NOVOTARIJA NA MORU

Ovog ljeta u Splitu očekujte pravu vodenu atrakciju: Domaći momci obavljaju zadnje pripreme za lebdeću dasku

  • Autor: Damir Petranović
  • Zadnja izmjena 24.02.2019 17:01
  • Objavljeno 24.02.2019 u 17:01
Plurato Sailfin malo starije u prvi mah će podsjetiti na hidroglisere koji su sredinom osamdesetih suvereno vladali Jadranom

Plurato Sailfin malo starije u prvi mah će podsjetiti na hidroglisere koji su sredinom osamdesetih suvereno vladali Jadranom

Izvor: Cropix / Autor: Sasa Buric / CROPIX

Zimsku idilu na pustoj splitskoj plaži Kašjuni nisu prekinuli, nego upotpunili prizori nekoliko mladića koji u gotovo potpunoj tišini naizgled lebde nad mirnom morskom površinom. Rijetki prolaznici sa zanimanjem promatraju novotariju koja će se sasvim sigurno vrlo brzo raširiti obalom - svjedočili su posljednjim testiranjima prve hrvatske električne daske za surfanje, originalnog startup pothvata nastalog u malenom pogonu u splitskoj četvrti Mejaši

Istraživačko-razvojna tvrtka Plurato gotovo tri godine bavila se proizvodom nazvanim Plurato Sailfin, koji će malo starije u prvi mah podsjetiti na one čuvene hidroglisere koji su sredinom osamdesetih suvereno vladali Jadranom; ovdje je korištena već stotinu godina poznata hidrokrilna tehnologija, dakako u novom kontekstu i okruženju.

'Za početnike je najbolje sjesti na dasku, stisnuti gas i upoznati se s njom. Testirali smo je na potpunim početnicima i, ovisno o spremnosti i spretnosti, većini je bilo potrebno nekoliko vožnji da steknu sigurnost i iskustvo, odnosno stanu na nju', objašnjava nam direktor tvrtke Nino Mijač. Nemaju ambiciju proizvesti sportsku jurilicu, 'rejsericu'; dapače, njihova daska namijenjena je svakodnevnoj upotrebi na plažama, usprkos respektabilnoj brzini od 30 kilometara na sat.

Mrtva trka za tržište

'Nismo jedini koji ovo pokušavaju napraviti. Trenutno se diljem svijeta pet ili šest tvrtki bavi sličnim projektima i traje mrtva trka oko toga tko će ga prvi izbaciti', povjerava nam se Mijač.

Ekipa tvrtke Plurato: Miljenko Polić, Nino Mijač, Dino Car

Ekipa tvrtke Plurato: Miljenko Polić, Nino Mijač, Dino Car

Izvor: Cropix / Autor: Sasa Buric / CROPIX

Splićani su, čini se, tomu najbliži: nakon što su na nekoliko sajmova svojim izlošcima izazvali zanimanje i nakon što su sva testiranja dovršena ovog ljeta na tržište izbacuju prvu seriju od desetak komada. Računaju na iznajmljivače plažnih rekvizita koji će ih uvrstiti u svoju ponudu i tako otvoriti tržište.

Splitski proizvod

Plurato Sailfin u potpunosti je hrvatski, točnije - u potpunosti splitski proizvod. Na njemu su radila šestorica mladića 25 do 35 godina, svi su FESB-ovci (s diplomom Fakulteta elektrotehnike, strojarstva i brodogradnje u Splitu, op.a.), a svi dijelovi su ručno izrađeni i sastavljeni na licu mjesta na Mejašima.

'Sastavljamo baterije, sklapamo sustav i spajamo elektroniku, izrađujemo dasku, čak i propelere od komada aluminija. Kapaciteti su nam stoga ograničeni i velik interes malo nas je iznenadio, pa ćemo za ozbiljniju serijsku proizvodnju vjerojatno outsorcati dio proizvodnje', obavještava nas direktor tvrtke.

  • +5
  • +2

Plurato Sailfin, hrvatska električna daska za surfanje

Izvor: Cropix / Autor: Sasa Buric / CROPIX

Tajni investitor

Sam Plurato je startup projekt iza kojega stoji investitor, Hrvat, koji po izričitoj vlastitoj želji ne otkriva identitet. Tvrtka ulaže u hardverski i softverski startup koji po svojoj definiciji prvih nekoliko godina ne donosi ništa osim troškova. Ovaj će po svemu sudeći uspjeti donijeti profit, no neće to biti prvi takav slučaj: iz iste kuhinje nastao je i projekt nazvan Hotel's Touch, cjelovito rješenje koje nizom aplikacija i softvera olakšava i ubrzava poslovne procese u turizmu. Na njemu je angažirano čak dvadeset ljudi.

Hidrokrilna tehnologija, koja je, kažemo, poznata već preko stotinu godina, u slučaju električne daske za surfanje primijenjena je slično kao i na već pomalo zaboravljenim gliserima: daska se podiže iznad razine mora i zahvaljujući tome ima znatno manji otpor i manju potrošnju energije, a postiže veće brzine.

Daska se podiže iznad razine mora i zahvaljujući tome ima znatno manji otpor i manju potrošnju energije, a postiže veće brzine

Daska se podiže iznad razine mora i zahvaljujući tome ima znatno manji otpor i manju potrošnju energije, a postiže veće brzine

Izvor: Cropix / Autor: Sasa Buric / CROPIX

'Razvoj hardvera, odnosno same daske, bio je znatno složeniji od razvoja softvera: prošli smo puno testiranja, padova i dječjih bolesti, ali zato smo došli do mnogih poboljšanja. Drugi izazov bio je baterija jer smo osmislili sustav koji kontrolira njeno punjenje i pražnjenje', objašnjava nam direktor Mijač.

Idemo do Brača!

Trajanje same baterije jest 45 minuta, a prednost jest to da je zamjenjiva, pa se druga baterija puni dok se prva koristi. Na dasci - koja se može potpuno rasklopiti i jednostavna je za transport - preporučena težina vozača je 95 kilograma, dok je maksimalna 110 kilograma. A pravu premijeru imat će ovog ljeta, kada ćete je moći vidjeti na moru ispred grada.

'Idemo do Brača', veselo najavljuju momci iz Splita.

Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!