PILOT-PROJEKT HHMS-A

'Od hrvatskog ponuđača dobili smo ponudu na jednom listu papira'

11.08.2015 u 19:12

Bionic
Reading

Ministarstvo zdravlja, reagirajući na optužbe HDZ-a u vezi s pilot-projektom hitne medicinske helikopterske službe, priopćilo je da će se taj projekt financirati namjenskim sredstvima Svjetske banke, a ne iz državnog proračuna. Sredstva Svjetske banke dodijeljena su za podizanje kvalitete i dostupnosti zdravstvene zaštite na području RH, poručili su iz Ministarstva zdravlja

Na temelju pilot-projekta koji će trajati četiri mjeseca napravit će se analiza naših potreba i trajnog postavljanja modela te službe na području cijele Hrvatske i sasvim je sigurno da nećemo potpisivati štetan ugovor, ističe Ministarstva zdravlja.

Već sada imamo određene procjene prema kojima će uspostavljanje takve usluge koštati 8 do 10 milijuna eura godišnje, odnosno bit će u okvirima današnjih troškova MORH-a, poručuju iz Ministarstva.

HDZ je u utorak optužio ministra zdravlja Sinišu Vargu da je njegovo ministarstvo pilot-projektom o organiziranju hitne helikopterske medicinske službe sklopilo štetan ugovor za Republiku Hrvatsku i pacijente ocjenjujući kako se radi o 'bacanju državnog novca za mali ili nikakav učinak'. Ustvrdili su i da je Ministarstvo obrane to radilo za tri puta manju cijenu.

Ministarstvo: Očekivali smo i naše ponuđače

'Što se tiče samog natječaja mi smo očekivali ponude naših gospodarskih subjekata koji imaju iskustva u organizaciji letenja (ne nužno u obliku hitne medicinske službe). To znači da su se mogli javiti s partnerima iz inozemstva, što smo i priželjkivali. Od jednog našeg ponuđača dobili smo ponudu doslovno na jednom listu papira što ne možemo smatrati ozbiljnom ponudom budući da su ostale ponude imale svu potrebnu dokumentaciju i nekoliko stotina stranica teksta', komentirao je pomoćnik ministra Miljenko Bura

HDZ je naveo da je po pravilima naše nadležne agencije potrebno tisuću sati leta a da je Ministarstvo zdravlja u natječaju navelo da je potrebno 1500 sati leta i da se nitko se od domaćih tvrtki zbog toga nije mogao javiti.

Na kritike zbog toga što ugovor predviđa letove od 6 do 18 sati, iz Ministarstva zdravlja odgovaraju da to, što će helikopteri biti dostupni za vrijeme 'vidljivog dijela dana' u stvari znači da će svega šest sati biti izvan upotrebe te da Ministarstvo obrane ostaje u angažmanu za prijevoz pacijenata 'u tom dijelu noći za letove između bolnica'.

Praksa dnevnih letova u ovoj vrsti usluge standard je koji se primjenjuje u mnogim zemljama koje imaju i višegodišnje iskustvo s ovakvom uslugom, a to je sugerirao i predstavnik Ministarstva obrane na sastanku Povjerenstva zbog svih delikatnosti te s obzirom da dosada nismo imali takvu službu, ističe Ministarstvo zdravlja.

MUP odbio ustupiti svoje helikoptere za hitne medicinske slučajeve

Tportal je upitao Ministarstvo zdravlja je li komuniciralo s MUP-om, s obzirom da su oni nedavno nabavili dva helikoptera za hitni medicinski prijevoz, te pokušalo iste staviti u funkciju umjesto da se ide na međunarodni natječaj.

'S MUP-om smo održali nekoliko sastanaka kako bismo pojasnili situaciju vezano uz nabavu dva helikoptera prije godinu dana kada je bilo rečeno da se ti helikopteri mogu koristiti i za Hitnu helikoptersku mecinsku službu. Dobili smo vrlo jasan odgovor da su to helikopteri koje policija treba za redovne svakodnevne aktivnosti te da niti u najmanjem dijelu ne mogu biti korišteni kao helikopteri HHMS. Naravno da smo prihvatili tako jasno izraženu potrebu MUP-a za tim helikopterima te se odlučili na natječaj koji je u tijeku', odgovorili su iz Ministarstva.


Sat leta vojnog helikoptera 53 tisuće kuna; namjenski helikopteri 'nekoliko puta jeftiniji'

Smatraju li u Ministarstvu da je riječ o uštedi s obzirom da je, prema dostupnim podacima, MORH za helikoptersko traganje i spašavanje u ovoj godini osigurao 10 milijuna kuna, a četveromjesečni angažman talijanske tvrtke košta devet milijuna - pri čemu tu nema noćnih letova i traganja i spašavanja?

Na to pitanje odgovaraju da je angažman helikopera MORH-a za hitan prijevoz godišnje stoji državni proračun od 8 do 10 milijuna eura, s time da cijena sata leta vojnog helikoptera iznosi 52.825 kuna dok će cijena malih namjenskih helikoptera biti nekoliko puta jeftinija. Podsjetimo, HDZ je ustvrdio da će to biti oko 44,5 tisuća kuna po satu.

Iz Ministarstva napominju da su vojni helikopteri polijetali 30 minuta od poziva, dok će mali nenamjenski helikopteri morati poletjeti u roku od tri minute i morat će stići na destinaciju u roku od 20 minuta.

'Projekt će nam omogućiti da brže zbrinjavamo, u okviru 'zlatnog sata' brojne unesrećene u prometu, ali i hitne pacijente s npr. srčanim ili moždanim udarom, što dosada nije bilo moguće. S obzirom da ćemo na ovaj način biti u učinkovitiji u spašavanju ljudskih života za nas ovaj projekt nije samo pitanje ušteda već pitanje nužnosti', ustvrdili su u ministarstvu.

Sud poništio preventivnu zaplijenu izrečenu EliFriuliji

Iz Ministarstva navode i kako je na otvorenom postupku javne nabave odabrani ponuditelj, EliFriulia srl i Air Green, dostavio valjanu ponudu, dokazao pravnu i poslovnu sposobnost kao i tehničku, stručnu i financijsku sposobnost te se kod ponuditelja nisu ispunili uvjeti koji su člankom 67. Zakona o javnoj nabavi propisani kao obvezni razlozi isključenja ponuditelja. Ministarstvo temeljem dostavljene dokumentacije i svih garancija za obavljanje ove usluge nema razloga poništiti natječaj, kaže se u reagiranju iz Minstarstva zdravlja, koje podsjeća da do 14. kolovoza teče rok za žalbu na međunarodni natječaj dok period mirovanja traje ukupno 15 dana.

Ministarstvo zdravlja osvrće se i na primjedbe da je odabrana tvrtka pod istragom.

Činjenica je da je poslovanje tvrtke EliFriulia, koja je bila u konzorciju s tri tvrtke, predmet istrage talijanskih istražitelja prilikom pružanja usluge na jugu Italije. U međuvremenu smo, od tvrtke EliFriulia dobili informaciju kako je sud u Palermu poništio mjeru preventivne zapljene naspram njihove tvrtke, primijenjenu na početku istrage. Na taj način EliFriulia srl (d.o.o.) predstavlja ugovornu stranu, slobodnu za zakonito sklapanje ugovora. U EliFriulii su naglasili kako se radi o jednom od operatera s najdužim iskustvom na području helikopterskih usluga te da nikada dosad nisu bili istraživani u svezi s nepravilnostima u poslovanju tvrtke te da uredno posluju, navodi se u reagiranju Ministarstva zdravlja.