SMRTONOSNA NESREĆA

Kvara nije bilo, a pitanje i dalje visi u zraku nakon snimke iz kokpita: Zašto se srušio avion Air India?

25.07.2025 u 05:52

Bionic
Reading

Voditelj američke Federalne uprave za zrakoplovstvo (FAA) izjavio je u četvrtak da smrtonosna nesreća prošlog mjeseca zrakoplova Air India Boeing 787 najvjerojatnije nije prouzročena mehaničkim problemom ili nenamjernim pomicanjem jedinice za kontrolu goriva ili prekidača

Bryan Bedford istaknuo je, naime, novinarima, na marginama zrakoplovnog showa u Wisconsinu, kako s visokom razinom pouzdanosti FAA može potvrditi da se ne radi o mehaničkom problemu s jedinicom za kontrolu goriva na zrakoplovu.

Naglasio je da su zaposlenici FAA-e izvadili jedinice, testirali ih i dali inspektorima da uđu u zrakoplove i pregledaju ih, dodavši da nije bio problem s nenamjernom manipulacijom kontrole goriva. Istraga nesreće Air Indie, u kojoj je poginula 241 osoba iz zrakoplova i 19 na tlu, usmjerena je na prekidače za kontrolu goriva zrakoplova Boeing 787.

Boeing i Air India zasad nisu komentirali te navode. Prekidači, inače, kontroliraju protok goriva do motora zrakoplova, omogućujući pilotima da ih pokrenu ili ugase na tlu ili ručno interveniraju tijekom kvarova motora u letu.

Iz Air Indie su ovoga tjedna poručili da je ta kompanija, bez uočenih problema, dovršila preventivne preglede mehanizma za zaključavanje prekidača za kontrolu goriva na svim zrakoplovima 787 i 737. Preliminarno izvješće indijskog Ureda za istraživanje zrakoplovnih nesreća ranije ovog mjeseca otkrilo je da su se prekidači za gorivo gotovo istovremeno isključeni ubrzo nakon polijetanja, što je prouzročilo gubitak snage motora.

Reuters je prošli tjedan izvijestio da snimka iz kokpita na letu Air Indie iz Ahmedabada za London sugerira da je kapetan prekinuo dovod goriva u motore.

Uznemirujuća otkrića

Istražitelji su u preliminarnoj istrazi o padu zrakoplova Air India još u lipnju došli do tog uznemirujućeg otkrića - ni tada nije bilo jasno tko je u kokpitu isključio dovod goriva

Samo nekoliko sekundi nakon polijetanja, oba prekidača za kontrolu goriva 12-godišnjeg Boeinga 787 Dreamlinera naglo su se prebacila u položaj za isključenje, lišivši motore goriva i uzrokujući potpuni gubitak snage. Prebacivanje u položaj isključenja potez je koji se obično radi tek nakon slijetanja.

U snimci iz kokpita može se čuti kako jedan pilot pita drugoga zašto je pokrenuo isključenje, na što drugi pilot odgovara da nije. U snimci se jasno ne razaznaje tko je što rekao. U vrijeme polijetanja, kopilot je upravljao zrakoplovom, dok je kapetan nadgledao.

Prekidači su ubrzo vraćeni u svoj normalni položaj za let, što je uzrokovalo automatsko paljenje motora, no avion nije uspio povratiti snagu. Let 171 kompanije Air India bio je u zraku manje od minute prije nego što se srušio u gusto naseljeno područje u zapadnom indijskom gradu Ahmendabadu, u jednoj od najzagonetnijih zrakoplovnih nesreća.

Istražitelji analiziraju olupinu i snimke iz kokpita kako bi razumjeli što je pošlo po zlu nakon polijetanja.

Namjerno ili rezultat zabune?

Ako je jedan od pilota bio odgovoran za gašenje prekidača, namjerno ili ne, 'postavlja se pitanje: zašto', rekao je ranije Shawn Pruchnicki, bivši istražitelj zrakoplovnih nesreća i stručnjak za avijaciju na državnom sveučilištu u Ohiju. 'Je li to bilo namjerno ili rezultat zabune?' pita se on.

Peter Goelz, bivši direktor američkog NTSB-a rekao je: 'Pronalazak je vrlo uznemirujući - pilot je ugasio prekidač za gorivo unutar nekoliko sekundi. Vjerojatno postoji više toga u snimci iz kokpita nego što je podijeljeno. Jedan komentar poput 'zašto si ugasio prekidače' nije dovoljan', rekao je.

'Novi detalji upućuju da je netko u kokpitu isključio te prekidače. Pitanje je tko, i zašto? Oba prekidača ugašena su i upaljena unutar nekoliko sekundi.'