećava', dodaje Grubišić.

Govoreći iz svoga iskustva rada po župama, kaže da je on poštivao crkvene zakone, no da ga nitko od razvedenih župljana nije ni tražio sakramente. Ipak, postoje iznimni slučajevi. 'U slučaju smrtne pogibelji, ako je osoba nanovo oženjena, može dobiti sakramente i ja sam ih tada davao', poručuje. Uz to naglašava da iako bolesničko pomazanje službeno jest sakrament, postoje tumačenja po kojima ne spada u tu kategoriju. Zaključuje da Isus nije nikoga osuđivao te da je 'bio otvoren prema svim ljudima'. 'Imao je razumijevanja za javnu grešnicu, carinika i razbojnika na križu. Nikoga nije osuđivao', zaključuje.

Hrvoje Cirkvenec, kolumnist tportala i poznavatelj prilika u Katoličkoj crkvi, konstatirao je, pak, da su razvedeni na samom rubu Crkve te da se s pravom osjećaju diskriminirano. 'To je kao da vas netko pozove na svadbu, a zabrani da sjedite za stolom, nego stojite na ulaznim vratima. Takav pristup stvara u njima averziju prema Crkvi', misli Cirkvenec.


Najnovija inicijativa iz Njemačka nije jedina. 'Njemački biskupi su i prije imali inicijativu prema papi Ivanu Pavlu II, ali Joseph Ratzinger koji je tada bio na čelu Kongregacije za nauk vjere bio je oštar prema tome i tražio je poslušnost biskupa', prisjeća se Cirkvenec.

Iako vjeruje da su dolaskom pape Franje na čelo Crkve 'zapuhali novi vjetrovi', priznaje da Papa do sad ništa nije mijenjao u nauku Crkve. 'Ta sinoda treba dati neke pastoralne smjernice, tako da se da se osnivaju ne samo pastoralne grupe za obitelji, već grupe za rastavljene, nekakva predavanja baš za njih jer ih je sve više. Crkva ne može biti ravnodušna prema tome', pojašnjava.

'Neki svećenici koji jesu liberalniji, imaju osjećajnost prema čovjeku. Ako Crkva služi čovjeku, onda nije pozvana da bude malo stado okupljenih pravovjeraca', zaključuje.