ŠTO JE SVE BANDIĆ OBEĆAVAO?

Ovo su zagrebački megaprojekti vrijedni milijarde eura

05.06.2013 u 07:00

  • +6

Zagrebački mega projekti

Izvor: tportal.hr / Autor: Montaža: Dolores Ljubić

Bionic
Reading

Zagrebački megaprojekti iz godine u godinu prelaze sve više u sferu znanstvene fantastike. Još 2006. Milan Bandić je kazao kako će gradnja tunela kroz Medvednicu početi 2009, a godinu dana prije i gradnja sjeverne tangente, poluautoceste koja će istok i zapad grada spajati preko podsljemenske zone. U međuvremenu je kriza pokucala na vrata, planovi i studije megaprojekata spavaju u ladicama. Godine 2013. Bandić obećava nešto manje ambiciozne projekte, poput gradnje hrvatske opere, staračkih domova i bazena

'Ekološki i urbanistički masakr'

Priča o tangenti bila je najaktualnija 2006. Bandić je tada najavio početak njezine gradnje za 2008. godinu. Kao i svaki veliki projekt, i ovaj je naišao na salvu kritika, od eko aktivista do urbanističkih i prometnih stručnjaka. Urbanist Mladen Škreblin spomenuo je termin 'ekološki i urbanistički masakr'.

Podsjetimo se stoga što se sve obećavalo i kako su trebali izgledati zagrebački megaprojekti čija je vrijednost još prije nekoliko godina procjenjivana na više od milijardu eura.

Sjeverna tangenta - 12 milijuna eura po kilometru

27 kilometara duga poluautocesta koja bi trebala prolaziti naseljima u podnožju Medvednice i tako spajati istok i zapad. Riječ je o iznimno zahtjevnom projektu jer tangenta prolazi brežuljkastim područjem. Stoga je predviđeno pet i pol kilometara mostova i vijadukata te niz tunela ukupne dužine veće od deset kilometara.

Polazišna točka tangente bio bi čvor Zaprešić na autocesti Zagreb – Macelj, a završni čvor Popovec na autocesti Zagreb – Varaždin. Prema urbanističko-prometnoj studiji o sjevernoj tangenti koju su izradili stručnjaci s Arhitektonskog fakulteta u Zagrebu i Instituta građevinarstva Hrvatske, svi bi putovi u Zagreb vodili preko obronaka Medvednice uz pomoć devet pristupnih cesta koje bi tangentu spajale s gradom.

Riječ je o projektu koji se može uspoređivati s izgradnjom najzahtjevnijih dionica Dalmatine ili pak autocestom Zagreb - Macelj. Sjeverna tangenta imala bi dva odvojena kolnika s po dvije trake, a predviđena brzina je sto kilometara na sat.

Branko Kincl, arhitekt
koji je izradio prometnu studiju o sjevernoj tangenti, kazao je: 'Tangenta će se graditi etapno, a imat će 15 tunela i 13 vijadukata. Ovom studijom dokazali smo da je takva cesta isplativa i da bi se dodatnim sustavom prometnica u potpunosti riješile prometne gužve.'

Cijena? Prava 'sitnica': gotovo 327 milijuna eura, tj. 12 milijuna eura po kilometru + 68,7 milijuna eura za otkup zemljišta.

Tunel kroz Medvednicu

Spajanje Zagreba i Zagorja kroz prirodnu barijeru u obliku zagrebačke gore davni je nedosanjani san mnogih zagrebačkih vizionara. Njegovu je gradnju Bandić najavio za 2009. godinu. Iako je 2013, od tunela još ni 'T'. Probijanje tunela jedan je od pet kapitalnih prometnih projekata među kojima su sjeverna tangenta, metro, podizanje željezničke pruge i zagrebački cestovni prsten.

Tvrdi da za uspješno ispunjenje te misije treba realizirati pet kapitalnih prometnih projekata - sagraditi sjevernu tangentu, prokopati tunel kroz Medvednicu, sagraditi metro, podići željezničku prugu u svrhu lake gradske željeznice i završiti zagrebački cestovni prsten.
Gradnjom tunela navodno bi se spriječila i depopulacija Zagorja jer bi Zagorci, znajući da do radnog mjesta u Zagrebu imaju 15-ak minuta vožnje, ostajali na svojoj rodnoj grudi. Tunel bi, ovisno o mjestu ulaska i izlaska, bio dugačak između 6,5 i 7,8 kilometara. Da se sagradi, bio bi to najduži tunel u Hrvatskoj. Tunel Učka dugačak oko 5,1 kilometar, Sv. Rok 5,7, a tunel Mala Kapela oko 5,8 kilometara.

Cijena tunela kroz Medvednicu: 380 milijuna eura

Kako je vrijeme odmicalo, pet kapitalnih prometnih projekata polako je otpadalo. Tangenta se još neko vrijeme zadržala, no Bandić tunel više nije spominjao.


Bandić koji je osvojio peti mandat: Metro je projekt za više mandata

Prostorno-prometna studija cestovno-željezničkog sustava šireg područja grada Zagreba koju su izradili IGH, zagrebački Građevinski, Arhitektonski i Prometni fakultet, Institut prometa i veza te željezničko projektno društvo predviđa prve metro linije do 2018. godine. Tada bi u prometu trebala biti metro linija M2 u smjeru zapad - istok, zatim metro linija Glavni kolodvor - Ulica grada Vukovara - Most slobode - Avenija Dubrovnik - Sv. Klara.

Prometovalo bi se prosječnom brzinom od 40 km/h, dok sadašnje tramvajske linije prometuju brzinom od osam do 11 km/h. Od Žitnjaka do Črnomerca put bi trajao samo desetak minuta.

Cijena: između 600 milijuna i 1,14 milijardi eura

Posljednje dvije, tri godine gradonačelnik ove projekte gotovo da i ne spominje. Njih su zamijenili neki drugi, 'lakši'. Poput izgradnje sljemenske žičare.

Sljemenska žičara

Otkad je stara žičara otišla u povijest krajem 2006, u planu je izgradnja nove. Gradski oci nisu smislili prijelazno rješenje koje bi moglo biti kupnja novog sustava na staroj trasi. Umjesto toga, na Sljeme već godinama voze ZET-ovi autobusi, a oni koji ne koriste tu mogućnosti gužvaju se automobilima putujući na najviši vrh Medvednice.

Dugi niz godina u planu je projekt prema kojem bi trasa žičare bila posve izmijenjena. Bandić je 2012. izrazio želju za međustanicom u napuštenom sanatoriju Brestovac, gdje bi se sagradio sportski centar 'kako naši skijaši ne bi trebali više na pripreme ići u Sloveniju, već bi mogli vježbati doma'. Planira i Snježnu kuću kao spomen Ivici, Janici i Gipsu Kosteliću.

Cijena žičare: 40 milijuna eura.

Jarunski most
Tramvajem na avion

Jedan od novijih Bandićevih planova je i povlačenje tramvajske infrastrukture do zračne luke Pleso.'Tramvaj bi išao od Kvaternikovog trga kroz Heinzelovu ulicu, Radničku cestu, preko Domovinskog mosta pa sve do Zračne luke', rekao je prije posljednjih izbora, u travnju ove godine.

Cijena: zasad nepoznata

Jarunski most

Lokacijska je dozvola za prvu fazu zahvata za izgradnju Jarunskog mosta koji bi Savu trebao premostiti zapadno od Jarunskog jezera dobivena još 2011.  Ukupna duljina mosta trebala bi iznositi 625 metara, poprečni profil prometnice na mostu sadržavao bi dva odvojena kolnička traka, srednji razdjelni pojas u koji će biti smještena laka gradska željeznica te obostrane pješačke i biciklističke staze.

Cijena: 40 milijuna eura

Preko ovih projekata dolazimo u sadašnjost. Izbori su prošli, Bandić je ponovno gradonačelnik, a apetiti se iz godine u godinu smanjuju. Na svojoj izbornoj stranici naveo je projekte koji su REALNO ostvarivi u četiri godine. Tu se ipak spominje žičara i Jarunski most te niza manjih zahvata poput završetka obnove pročelja, ulica i infrastrukture Gornjega grada, uređenje parka na Trgu dr. Franje Tuđmana, gradnja deset staračkih domova… Potom planira izgraditi i Centar za osobe s invaliditetom Uriho, kongresni centar, obrtnički dom, novu gradsku knjižnicu, i to ni manje ni više nego na prostoru Paromlina. Stavljanje u funkciju Centra za gospodarenje otpadom, nastavak gradnji škola i vrtića,a planira i izgradnju multimedijalnog centra za potrebe Zagrebačke filharmonije, kazališta Komedija i HNK.

Na toj listi nema izgradnje Hrvatske opere pokraj Nacionalne sveučilišne biblioteke koju posljednjih dana često spominje. Bandić je jučer za Agenciju Anadolija rekao: 'Moji planovi su da dovršimo sve te velike projekte koje u proteklih 13 godina nismo još dovršili, a koji stavljaju Zagreb na kartu europskih metropola.' Hoće li, ako je tako, krenuti u realizaciju megaprojekata s početka teksta, nije poznato. Ovim tempom, možemo biti zadovoljni ako u ovom mandatu realizira ove manje. U svakom slučaju, za četiri godine, pred sljedeće lokalne izbore, moći ćemo usporediti najavljeno i napravljeno.