najveći fijasko

Mnogo je razloga za poništenje sporne nabave vojnih aviona, a ovo je pet glavnih

  • Autor: Vanja Moskaljov
  • Zadnja izmjena 10.12.2018 10:25
  • Objavljeno 10.12.2018 u 08:56
Izraelski F-16 Barak

Izraelski F-16 Barak

Izvor: Pixsell / Autor: Igor Šoban

Kontroverzna kupovina borbenih aviona od Izraela u kratko vrijeme pretvorila se u najveći fijasko u povijesti vojnih nabava. S obzirom na mnoge nepovoljne informacije koje su izašle na vidjelo prošli tjedan, u dijelu javnosti počelo se razmišljati i o tome bi li trebalo cijeli natječaj nabave aviona poništiti i raspisati novi. Donosimo neke od glavnih razloga u prilog toj tezi

Odluku o nabavi borbenih aviona F-16 Barak od Izraela Vlada je donijela u ožujku, a ugovor još uvijek nije potpisan. Nedavno je potvrđeno da je razlog čekanju taj što SAD još nije odobrio prodaju, ali se tek prošli tjedan i službeno doznalo da prodaju kakvu su Hrvatska i Izrael dogovorili SAD nikad neće ni odobriti. Da bi se dobila dozvola Amerikanaca, trebat će napraviti značajne preinake na avionima, a iz toga proizlazi dio argumenata za poništenje natječaja koje donosimo u nastavku.

1. Kupujemo jedne avione, a dobivamo druge

Hrvatska, osim ako se ne dogodi neko čudo i Amerikanci se predomisle, neće dobiti avione koji su pobijedili na natječaju, odnosno F-16 Barak, nego će zapravo dobiti originalni američki F-16 Block 30. Naime, Izraelci su te avione kupili od SAD-a u drugoj polovici 1980-ih godina i onda ih modernizirali vlastitom tehnologijom. Da bi se sada ti avioni mogli prodati Hrvatskoj, iz njih se mora izvaditi izraelska tehnologija i vratiti originalna američka. S obzirom na to da Hrvatska ne dobiva avion koji je pobijedio na natječaju, taj bi natječaj trebalo poništiti.

>>> Amerikanci potvrdili blokadu prodaje izraelskih aviona Hrvatskoj: Radimo na rješenju problema

2. Izraelci nemaju dozvolu SAD-a za prodaju

Hrvatska je otpočetka znala da prodaja ovisi o SAD-u i da Amerikanci ne daju Izraelcima dozvolu da prodaju avione u konfiguraciji Barak koju su oni koristili, no svejedno je prihvatila ponudu a da pritom od Amerikanaca nije dobila barem neko uvjerenje da će se posao moći sklopiti po uvjetima natječaja. S obzirom na to da je odluka o pobjedniku natječaja donesena iako nije bilo potvrde da će Izrael uopće moći isporučiti avione, jer nije dobio dozvolu za prodaju, natječaj bi trebalo poništiti.

  • +9
  • +6

F-16 na Plesu

Izvor: Pixsell / Autor: Luka Stanzl

3. Mogući povlašteni položaj Izraelaca

Zanimljivo je da su u MORH-u kao jedan od razloga za odbijanje ponude švedskog Gripena naveli i to što iza nje nije stajala država Švedska. Nije Šveđanima pomoglo ni to što je njihova država rekla da će se uključiti čim se potpiše ugovor. No, s druge strane, izraelska ponuda je prihvaćena iako iza nje zapravo nije stajala ona država koja daje dozvolu za daljnju prodaju, a to je SAD. Ako bi se utvrdilo da su Izraelci imali povlašteni položaj u odnosu na Šveđane, natječaj bi također trebalo poništiti.

>>> [FOTO] Vlada i generali obišli lovce F-16 na Plesu: 'Napravili smo odličan posao'

4. Cijena veća od one na natječaju

Cijena izraelskih aviona na natječaju bila je 500 milijuna dolara, odnosno oko 3,1 milijardu kuna. Iz Vlade i Ministarstva obrane u više su navrata poručili kako Hrvatsku avioni neće koštati ni lipe više, no postoji opravdana sumnja da bi cijena ipak mogla biti viša. Naime, Izraelci su na avionima F-16 radili mnogobrojne preinake koristeći svoju tehnologiju, pa te avione prije daljnje prodaje Hrvatskoj treba vratiti u prvobitno stanje, odnosno izvaditi izraelsku tehnologiju i vratiti originalnu američku. Taj postupak za 12 aviona koje Hrvatska kupuje nije jeftin, a iako se nema s čime uspoređivati jer se tako nešto nikad nije radilo, prema nekim procjenama mogao bi koštati oko 150 milijuna dolara. Jasno je da SAD neće podmiriti taj trošak, a ako bi ga podmirio Izrael, za Hrvatsku se ništa ne bi mijenjalo. No Izraelci sigurno žele i zaraditi na ovom poslu, a plaćanjem ovog troška ispalo bi da su svoje avione dali ispod cijene, tako da nije nemoguće da bi taj trošak pao na hrvatska leđa. Već u projekcijama proračuna za 2020. i 2021. godišnje rate za nabavu aviona značajno su više od 390 milijuna kuna, koliko bi trebale godišnje iznositi, uključujući PDV. Iz MORH-a nema razumljivog objašnjenja za to povećanje. Ako bi ukupna cijena znatno premašila cijenu koja je bila istaknuta na natječaju, to bi svakako bio razlog za poništenje natječaja.

Testiranje F-16 Baraka u Izraelu

Izvor: MORH / Autor: Tomislav Brandt

5. Istraga DORH-a

Ovaj bi posao, s obzirom na sve navedeno, svakako trebao istražiti DORH kako bi se utvrdilo, među ostalim, jesu li hrvatski dužnosnici i članovi stručnog povjerenstva svjesno obmanjivali javnost oko toga koja se verzija aviona kupuje ili su i sami bili dovedeni u zabludu. S obzirom na to da bi bilo izuzetno nezgodno ako bi se, nakon što su avioni već kupljeni, utvrdilo da je postojalo neko kazneno djelo, natječaj bi trebalo poništiti već sada i provesti novi, na kojem bi se analiziralo avione kakvi oni jesu na prodaju. To bi se moglo napraviti i po skraćenom postupku, da se pozove samo sudionike zadnjeg natječaja, čime bi se uštedjelo vrijeme.

>>> Lete, lete... polovna rješenja: Zašto je odluka o nabavi izraelskih aviona ipak loša

Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!