POPULACIJSKA POLITIKA

Propalo vam je tisuću eura za bebu? Evo kako to rade napredne zemlje

  • Autor: Davorka Grenac
  • Zadnja izmjena 06.08.2016 10:45
  • Objavljeno 06.08.2016 u 08:24
Bebe u kolijevci

Bebe u kolijevci

Izvor: Pixsell / Autor: Kristina Štedul Fabac

Nakon prošlogodišnje kampanje za povećanje nataliteta 'Učinite to za Dansku, učinite to za mamu', ljetos se očekuje 1.200 novorođenih beba više no lani. Putinova 'natalitetna petoljetka' s budžetom od 40 milijardi eura nije samo zaustavila pad, nego zabilježila lagani porast novorođenčadi. U Singapuru je 12. kolovoza proglašen praznikom 'Noći nacionalnog ponosa', kada se domoljublje dokazuje prokreacijom. U Južnoj Koreji je svaka treća srijeda u mjesecu 'Dan obitelji', kada se već u 19.30 odlazi s posla kući raditi djecu. Što po tom pitanju rade domoljubni Hrvati?

Ovoga ljeta Danci imaju poseban razlog za veselje. Njihova zemlja doživljava željno očekivani baby boom. Mali, ali znakovit. Naime, ovog ljeta bit će rođeno 16.200 beba, 1.200 više nego lani u isto vrijeme, što bi u konačnici moglo doseći 60.000 godišnje novorođene djece.

Mnogi vjeruju da je za to čudesno povećanje novorođenih zaslužan jedan duhoviti oglas putničke agencije Spies Travel, koji je prošle godine kružio i na našim društvenim mrežama. Pod naslovom 'Učinite to za Dansku, učinite to za mamu', agencija iz Kopenhagena je pozivala mlade na romantično putovanje poručujući: 'Učinite svoju majku sretnom bakom! Nema ništa gorega nego u starosti biti sam. Otiđite na aktivan sunčani odmor, jer to povećava želju za vođenjem ljubavi. Ako ste samci i samice, upoznajte nekoga, družite se'. Slijedila je potom i kampanja 'Spiesova kupnja roditelja.' U njoj buduća baka odrasloj djeci kupuje vaučer za aktivan odmor u nadi da će na godišnjem začeti unuka/unučicu, uz poruku: 'Što se više bavite sportom, orniji ste za nešto drugo.' 


Spot 'Učini to za Dansku'

Agencija tvrdi da se Danci na godišnjem odmoru seksaju 46 posto više nego tijekom ostatka godine te da je 10 posto malih Danaca začeto na ljetovanju, pa to treba koristiti u borbi protiv katastrofalnog pada nataliteta, koji, kao mnoge druge u Europi, muči i Dance. Za šećer na kraju, Spies Travel je kao specijalnu akcijsku ponudu klijentima obećao 'ovulacijski popust': dokažu li da je novorođenče začeto na godišnjem u njihovom aranžmanu, mladim roditeljima jamči tri godine financiranja dječje opreme i besplatan odmor prilagođen bebama.

U kampanji za održanje nacije Spies Travel nije sam, jer spotom 'Seksanje za Dansku' nacionalna TV-mreža DR poziva na prokreaciju, upozoravajući na smanjenu stopu rađanja, koja je 2014. iznosila 1.69 (u Hrvatskoj 1.5), a starosni prosjek prvorotkinja je bio 29.1, pet godina viši nego 1970. Uključio se i Grad Kopenhagen kampanjom, pozivajući građane na razmišljanje o plodnosti, suptilno pitajući Dance 'zašto su im se spermići toliko zalijenili', a Dankinje jesu li 'danas izbrojale jajašca'. Ali osim propagande, službena web-stranica EU danski model potpore mladim roditeljima opisuje kao jedan od najvelikodušnijih i najfleksibilnijih, uključujući 23 tjedna plaćenog rodiljnog dopusta, a za majke četiri prije poroda. Prema svom izvješću nazvanom 'Pravednost za djecu', Unicef je od 20 razvijenih zemalja najpovoljnijih za podizanje obitelji, Dansku svrstao na prvo mjesto, a nakon nje Finsku, Norvešku i Švicarsku. Pritom su uspoređivali nejednakost u prihodima, obrazovanju, zdravstvenoj zaštiti i životnom zadovoljstvu djece siromašnih i bogatih obitelji. Začudo, na tom se popisu Hrvatska našla na dvanaestom mjestu. Ako je vjerovati istraživanju UNICEF-a, zašto je Hrvatska u demografskoj rupi?


Tresla se brda, rodilo se niš'

Tako bismo saželi obrazloženje tehničke ministrice za socijalnu skrb i mladež, Bernardice Juretić, da onih famoznih tisuću eura mladim obiteljima za svako novorođenče odgode za neku drugu vladu i neko drugo vrijeme.

Za tu svrhu mahalo se predviđenom stotinom milijuna kuna. Budući da Sabor nije mogao donijeti novi zakon, jer nije više zasjedao, Vlada je raspodjelu trebala provesti uredbom, a mjera obuhvatiti djecu rođenu nakon prvoga rujna – 11 dana prije novih parlamentarnih izbora. E, a onda se netko sjetio da bi prema važećem zakonu uredba vrijedila samo mjesec dana, pa je odlučeno da se zakon donese nakon izbora. Ako se, naravno, formira vlada koja će to izglasati.

Dok naše vlade ne znaju što bi same sa sobom, a kamoli s djecom, u hrvatskim su rodilištima 2015. rođena 38.142 buduća porezna obveznika - najmanje otkad se vode statistike i oko 2.000 manje nego 2014., iznenadivši i najveće pesimiste, pa hrvatski demografi poput Anđelka Akrapa mogu tek nemoćno vapiti za dugoročnom demografskom politikom. S obzirom na to da je 2015. umrla 55.651 osoba, te zbog manje rođenih i više iseljenih, u godini dana izgubili smo grad srednje veličine.

Hrvatska je na samom dnu suverenih država s jednom od najnižih stopa nataliteta u svijetu, uz bok Njemačkoj (stopa rađanja 1.42) kojoj je Japan lani preuzeo prvo mjesto. Talijanska ministrica zdravlja, Beatrice Lorenzin, katastrofalno niski natalitet, čak malo niži od hrvatskoga (godišnje se rađa 66.000 manje Talijana), nazvala je 'apokalipsom,' a Italiju 'nacijom na samrti', te obiteljima nižeg imovinskog stanja najavila povišenje dječjeg doplatka s 80 na 160 eura.

Europa izumire, a tomu doprinosi i globalno zatopljenje, zaključuje u svom izvješću američki Nacionalni zavod za ekonomska istraživanja, suptilno to nazvavši 'smanjenom koitalnom frekvencijom'. To je ono kada se za vrijeme jednog od ovoljetnih toplotnih udara jednoj tv-voditeljici omakne u mikrofon: 'Uf, toliko je vruće da se čovjeku ne da ni seksati.' Ali što bi onda na to rekli prokreativno raspoloženi Afrikanci?

U strahu od izumiranja neke se zemlje stoga na neobične načine domišljaju kako nagovoriti mlade na rađanje. Da izbjegne 'demografsku katastrofu' nakon što joj se poslije odcjepljenja od SSSR-a 1989. broj stanovnika smanjio sa pet na 3.7 milijuna, Gruzija je osnovala neprofitnu organizaciju Fond za demografski razvoj (DDF). Jedna od posljednjih akcija DDF-a je otvaranje web-stranice za romantične spojeve, putem koje samci, rastavljeni, udovci i udovice pronalaze partnere.

U Singapuru je 9. kolovoza proglašen 'Noći nacionalnog ponosa', u kojoj bi svaki par trebao 'eksplodirati patriotizmom', a singapurska Uprava za urbanizam ograničila je broj garsonijera u nastojanju da obeshrabri samački stil života.

Osim novčanih potpora i poticaja roditeljima koji imaju više od jednog djeteta, južnokorejska vlada je od 2010. svaku treću srijedu u mjesecu proglasila 'Danom obitelji', kada svi uredi i tvrtke u 19.30 sati moraju pogasiti svjetla i poslati zaposlenike kući u nadi da rade djecu. Od 2007. u Rusiji je 12. rujan neradni praznik nazvan 'Nacionalni dan začeća', a demografski 'umirući medvjed' rezultate zbraja devet mjeseci kasnije, pa žena koja rodi 12. lipnja dobija za nagradu hladnjak, novac ili čak automobil. Bojeći se da mu nacija do 2050. ne splasne na manje od stotinu milijuna stanovnika, Putin je 2011. odredio 'natalitetnu petoljetku' s budžetom od 40 milijardi eura. Mjere nisu učinile čuda, ali je pad zaustavljen i nazire se stalni lagani rast stanovništva.



Ceausescu kao 'vizionar'

Najoštrije mjere u Europi nekada je poduzimala Rumunjska, jer je populacija stagnirala, a diktator Nicolae Ceausescu trebao more šljakera za gradnju svog komunističkog carstva. Muškarcima i ženama bez djece, bez obzira na bračno stanje, nabijao je 20 posto poreza na plaće. Razvodi su bili nemogući (1967. ih je u cijeloj zemlji odobreno 28), a specijalna bolnička policija je nadzirala liječnike da spriječi abortuse. Dok je u bolnicama bilo policije, rastao je broj novorođenih, ali njihovim odlaskom on se naglo smanjio, pa je diktator donio novu mjeru: oformio je 'demografske zapovjedne jedinice' koje su jednom mjesečno ginekološki pregledavale žene i vodile istrage među pojedincima i parovima bez djece o njihovu seksualnom životu. Žena je morala roditi petoro djece, iako je dječji doplatak bio jedva dostatan za kupnju mlijeka.

Nastavi li se u Japanu današnji demografski trend (stopa rađanja 1.41), njihovi stručnjaci predviđaju da će se zemlja izlazećeg pretvoriti u zemlju zalazećeg sunca, jer će Japanci do kraja ovoga milenija izumrijeti poput dinosaura. To se najbolje vidi po pelenama: od kada je osnovana 1987., tvrtka Unicharm po prvi puta prodaje više pelena za starije osobe nego za djecu. Japanska vlada ne čini dovoljno, optužuju je zabrinuti kritičari, ali zato su studenti Tsukuba sveučilišta uzeli stvar u svoje ruke i porodili baby robot zvani Yotaro. Mali Yotaro plače, kiše, curi mu iz nosa, smije se kada ga se škaklja, smireno sklapa oči kada mu se pjevuši. 'Roditelji' mehaničkog Yotara se nadaju da će programirani mališan u korisnika izazvati emocije i želju da sami naprave svoju živu bebu.

Mogu li Hrvati slijediti danski model? Naravno, za 1.200 više rođenih beba u Danskoj sigurno nije zaslužan samo Spies Travel, nacionalna mreža DR, niti kampanja Grada Kopenhagena, ali Ninna Thompsen iz gradske uprave vjeruje da su akcije ipak bile poticajne. No vjerujete li da bi u nas takvo što prošlo? Možete li zamisliti Bandića kako ispred fontana u punoj vodenoj erekciji opominje građane zbog pospane muškosti, a građanke poziva na vođenje ovulacijskog dnevnika?

Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!