BLAŽENA BIROKRACIJA

Potpuno nevjerojatno: Evo zašto Lika ostaje bez struje!

  • Autor: Damir Petranović
  • Zadnja izmjena 24.11.2015 20:31
  • Objavljeno 24.11.2015 u 20:00
  • +13
  • +10

Štete na dalekovodima u Lici

Izvor: Licencirane fotografije / Autor: HEP

Od preko 20 tisuća potrošača na području Like koji su u posljednjih nekoliko dana ostali bez struje već prilikom prvog većeg snježnog nevremena, do utorka poslijepodne broj odsječenih spustio se na njih samo 160. Opskrba je normalizirana u svim krajevima i preostalo je ponovno spojiti još devedesetak kuća u selima na području Gospića, četrdesetak oko Brinja, šezdesetak na Plitvičkim jezerima i deset u zaleđu Senja

Prvi ovogodišnji snijeg i golemi problemi u kojima je gotovo polovica potrošača u Lici ostala bez struje, izazvali su negodovanje lokalnog stanovništva, ali i razotkrili još jedan bizarni hrvatski administrativni fenomen. Izuzev dijela električnih vodova koji su zastarjeli i drvenih stupova koji padaju pod pritiskom, za nestašice struje glavni razlog je upravo - birokracija.

Situacija dosta podsjeća na onaj vic u kojemu policajac naganja kriminalca, da bi ovaj skočio u more i počeo mu se rugati 'jer više nije u njegovoj, nego u nadležnosti Lučke kapetanije'.

Dakle, ličke dalekovode posljednjih su dana - kao i prethodnih godina - masovno presijecala visoka stabla koja rastu u njihovoj blizini. Odlome se, padnu i presjeku žice, vrlo je jednostavno. Radnici tvrtke Elektrolika potom izlaze na teren nastoje sanirati situaciju, a u velebitskim gudurama i zametenim ličkim zabitima to je posao koji često zna potrajati.

Stabla padaju zbog bure, snijega i starosti i to je prirodni proces koji se događa na cijelom planetu. No, hrvatska specifičnost jest da ih se jednostavno ne može preventivno posjeći ili ukloniti. Brani zakon. Onome tko pokuša to napraviti i spriječiti nestašicu struje za desetke tisuća kuća - a bilo je i takvih optimista - slijede upozorenja, opomene i prekršajne prijave.

'Naši dalekovodi nalaze se na koridorima koje održavamo strogo po zakonu, ali nemoćni smo kada stablo preraste visinu vodova', objašnjava za tportal direktor 'Elektrolike' Ernest Petry. Širina samog koridora, naime, ovisno o naponu vodova kreće se od četiri do 20 metara, odnosno, po deset metara sa svake strane, a lički borovi već su daleko nadmašili te visine.

'Dalekovodi su projektirani u doba kada se takvu situaciju nije predviđalo, neki i prije više od tri desetljeća. Kad bismo pokušali dirnuti makar jedno stablo izvan tog prostora, tih dvadeset metara, automatski smo u prekršaju jer se radi ili o šumi u vlasništvu Republike Hrvatske, ili o prostoru nacionalnog parka i parka prirode. Da, već smo imali situacije u kojima smo dobivali opomene, upozorenja i pozive raznim inspekcijama. Tu smo nemoćni', kaže Petry.

U 'običnom' okruženju situacija se još donekle kontrolira, ali posebno zapetljano je u zaštićenim dijelovima prirode - a na ovom području nalaze se i Nacionalni park Plitvička jezera, i Nacionalni park Sjeverni Velebit, i Park prirode Velebit. Svaka intervencija u tim zonama je gotovo nemoguća bez dugotrajne izmjene projekata dalekovoda, a moguće i promjena cijelih zakona.

Kao jedno od rješenja iritantnog problema predložilo se ukopavanje dalekovoda barem na dijelu Velebita koji nije zaštićen, no to se već po prvim projekcijama pokazalo fizički gotovo nemogućim i ekonomski potpuno neisplativim. Nerealnim. Pod zemlju bi, naime, trebalo staviti najmanje 60 kilometara visokonaponskih vodova, a zatim i priključne vodove, a radi se o najgoroj mogućoj konfiguraciji terena i relativno malom broju potrošača.

U Hrvatskim šumama su za tportal neslužbeno potvrdili da su svjesni bizarne situacije na terenu i da će nastojati biti nešto fleksibilniji, no njihovo službeno očitovanje tek očekujemo.

U samoj Lici, istina, pored previsokih stabala postoji i problem s dijelom starih drvenih stupova koje treba zamijeniti, a dio nevolja može se doista pripisati surovim vremenskim uvjetima - težina snijega posljednjih dana doslovno je zaledila dio električnih vodiča i potom ih potrgala, a zabilježena su čak i oštećenja na teškim čeličnim rešetkastim stupovima. No sve bi se to lakše rješavalo da nije situacije kao iz filma 'Beskrajan dan', u kojoj monteri svake zime iznova odlaze na teren znajući da ih tamo čekaju problemi u obliku balvan-diverzanata.

Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!