NEVJEROJATNE DIMENZIJE

Napokon otkrivena tajna bizarne svijetleće mrlje u svemiru

23.09.2016 u 16:26

Trebalo je proći punih 16 godina da astronomi otkriju što je zapravo enormno velika zelena mrlja u svemiru. Radi se, naime, o jednom od najmisterioznijih i najvećih objekata u svemiru, oko 10 puta većem od Mliječnog puta, galaksije u kojoj se nalazi i Sunčev sustav

U početku su znanstvenici mislili da se radi o grešci u mjerenju, a ne stvarnom objektu. No kako je stizalo sve više i više dokaza da se ne radi o grešci nego realnom fenomenu, počeli su shvaćati da su otkrili nešto novo: gigantske oblake vodika koji su od Zemlje udaljeni nezamislivo daleko - čak 11,5 milijardi svjetlosnih godina. Ti su oblaci prozvani 'emiterima Lyman-alpha' po specifičnoj valnoj duljini zračenja koje stiže iz njih, a cijelu strukturu nazvali su 'mrlja Lyman-alpha 1'. No davanje imena fenomenu nije pomoglo istraživačima da otkriju što ti oblaci zapravo jesu, odnosno zbog čega isijavaju svjetlost.

Kako bi dobili odgovor na ta pitanja, astronomi su koristili Atacama Large Millimeter/Submillimeter Array (ALMA), mrežu 66 radio teleskopa smještenih u pustinji sjevernog Čilea, uz pomoć koje su zavirili unutar enormne mrlje. Rezultati dugotrajnog promatranja definitivno su zanimljivi, pa se tako u znanstvenom radu nedavno objavljenom u Astrophysical Journalu tvrdi da se zapravo radi o dvije mlade galaksije u kojima se izuzetno brzo stvaraju nove zvijezde. Ta aktivnost osvjetljava oblake plina koji ih okružuju, što stvara karakteristični difuzni sjaj 'Lyman-alpha mrlje 1'.

'Sjetite se kako izgleda ulično svjetlo u maglovitoj noći. Vidite difuzni sjaj jer se svjetlo raspršuje na sićušnim kapljicama vode koje čine maglu. Slična je situacija i ovdje, osim što umjesto ulične svjetiljke imamo galaksiju u kojoj se intenzivno formiraju nove zvijezde, a umjesto vodenih kapljica imamo ogroman plin međugalaktičkog plina. Galaksije osvjetljavaju svoj svemirski okoliš', objasnio je u razgovoru za Washington Post glavni autor rada, Jim Geach, inače astronom sa Sveučilišta u Hertfordshireu.

Ovo otkriće astronomima pomoći će u rasvjetljavanju niza pitanja o formiranju i evoluciji galaksija. Znanstvenici vjeruju da su dvije galaksije koje se nalaze u središtu mrlje Lyman-alpha 1 zapravo u ranom stadiju svog razvoja, u kojem se godišnje stvara najmanje 100 zvijezda veličine našeg Sunca. S vremenom će se te dvije galaksije vjerojatno stopiti u jednu eliptičnu galaksiju.

Ne treba zaboraviti da je ova fascinantna mrlja od nas udaljena čak 11,5 milijardi godina svjetlosti te da su se svi opisani procesi davno odvili, ali još uvijek ih nismo vidjeli jer svjetlost s te mrlje do Zemlje putuje 11,5 milijardi godina.