ima i tamnu stranu

Paketomati su preplavili gradove: Otkrivamo pozadinu biznisa od kojeg mnogi solidno zarađuju

26.10.2025 u 10:37

Bionic
Reading

U dogovoru s dostavljačkim tvrtkama i uz dozvolu gradskih vlasti, vlasnici i suvlasnici zgrada mogu iznajmiti prostor na svojoj čestici za postavljanje paketomata i zauzvrat dobiti dodatan novac za pričuvu. Iznosi se znaju vrtjeti između 30 i 100 eura

Želite naručiti nešto s interneta, ali ipak i malo prošetati po susjedstvu, bez stresiranja hoćete li biti doma kada dođe dostavljač ili će vas nazvati u najnezgodnijem trenutku? Takvo razmišljanje, čini se, sve više prevladava, a slijedi ga i prava ekspanzija paketomata diljem Zagreba i Hrvatske.

Dostavljanje paketa ljudima na njima najbližu kvartovsku lokaciju umjesto izravno na kućni prag iskoristile su i javne i privatne tvrtke. Primjerice, pretražujete li paketomate Hrvatske pošte, na njihovim stranicama samo ćete u Zagrebu pronaći 98 rezultata te možete odabrati sebi najbliži, uz još 299 lokacija diljem Hrvatske, a privatnik kao što je GLS na svojoj web stranici ističe kartu s 1042 paketomata diljem države, od kojih je 186 njih u glavnom gradu Hrvatske. No ne ni zaostaju ni druge tvrtke jer na većini lokacija paketomata možete vidjeti ormariće više tvrtki, svake za svoje mušterije.

Kako se računaju mirovine? Donosimo vodič Izvor: tportal.hr / Autor: Freepik/Piksell/Neven Bučević

Paketomati uz stambene zgrade i kuće: Ima ih na glavnim i sporednim ulicama

No osim što su paketomati praktični za preuzimanje dostave, ujedno su odlična prilika za popunjavanje budžeta, a osim na javnim površinama, niču na području stambenih objekata.

Šetajući Zagrebom, vidjeli smo paketomate u skoro u svakoj četvrti. Tako je na adresi Držićeva 17 niknula prava mala oaza za dostavljanje i preuzimanje paketa. Praktičan mali prostor za podizanje narudžbi možete naći i među zgradama u prolazu između Branimirove i Širolove ulice.

Paketomati su svoj dom našli i u Kušlanovoj ulici između brojeva 48 i 50, u društvu obiteljskih kuća i malih zgrada s dvorištem. Uz to, nekoliko ormara za pakete smjestilo se i uz jedan uz stambenih ulaza u Mamuticu u novozagrebačkom Travnom. Ukratko, ima ih svugdje, od tihih i povučenih ulica koje su tijekom dana prazne, sve do udarnih ruta koje ljudi ne mogu zaobići u putovanju na posao tijekom radnog dana.

Na istom mjestu po nekoliko tvrtki: 'Prvo su zazirali od konkurencije, ali sada...'

Na paketomate smo naišli i na uzdignutom platou stambene kuće na uglu Šulekove i Štoosove ulice. U neslužbenom razgovoru s nekoliko stanara stječe se dojam da nikome ne smetaju niti obraćaju previše pažnje na njih. Njihov predstavnik, koji nam se predstavio samo kao Predrag, rekao nam je da su prve paketomate, one GLS-ove, postavili prije tri ili četiri godine, što je slijedila tvrtka Box Now.

'S dostavljačkim tvrtkama se dogovori sastanak i oni pregledaju lokacije za paketomate. Prvo su zazirali od konkurencije, ali sada imaju toliko posla pa nisu konkurencija jedni drugima. Imaju ugovore s robnim kućama, a i mladi ljudi sve više naručuju dostave', sažeo je Predrag svoje dojmove o paketomatima.

Naveo je da dozvolu za njihovo postavljanje daje Grad Zagreb te da je, primjerice, dozvolu za BOX NOW čekao tri do četiri mjeseca. Uvjete za njezino dobivanje ocijenio je dosta strogima, ipak najteže izazove na sebe preuzmu dostavljačke tvrtke jer su one izvođači potrebnih radova.

'Kao suvlasnici zgrade dajemo 100-postotnu suglasnost za postavljanje, dogovaramo sve i s upraviteljem zgrade te se onda sastavi detaljan ugovor. Potom oni pristupaju Gradu, koji im daje dozvolu kao izvođaču radova', opisao nam je ukratko proceduru naš sugovornik.

Isplativa investicija: 'Napravili smo hidroizolaciju'

Inicijativa za odluku suvlasnika došla je upravo od Predraga, a upitan je li bilo teško nagovoriti ostale na pristanak, kaže da nije jer su se svi složili da će zarada biti korisna za pričuvu zgrade jer je stara već skoro 100 godina. Predložio je svima koji mogu da i sami sklope dogovor za instaliranje paketomata.

'Ne bih govorio kolike smo iznose dobili, ali smo ih sve uložili u pričuvu i isplativo je jer može pomoći budžetu oronule zgrade. Novcem koji smo uštedjeli nedavno smo napravili hidroizolaciju platoa i postavili keramičke pločice', otkrio nam je Predrag, a predstavnik je stanara u svojoj zgradi već petnaestak godina.

Dostavljačka tvrtka plaća troškove struje i održavanja: '80 posto suvlasnika mora pristati da bi se uveli'

Da paketomati mogu novčano pojačati pričuvu, svjesni su i na Zgradonačelniku, edukativno-savjetodavnoj platformi za stanare i suvlasnike u zgradama. Suosnivač ove stranice, Tin Bašić, ističe da je za instaliranje paketomata potrebna najmanje natpolovična većina, no realno je potrebno 80 posto suvlasničkih udjela. Ipak, savjetuje da se ne cilja samo na taj minimum, već je idealno da se svi slože s ovom odlukom i obvezom koju na sebe preuzimaju.

Slaže se da proces nije jednostavan, kao ni sve ono vezano uz zgrade. Ipak, trenutno ne smatra da bi trebalo donijeti izmjene pravila i procedura te da sve ustvari dosta dobro funkcionira.

'Paketomat mora biti na čestici u vlasništvu zgrade, dakle ne na čestici koja je u vlasništvu grada ili države. Ovakve situacije traže da ugovor između suvlasnika zgrade i pružatelja usluge, odnosno dostavljačke tvrtke, traje godinama jer ovakav dogovor nikome nije isplativ na godinu dana. Kada se odluka donese, mora je verificirati upravitelj zgrade i onda se potpisuje ugovor s tvrtkom koja na svoj trošak postavlja paketomat i održava ga. Paketomat se spoji na struju te tvrtka mjesečno ili kvartalno, ovisno o tome kako se dogovore, uplaćuje u pričuvu određeni iznos za unajmljeni prostor', sažeo je Bašić sklapanje dogovora za postavljanje paketomata u razgovoru za tportal.

Dostavljačka tvrtka plaća troškove struje, ali naš sugovornik dodaje i da tu ima prostora za dogovor. Primjerice, tvrtka može uplatiti suvlasnicima manji iznos u pričuvu i zauzvrat izravno plaćati račune struje ili pak platiti veći iznos, ali uz razumijevanje da dio tog novca pokriva i troškove struje. No njezin trošak nije previsok, a dok zgrada ili kuća osigurava izvor struje, dostavljačka tvrtka je ta koja provuče instalaciju kako bi se paketomati osposobili za rad.

Zarada ovisi o frekventnosti prolaznika: Špansko idealnije od Cvjetnog trga?

Upitan o iznosima koje vlasnici stana mogu zaraditi, Bašić navodi da oni mogu bit različiti i sve ovisi o dogovoru, a prvenstveno o lokaciji same zgrade. No kako paketomati postaju sve popularniji, zarada se isto mijenja.

'Kada je priča s paketomatima počela prije nekoliko godina, cijene su bile znatno veće jer su se lovile najbolje lokacije. Neki su čak govorili da dobivaju i 100 eura mjesečno, ali ne mogu reći koliko je to točno. Danas su te naknade suvlasnicima sigurno manje, a možemo govoriti o iznosima od 30 do 100 eura, u prosjeku između 50 i 70 eura', iznio nam je Bašić neke od mjesečnih iznosa koji se mogu očekivati.

Dodao je da se na osnovi tih iznosa ne može očekivati da će iz pričuve zgrada imati dovoljno novca za energetsku obnovu, ali kao što već naveli, manji radovi itekako su izvedivi. Ovisi to i o broju paketomata, pa tako naš sugovornik navodi da ako netko ima više spremnika za pakete, to već može biti 'dobar biznis'. No iz ugla dostavljačkih tvrtki bitna im je lokacija, koliko bi paketomata postavili i njihova dostupnost. Kako Bašić ističe, najbolje lokacije su one s najvećom frekvencijom ljudi.

'To može biti centar grada ako tamo ima dovoljno ljudi koji prolaze i spremni su tamo preuzeti pošiljke. Idealna lokacija je i zgrada Mamutica u Travnom ili Super Andrija u Sigetu, gdje živi nekoliko tisuća ljudi. Periferija, primjerice Špansko, gdje živi nekoliko desetaka tisuća ljudi, lukrativnije je mjesto za paketomate od, primjerice Cvjetnog naselja, gdje je puno manje ljudi i gdje su većinom obiteljske kuće', istaknuo je naš sugovornik nekoliko primjera isplativijih i manje isplativih lokacija.

Nije sve tako bajno, pogotovo sa smećem: 'Neki ljudi odmah otvaraju pakete'

Oko pregovora za paketomate nema nekog posebnog pravila. Mogu ih započeti sami vlasnici i suvlasnici zgrada ili inicijativu može pokrenuti dostavljačka tvrtka. Međutim naš sugovornik ističe da, iako paketomati donose korist, treba uzeti u obzir i to da imaju svoje mane, stoga je bitno znati i jedno i drugo prije prihvaćanja takvih dugogodišnjih sporazuma.

'Morate biti spremni na to da će netko u bilo koje doba dana i noći doći otvarati paketomat. Dakle imamo buku koja bi mogla smetati nekome tko se naviknuo na tišinu. Tu je i pitanje smeća jer se vrlo često dogodi da ljudi odmah otvaraju pakete, a otpad bace sa strane', zaključio je Bašić nabrojavši i neke od neugodnost koje paketomati donose.